Pro vyhodnocování návštěvnosti webových stánek a optimalizaci marketingových aktivit využíváme cookies. Používáním našich webových stránek s užitím cookies souhlasíte. Více informací naleznete zde. Rozumím
 Informace ke koronaviru nalezneteZDE
Ve Vašem prohlížeči není povolen javascript.
Aby bylo dosáhnuto plné funkčnosti stránek, je třeba jej povolit.

Letiště Berlín Schönefeld

BERlogo

Schoenefeldlupa
  • Prehistorie letiště Berlín-Schönefeld je spjata s leteckým průmyslem, konkrétněji s firmou Henschel, která si zde postavila roku 1934 své dílny i se startovní a přistávací dráhou. Do konce druhé světové války vyprodukovala firma Henschel přes 14 000 letadel. Na konci války byl závod obsazen Sověty. Ti sem roku 1946 přesunuli své vzdušné síly v Německu a zahájili provoz prostřednictvím Aeroflotu. Vzápětí rozhodli o vybudování civilního letiště na tomto území. Na rozdíl od dalších  berlínských letišť (Tegel a Tempelhof v tehdejším Západním Berlíně) leželo letiště v Schönefeldu mimo hranice města Berlína, což v důsledku znamenalo, že se na ně nevztahovalo omezení zakazující německým leteckým společnostem provozovat spojení do Berlína. Také díky tomu se letiště Berlín-Schönefeld stalo hlavním letištěm někdejší NDR (společnost Interflug), ale využívali je kvůli nižším cenám a obsluhování některých východoevropských destinací i obyvatelé Západního Berlína. Ještě před pádem berlínské zdi došlo ve druhé polovině 80. let ke dvěma leteckým neštěstím sovětských strojů - roku 1986 spadl při příletu na schönefeldské letiště letoun TU-134 a pohřbil ve svých troskách 72 z 82 lidí na palubě. O tři roky později se stroj typu IL-62 rozlomil při startu, stálo to život 20 lidí. Znovusjednocení Německa přineslo jednoznačný přesun těžiště letecké dopravy v Berlíně na letiště Berlín-Tegel a také konec omezení týkajících se německých dopravců. Z letiště Berlín-Schönefeld startovaly především charterové lety, později je svým významem předčily nízkonákladové společnosti (Ryanair, easyJet, Germanwings), jejichž lety v posledních letech zaujímaly asi 80 % veškerého provozu na letišti. Pro letiště se vše změnilo v 90. letech, kdy bylo rozhodnuto, že na území na jih od něj bude vybudováno jediné obří letiště pro Berlín, mezinárodní letiště Berlín Braniborsko, které pojme i původní jižní dráhu letiště Berlín-Schönefeld jako svou severní dráhu. V důsledku těchto plánů bylo již přes protesty roku 2008 uzavřeno letiště Berlín-Tempelhof, roku 2011 má stejný osud  (s otevřením nového letiště) potkat Berlín-Tegel.
  • Kód letiště Berlín-Schönefeld je SXF.
  • V roce 2008 obsloužilo letiště 6,6 milionů pasažérů (ještě roku 2000 to bylo jen něco přes dva miliony), což je v rámci Německa osmé nejvyšší číslo (pro srovnání úhrnný počet pasažérů na berlínských letištích byl za ten rok více než 21 milionů, a provoz v Berlíně by  tak byl  po Frankfurtu a Mnichově třetí nejvyšší v Německu).
  • Jak název napovídá, letiště se nachází u obce Schönefeld, asi 18 km jihovýchodně od centra Berlína. Jeho otevřená poloha do spolkové země Braniborsko skýtá letišti výhodu oproti letištím Tegel a Tempelhof v podobě možného rozvoje a rozšiřování neomezovaného tolik ani limitovaným prostorem, ani hlukovými limity.
  • Letiště má celkem čtyři vzájemně propojené terminály: A (někdy označován jako "hlavní budova", hlavním uživatelem terminálu je společnost Ryanair), B (užíván výhradně společností easyJet, určen původně pro pasažéry cestující do, respektive ze Západního Berlína), C (s původním účelem odbavovat z bezpečnostního hlediska rizikové lety, např. do Izraele, dnes se tu konají konference, soukromé oslavy a vzlétají odtud také okružní lety historickými stroji) a D (určený hlavně pro nízkonákladové letecké společnosti, od terminálu odlétají především lety společností Condor a Germanwings).
  • Hlavní spojení s Berlínem představuje stanice Berlin-Schönefeld Flughafen, jež je součástí sítě německých drah. Na centrum je letiště napojeno městskou rychlodráhou (S-Bahn), linkami S9 a S45. Kromě toho jezdí do centra zhruba každou půlhodinu i vlaky Regional-Express (RE) - do stanice Alexanderplatz Vás dopraví asi za 20 minut, na hlavní nádraží za 28 minut a do stanice Berlin Zoologischer Garten za 35 minut.
  • Jak již bylo výše uvedeno, hlavní plány do budoucna jsou spojeny především se stavbou nového letiště Berlin Brandenburg International, které částečně zahrne i území dnešního letiště Berlín-Schönefeld. Budoucí letiště má být největším a nejdůležitějším osobním i nákladním letištěm ve spolkových zemích Berlín a Braniborsko (jejichž leteckou dopravu  má koncentrovat) s počáteční kapacitou kolem 25 milionů pasažérů, jež může být zvýšena až na 40 - 45 milionů. Za hodinu by mělo být schopno odbavit až 6500 cestujících. Nové letiště je největším stavebním projektem města, jeho náklady se odhadují na 2 miliardy eur. Celkově má zaujmout plochu odpovídající 2000 fotbalových stadionů. Budova jeho centrálního terminálu, odkud se má odlétat do destinací v Německu,  Evropě i na jiných kontinentech, bude umístěna mezi dvěma rovnoběžnými startovacími a přistávacími dráhami, u letiště bude vybudováno také zbrusu nové nádraží. Předpokládaný termín zahájení provozu letiště, pro něž se používá zkratka BBI, je 30. říjen 2011.
  • Na berlínském letišti v Schönefeldu jsou nejvýznamnějšími leteckými společnostmi easyJet, Germanwings (pro tyto dvě aerolinky je letiště také jednou z jejich základen),  Condor a Ryanair. Kromě toho letiště využívá i německý Červený kříž pro své logistické centrum, aby byl schopný spěšně zasáhnout v případě katastrofy v Německu nebo i v cizině. Každé dva roky se na letišti Berlín-Schönefeld také koná mezinárodní aerovzdušná výstava či veletrh ILA (Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung), jejíž součástí je i letecká show.
  • Kromě prázdninových destinací se z letiště létá také do většiny evropských metropolí, do Moskvy, Minsku, Petrohradu, Ankary i Tel Avivu.

Oficiální webové stránky

Vzdálenost letišť

Letiště Berlín Schönefeld

Letiště Berlín Schönefeld