Pro vyhodnocování návštěvnosti webových stánek a optimalizaci marketingových aktivit využíváme cookies. Používáním našich webových stránek s užitím cookies souhlasíte. Více informací naleznete zde. Rozumím
 Informace ke koronaviru nalezneteZDE
Ve Vašem prohlížeči není povolen javascript.
Aby bylo dosáhnuto plné funkčnosti stránek, je třeba jej povolit.

Letiště Salzburg

SZGlogo

salcburklupa
  • Létat se v Salcburku začalo již na počátku 19. století, a to v horkovzdušném balonu. Motorové létací stroje nastoupily o století později, roku 1910. Po první světové válce začala být v oblasti pociťována potřeba dopravního letiště, jež byla nakonec roku 1926 uspokojena  letištěm (tenkrát ještě s trávníkem a dřevěnými boudami), jež dodnes stojí a od roku 1996 nese také jméno nejslavnějšího salcburského rodáka Wolfganga Amadea Mozarta. V prvních letech se létalo do Mnichova, Vídně, Londýna, Bruselu, Berlína, Prahy i Benátek. Doba nacismu a druhé světové války přinesla další výstavbu a modernizaci letiště, kde se tehdy objevily i stíhačky typu Messerschmitt Me 262. Spojenecké bombardování se letiště nedotklo. Během poválečného obsazení Američany se letiště záhy začlenilo zpět do mezinárodní sítě letišť a podílelo se také na opětovném vybudování rakouského letectva. Po modernizaci v 60. a 70. letech bylo salcburské letiště schopno přijímat postupně i letouny typu Boeing 737, Airbus A300, Douglas DC-10, Boeing 767 a Concorde. Roku 1988 došlo na letišti ke kolizi dvou letadel, při níž zahynuli čtyři lidé. Významnou událostí z nedávné historie letiště bylo to, že do Salcburku začali létat nízkonákladoví dopravci (Ryanair). Sezonní zimní turistice do lyžařských oblastí, k nimž je letiště jakousi branou, má sloužit i nově otevřený ("amadeus") terminál 2. Je třeba ještě podotknout, že veškerý uvedený rozvoj a výstavba i spolu s nárůstem počtu přepravených pasažérů se dějí s ohledy k obyvatelům okolního území (omezená provozní doba, zejména u hlučnějších strojů) a životnímu prostředí.
  • Letiště v Salcburku má mezinárodní kód SZG.
  • Pozoruhodný byl vývoj počtu pasažérů - od necelého půl milionu z poloviny 80. let k více jak milionu z roku 1995 a v posledních letech k číslům těsně pod dvěma miliony. Údaj z roku 2008 (1,8 milionu) staví Salcburk hned za (ovšem mnohem rušnější) Vídeň na druhé místo v Rakousku.
  • Do centra Salcburku je to z letiště 4 km na východ (ještě blíž, jen 2 km, je to na hranici Rakouska a Německa).
  • Na salcburském letišti jsou dva terminály. Kromě prvního z roku 1966 je to ještě výše zmíněný terminál 2 ("amadeus terminal 2") z roku 2003. Kromě toho, že slouží především charterovým letům v zimní sezoně, je v létě využíván k různým kulturním akcím. Ještě jedna stavba stojí za zmínku, a to hangár (ve skutečnosti moderní multifunkční budova) číslo 7 (2003), významný jak svou výjimečnou architekturou, tak tím, co hostí ve svých útrobách (ukázky historických letounů, formulí, restauraci a příležitostně i výstavy a jiné akce).
  • Na salcburskou městskou a rakouskou vnitrozemskou dopravu napojuje letiště trolejbusová (Obus) linka č. 2 (na hlavní nádraží za 23 minut, do centra za zhruba půlhodinu).
  • Významnými společnostmi na letišti jsou vedle národního leteckého dopravce Austrian Airlines a společnosti Air Berlin také nízkonákladové aerolinky (Ryanair, Niki, Thomson Airways, TUIfly).
  • Z letiště W. A. Mozarta v Salcburku, případně - v zimní lyžařské sezoně - spíše na ně, se létá do/z mnoha německých měst, na hlavní rakouská letiště, z Británie i Irska a letiště má spojení také se Skandinávií. Za sluncem se odsud létá především na španělské a řecké ostrovy.

Oficiální webové stránky

Vzdálenosti letišť