Náboženství a historie
Absolutním předělem v historii země – potažmo celého ostrova –
je rok 1492, kdy zde u břehu v rámci své první výpravy
za Atlantický oceán přistál Kryštof Kolumbus. Rozhodně
nelze hovořit o počátku dějin ostrova, pro nějž domorodci
používali – vedle jiných – také název Haiti a který byl Kolumbem
pojmenován „La Española“ a toto jméno si již podržel
(Hispaniola). Mnohem delší historii zažila Hispaniola
předtím, ale víme o ní jen málo, nemáme ji nijak členěnou. Od roku
1492 počínají dějiny ostrova datované, určované (mnohdy násilně)
západní civilizací a tímto rokem také započíná úpadek
populace Taínů, který skončil jejich vymřením na ostrově
(a částečně taky emigrací na pevninu).
První kontakt Španělů s domorodými indiány (jejich tehdejší počet
se pohyboval v několika stech tisících), kteří pocházeli původně ze
Střední nebo Jižní Ameriky, z prosince 1492 byl slibný. Původní
obyvatelé nádherné země byli pokojní a pohostinní. Když se Kolumbus na
ostrov po roce ze Španělska vrátil, zaskočilo ho, že muži, kteří zde
zůstali, byli zabiti a jejich osada vypálena. Vztahy starých a nových
obyvatel se mezitím zhoršily – dobyvatelé dělali z domorodých žen své
služky a milenky, prahli jen po bohatství nové země, jehož doklady viděli
na ostrovanech v podobě přívěsků a šperků. Původní indiánské
obyvatelstvo se pochopitelně začalo bouřit (z nejslavnějších vůdců
revolt uveďme Enriquilla, jenž dosáhl i dílčích, byť
dočasných úspěchů), ale proti Evropanům nemělo šanci. Vedle přímých
barbarských činů „civilizovaných“ osadníků, které měly potlačit
odpor (uveďme případ, kdy guvernér Ovando zapálil dům, ve
kterém v té době pobývala Anacoana, jedna z královen ostrova, která
rovněž psala básně, a další vůdci indiánů – kdo utekl, byl
mučen, královna Anacoana byla pověšena), se domorodcům ukázaly být
osudnými vedle lepší výzbroje i zvířat, užívaných proti nim, tvrdá
práce, k níž byli nuceni, hladomor a – pro spravedlnost je třeba říci,
že hlavně – nemoci jako neštovice, vůči nimž byli
bezmocní.
Roku 1496 založili Španělé Santo
Domingo, jež se tak stalo první evropskou osadou v Novém
světě a reprezentativním městem zastupujícím zde španělskou
korunu (o tom svědčí také památky z té doby, jako např. katedrála).
Jak Španělé postupně dobývali – co se nerostných surovin týče –
bohatší oblasti ve Střední a Jižní Americe, jejich zájem o Hispaniolu
klesal. A tak upadal i celý ostrov, stal se rájem pirátů a podloudníků.
Roku 1697 přepustili Španělé Francouzům západní
část ostrova, zvanou Saint-Domingue (dnešní
Haiti).
V této části ostrova začalo růst napětí mezi bílými kolonizátory,
svobodnými barevnými obyvateli a otroky importovanými z Afriky. Zároveň
všechny tři vrstvy vycítily šance na zlepšení situace s propuknutím
Francouzské revoluce – bohatí běloši si chtěli vydobýt nezávislost
(především ekonomickou) na Francii, svobodnému barevnému obyvatelstvu šlo
o rovnoprávnost. Trochu nečekaně však vypuklo roku 1791 povstání
otroků, kteří zapalovali plantáže a zabíjeli své někdejší
pány. Nejúspěšnějším z vůdců povstání byl Toussaint
Louverture, který jednu dobu ovládal celý ostrov (ten roku
1795 Španělé přenechali Francouzům), později byl však Francouzi poražen
a uvězněn. Důsledkem bylo, že roku 1804 byla vyhlášena
západní část Hispanioly jako nezávislá republika
Haiti (pojmenovaná podle původního názvu ostrova).
Různými peripetiemi se pak území dnešní Dominikánské
republiky dostalo zpět do španělských rukou.
Staronový kolonizátor však neprojevoval přílišný zájem o svou
dřívější državu, čehož využilo sousední Haiti, jež
pak svého souseda přes 20 let, od roku 1822 do roku
1844, obléhalo. Z této doby se datuje averze
vůči sousedním Haiťanům, která se pak měla ještě projevit
v následujícím století.
Významnou postavou, jež se zasloužila o nezávislost
Dominikánské republiky a dala jí ideál demokratické
vlády, byl Juan Pablo Duarte. Samostatná
Dominikánská republika zažívala zpočátku sérii politických zmatků,
rychlé střídání vlád a převraty. Znesvářené strany se snažily
o připojení státu k některé z velmocí, neúspěšně skončil takový
pokus se Španělskem v 60. letech 19. století. Pozdější pokus
o připojení k USA odmítl americký Senát. Spojené státy
nakonec vykonávaly velký vliv, zprvu ekonomický, později
politický na počátku 20. století, kdy se země potácela na pokraji
státního bankrotu a měla obrovský zahraniční dluh. USA
zemi přímo okupovaly v letech 1916 –
1924. Pozornost americké správy věnovaná armádě (Američané se
však také zasloužili o snížení dluhu, budování silnic a růst
ekonomiky) usnadnila pak nástup jednoho z jejích velitelů, Rafaela
Trujilla, k moci roku 1930.
Jeho krutovláda trvala až do 30. května
1961, kdy byl zastřelen. Jeho vládu charakterizoval zvláštní
kult osobnosti, který se projevoval např. tak, že
hlavní město Santo Domingo pojmenoval „na svou počest“ Ciudad
Trujillo, obdobně nejvyšší vrchol Karibiku Pico Duarte se
změnil na Pico Trujillo. Trujillo hromadil zisky z ekonomiky v rukou
svých a svých blízkých (dokonce přijímal část výnosů z prostituce).
Nejtemnější události spojené s jeho vládnutím se však týkají
perzekuce opozice (včetně mučení a zabíjení) a projevů
nenávisti k haitským sousedům. V říjnu
1937 nechal zmasakrovat kolem 20 000 Haiťanů při
hranici obou zemí – jako motivace bývá uváděn resentiment vůči
spoluobyvatelům ostrova Hispaniola datující se od jejich okupace z první
poloviny 19. stol. Velký odpor pak také vzbudila poprava tří sester
Mirabalových, předních představitelek opozice (z nichž jedna
údajně Trujilla odmítla), 25. 11. 1960. K přínosům
jeho éry lze uvést ekonomický růst, splacení dominikánského
dluhu a výstavbu infrastruktury (silnic, škol, nemocnic). Podporu USA si
vysloužil zejména radikálním odmítáním komunismu, pro Spojené
státy tak představoval menší zlo. Pozitivní důsledky měla paradoxně
i nenávist vůči Haiťanům a s ní spojená doktrina
„blanquismo“ – snaha o „zbělení“ ostrova, v jejímž
důsledku tento obdivovatel evropských diktátorů přijímal uprchlíky ze
Španělska i evropské Židy. Od té doby se v Dominikánské republice
střídají pravicové vlády podporující investice (uveďme osobnost
dlouholetého prezidenta Joaquína Balaguera) s levicovými.
Přes problémy s korupcí, potíráním opozice a regulérností voleb
v období po konci Trujillovy éry se zdá, že v Dominikánské republice se
vše obrací k lepšímu. Ne nevýznamnou roli v tomto vývoji hraje kvetoucí
turistický ruch.
Náboženství a tradice
- Hlavní náboženství: katolické (95 %), dále jsou zde protestanti a židé
- Voodoo
- Na ostrově žijí také vyznavači kultu voodoo (jeden bůh – Bondye)
- Voodoo je kritizováno zejména cizinci, protože ho považují za černou magii
- Kněží mohou být muži (hougan) i ženy (mambo)
- dva druhy voodoo:
- Rada – voodoo založené na rodinných bozích (95 %)
- Petro – černá magie, voodoo rozzlobených a odporných duchů
- Svátky
- 1. 1. Nový rok
- 6. 1. Tři králové
- 21. 1. Den Panny Marie Altagracia (Přemilostné)
- 26. 1. výročí narození Juana Pabla Duarta
- 27. 2. Den nezávislosti
- březen – duben Velikonoce (Velký pátek)
- 1. 5. Svátek práce
- květen – červen slavnost Božího těla
- 16. 8. Den obnovení státnosti
- 24. 9. Den Panny Marie Milostné
- 6. 11. Den Ústavy
- 25. 12. Vánoce
- Kostely a posvátná místa
- kostel Iglesia Las Mercedes – nejvýznamnější
- poutní místo Santo Cerro (Svatý kopec)
Historické lokality
Hlavní město Dominikánské republiky
- Santo Domingo – hlavní město bylo založené
Kolumbovým bratrem Bartolomějem. Pro množství památek je město zapsané na
seznamu UNESCO. Mezi historické památky patří El Alcazar, palác vicekrále
Diega Kolumba (dnes slouží jako muzeum), katedrála Santa María de la
Encarnación (či Santa María la Menor, nejstarší katedrála v Americe
z první poloviny 16. století), pevnost Ozama (nejstarší vojenská stavba
v Americe), stará nemocnice nebo bývalý jezuitský klášter Panteón
Nacional.
Historické lokality
- Altos de Chavon – zvané „město umělců“,
dominantou je katedrála Iglesia de San Estanislao, dále jsou zde muzea,
galerie a starověký amfiteátr.
- Santiago de los Caballeros – památník Héros de la
Rastauración, muzeum tabáku a folkloristické muzeum s výstavou
karnevalových masek.