Náboženství a historie
Historie Brazílie
První známé jméno brazilské historie je Pedro Álvares
Cabral, který u zdejších břehů přistál
22. dubna roku 1500 na cestě do Afriky a
Asie (snad tušil, že v této oblasti najde pevninu, kterou už možná
nedlouho před tímto portugalským námořníkem objevili i jiní Evropané,
Španělé). V době Cabralova přistání zde už tisíce – a snad
i desítky tisíc – let žily domorodé kmeny, přišlé z Asie přes
Beringovu úžinu. V době objevení Evropany jich mohlo být i několik
milionů ve více jak tisíci kmenech. Dvě hlavní skupiny byli
Tupíové a Guaraniové.
Tito „indiáni“, jak zde jsou podnes označováni (índios), se
živili především zemědělstvím a lovem, mnohdy kočovali, a tak
nerozvinuli žádnou vyspělejší civilizaci. Zdržovali se při pobřeží a
kolem hlavních vodních toků. Později bylo domorodé obyvatelstvo
nemilosrdně redukováno přímým vražděním, nemocemi z Evropy, proti nimž
bylo bezbranné, a tvrdou prací na vznikajících plantážích. Dnes jich
přežívá necelých dvě stě tisíc, zejména v amazonských pralesích.
I tak se Brazílie může pochlubit největším počtem národů
nedotčených civilizací na světě.
S kolonizováním nového území
Portugalci – vzhledem k výnosnějším državám
v jihovýchodní Asii – příliš nepospíchali. Přikročili k němu až
ve 30. letech 16. století, kdy byla země rozdělena na
15 kapitánií, přidělovaných nižším šlechticům, kteří měli zajistit
novou kolonii před nenechavostí jiných výbojných evropských národů.
První trvalou osadou bylo São Vicente, založené 1532, prvním brazilským
guvernérem Tomé de Sousa. První hlavní
město bylo Salvador da Bahia. Nejdříve odsud
odváželi Portugalci do své vlasti jen červené barvivo získávané
z dřeviny, kterou ve své mateřštině nazývali pau
brasil (druhý výraz údajně původně odkazoval právě
k barvivu, brasil má znamenat „žhavé uhlíky“), což dalo nové a již
trvalé jméno původně Zemi pravého – či svatého – kříže (Terra de
Vera/Santa Cruz). Zanedlouho však byl tento první hospodářský zdroj
vyčerpán (stromy byly vytěženy) a Portugalci v zemi (zejména na
severovýchodě) úspěšně zavedli jinou plodinu, cukrovou
třtinu, po které evropský trh přímo bažil. Záhy se ukázalo, že
domorodci nejsou pro otrockou práci na plantážích ideální (vyhledávali je
průkopníci ze São Paula, podle vlajkonoše, jenž kráčel v jejich čele,
zvaní bandeirantes, kteří se pídili i po zlatu,
prozkoumávali nepoznané území a rozšiřovali hranice Brazílie směrem na
západ), a otroci sem začali být
dováženi z afrického světadílu. Až do zrušení
otroctví na konci 19. století jich sem byly dovezeny téměř 4 miliony,
množství rovnající se asi 40 % všech otroků dovezených do Ameriky.
Pozoruhodné je, že v Brazílii běžně docházelo ke svazkům
navzájem mezi Evropany, indiány a černošskými otroky (byl zde
naprostý nedostatek bělošek), míra tolerance byla výjimečná, a tak má
dnes většina obyvatel smíšené předky.
Těžké podmínky pro otroky na plantážích
(úmorná 17hodinová práce v teplotách i nad 30 °C, podvýživa,
stísněnost v barácích, kde jich bydlelo až 200, strašlivá „hygiena“
a z ní plynoucí nemoci i sexuální zotročování) vyhnaly mnoho z nich do
vnitrozemí, kde základali svoje osady, často přemožené až s velkým
úsilím bandeirantes (tyto černošské komuny se nazývaly quilombos,
ta největší, Palmares, měla až 20 000 obyvatel a udržela se po velkou
část 17. století). Nová portugalská kolonie byla
také záhy ohrožována jinými evropskými
námořními mocnostmi – s Francouzi jsou spojena
především města Rio de Janeiro
(založené roku 1565 na
místě, odkud je Portugalci vyhnali) a São Luis, které sami Francouzi
založili na počátku 17. století a pojmenovali je podle svého krále, toho
jména třináctého, s agresivnějšími a coby okupanty houževnatějšími
Holanďany, které Portugalci také nakonec
v polovině 17. století porazili, je spjato mimo jiné působení Jana
Mořice z Nassau, který si získal svou moudrou a
úspěšnou vládou a náboženskou tolerancí i portugalské osadníky.
Výnosnost exportu cukru po nějaké době klesla, naštěstí pro Brazílii zde
bandeirantes ve vnitrozemí objevili zlato (doly v Minas
Gerais), jež se stalo na nějaký čas dalším hlavním hospodářským
produktem (po část 18. století byla Brazílie dokonce hlavním světovým
producentem vzácného kovu) a podpořilo rozvoj vnitrozemí (budování
bohatých historických měst, honosných sídel a obdivuhodných kostelů).
S jeho těžbou souvisí také rozkvět města Rio de Janeiro,
odkud se vyváželo a které se stalo roku 1763 po Salvadoru
novým hlavním městem. Do konce 18. století však těžba
upadla. Ze zlata také nebohatli všichni, některé naopak sužovalo
portugalské zdanění, navíc i v Brazílii nacházelo ohlas dění
v Evropě (kde se schylovalo k Francouzské revoluci) a v Severní
Americe – vše nakonec vyústilo v hnutí za nezávislost
(1789), jež kvůli prozrazení skončilo dříve než začalo.
Jeho vůdce, zvaný Tiradentes (posměšně „vytrhávač
zubů“, podle povolání dentisty, jež mezi jinými vykonával), skončil
roku 1792 v Rio de Janeiru na šibenici. Jeho tělo pak bylo rozčtvrceno a
jednotlivé části vystaveny pro výstrahu po různých místech v Minas
Gerais. Zprávu o tom, hanobící jeho památku, údajně vojáci sepsali jeho
krví. Dnes je Tiradentes jako bojovník za osvobození brazilským
národním hrdinou a výroční den jeho smrti
(21. duben) se slaví jako státní svátek.
Výjimečný byl v dějinách Brazílie počátek 19. století, kdy byla
tato jediná latinskoamerická země s portugalským základem kultury, jež si
pozoruhodně udržovala svou územní celistvost, vyznamenána tím, že si
v ní v Rio de Janeiru zřídil své sídlo (a tím
i sídlo celého portugalského impéria,
v němž stálo nyní brazilské království na stejné úrovni jako
portugalské) portugalský král Jan (João)
VI. roku 1808 (prchl sem i s 15 000
dvořany před Napoleonem, jenž táhl na Lisabon). Ani poté, co byl Bonaparte
roku 1815 definitivně poražen, nepospíchal král s návratem do Evropy a
přiměly jej až neklidné poměry v Portugalsku. Záhy po jeho odplutí
vyhlásil Dom Pedro, jeho syn ustanovený jako
regent, nezávislost Brazílie (7. září
1822). Stalo se to prý podle legendy trochu teatrálním gestem, když
na břehu řeky Ipiranga vytasil meč a zakřičel: „Nezávislost,
nebo smrt!“
Vládl pak jako brazilský císař Pedro I.
Spíše než svými vladařskými schopnostmi však proslul milostnými
avantýrami (jedno nemanželské dítě měl v Lisabonu dokonce s jeptiškou)
a roku 1831 musel odstoupit a vrátil se do Portugalska. Jeho malý syn
Pedro II. pro nízký věk nastoupil na trůn (i tak
předčasně) až roku 1840. Zemi vládl tento vzdělaný, ušlechtilý a
laskavý muž jako osvícený panovník a
otec brazilského lidu (učil se i jazyku
domorodců). Hájil svobodu slova, podporoval vzdělanost, rozvíjel zemi
hospodářsky industrializací, stavbou železnice a podporou nové výnosné
plodiny – kávovníku. Za jeho panování se Brazílie také vydala směrem,
který vyústil ve zrušení otroctví roku
1888 (Brazílie už tehdy byla poslední zemí na americkém
kontinentu, kde k němu ještě nedošlo). Účast země v paraguayské válce
(1865 – 1870), která si vyžádala 100 000 brazilských životů, a
zrušení otroctví vedly k poklesu obliby císaře, zejména v armádních
řadách a u bohatých vlastníků půdy, kteří těžce nesli to, že
přišli o levnou pracovní sílu bez jakékoli kompenzace. Roku
1889 nakonec vojenský puč ukončil
brazilské císařství. Pedro II. odešel do exilu a zemřel
v Paříži roku 1891. Jeho poslední myšlenky patřily opuštěné vlasti a
nadějím v její budoucnost, do rakve mu na jeho přání položili sáček
s brazilskou půdou. Celý svět vzdával velkému panovníkovi úctu, lítost
cítili i prostí Brazilci a po letech uznali velikost císaře i oficiální
představitelé republikánské Brazílie, kam se Pedrovy ostatky nakonec roku
1920 vrátily k uložení.
Republiku, jejímž prvním prezidentem byl
Deodoro da Fonseca, ovládali fakticky bohatí
vlastníci kávovníkových plantáží (kromě toho bohatství země, kam tehdy
imigrovalo i mnoho Evropanů, zajišťoval i celosvětový nárůst poptávky
po kaučuku související s automobilismem).
Poptávka po kávě se však zřítila po krachu na newyorské burze (kaučuk
začal být už předtím produkován i jinde) a s ní i ekonomická a
politická moc pozemkových vlastníků.
Roku 1930 se moci chopila vojenská junta a prezidentem se poté stal
Getúlio Vargas. Postupně vládl jako diktátor (inspirovaný
vývojem některých evropských zemí), potlačoval opozici. K jeho zásluhám
patřilo další budování průmyslu, moudrá snaha o větší rozrůzněnost
zemědělské produkce (aby nebyla již tak zranitelná úpadkem jediné
plodiny), sociální programy a – přes počáteční váhání –
i podpora Spojencům ve druhé světové válce (Brazílie podporovala
vítěznou alianci už v té první). Po válce musel odstoupit, jeho druhé
prezidentování od roku 1951 provázely již ekonomické nesnáze a korupční
skandály. Po pokusu o odstranění opozičního novináře upozorňujícího
na aféry, do nějž byl Vargas zapleten, se roku 1954 zastřelil.
Prezident Juscelino Kubitschek (v úřadu 1956 – 1961),
jehož matka byla českého původu, si zajistil místo v dějinách
vybudováním – vedle velkých silnic propojujících zemi –
nového hlavního města Brasília (od roku
1960), pozoruhodného souborem staveb moderní urbanistické
architektury. Kubitschek vzbuzoval důvěru a optimismus, brazilská společnost
se tehdy stávala městskou společností. Období, kdy byl v úřadě, je dnes
považováno za zlaté roky a on sám je někdy připomínán jako
otec moderní Brazílie. (Záměr postavit nové hlavní město blíže
středu země, což by vedlo i k většímu rozvoji vnitrozemí, obsahovala
již ústava z roku 1891.)
Špatná ekonomická situace a politická nestabilita nakonec vedly roku
1964 k puči, během něhož se moci chopila
armáda, zavedla cenzuru, zakázala politické strany, několik
stovek disidentů mučila a zavraždila. Její vláda skončila
až roku 1985.
V 90. letech se za prezidentů Itamara Franka a
Fernanda Henriqua Cordosa konečně dařilo pomalu
zlepšovat ekonomickou situaci (hyperinflaci,
zahraniční dluh) privatizacemi, tržní ekonomikou a zavedením nové měny,
realu. Hospodářství rostlo, byla snížena vysoká míra inflace.
Prezident Luiz Inácio Lula da Silva, který je v úřadě od
roku 2003 a který se na tento post vypracoval z čističe bot, továrního
dělníka a odborového předáka, účinně udržuje rovnováhu mezi
zlepšováním života chudých (bývá to podmíněno školní docházkou
jejich dětí) a zodpovědnou rozpočtovou politikou (za jeho vlády byl např.
splacen nesmírný brazilský zahraniční dluh). Problémy, před nimiž nyní
Brazílie stojí, jsou např. nadále nespravedlivé přerozdělování
bohatství, nevymýtitelná korupce, nízká vzdělanost nejchudších,
rozdělení půdy či drogová kriminalita ve velkých městech.
Brazilská kultura
Jako je tomu i v případě jiných bývalých kolonií, řada kulturních
projevů v Brazílii je výsledkem mísení vlivů několika kultur. Brazílie
je výjimečná tím, že zde portugalský základ, obohacovaný domorodými
tradicemi a dovezenými africkými vlivy (projevujícími se zejména
podmanivými hudebními rytmy), vytvořil jedinečnou a nezaměnitelnou kulturu,
jejíž životnost potvrzuje i její obliba a obliba jejích jednotlivých
projevů po celém světě.
Z výtvarného umění indiánů je nejvýznamnější jejich produkce
malovaných hrnčířských výrobků, na nichž
najdeme složité vzorce, výjevy z každodenního vesnického života
i portréty lidí a zvířat. Západní vlivy se v Brazílii prosazovaly
formou dovezených výtvarných směrů (jejich prvními šiřiteli byli
misionáři, především jezuitští). Jedním z nejvýznamnějších bylo
baroko, jež se udrželo v některých oblastech mnohem déle
než v Evropě a bylo svého času i jakýmsi brazilským národním uměním.
Bohatě vnitřně zdobené kostely
v Minas Gerais – často svědčí o mimořádném řemeslném
umu zlatníků a řezbářů – mohly těžit z toho, že se zdejší
rozkvět baroka časově shodoval se zlatou horečkou. Patrně nejslavnějším
umělcem brazilského baroka je sochař a architekt Aleijadinho
(tuto přezdívku, znamenající cosi jako „mrzáček“, si vysloužil podle
své ochromující choroby, která mu nicméně nezabránila v tvorbě).
Pomníkem jeho umění (a také umění jiného velkého barokního umělce,
malíře Ataída) je kostel sv. Františka
z Assisi v Ouro Preto, Aleijadinho vytvořil také působivé
sochy dvanácti proroků v Congonhas. Jiné
významné směry se vynořily ve dvacátém století, po přelomové události,
kterou byl týden moderního umění v São Paulu
(dodnes významném muzejním a výstavním centru, a to i v rámci
amerického kontinentu) v roce 1922, a slučovaly evropské avantgardní směry
(kubismus, expresionismus, surrealismus) s čistě brazilskými tradicemi.
Nejznámější výtvory moderní brazilské architekury najde návštěvník
v novém hlavním městě Brasília, jsou dílem
jednoho z nejvýznamnějších moderních světových architektů
Oscara Niemeyera.
Literatura sahá svými počátky do zpráv o objevené zemi
v 16. století, dále ji rozvíjeli misionáři (asi nejvýznamnějším byl
António Vieira). V době romantismu v 19. století
pomáhalo písemnictví etablovat národní identitu, jejíž sebevědomí se
zakládalo na indiánských tradicích a přírodním bohatství země. Za
nejvýznamnějšího brazilského spisovatele je pokládán Machado de
Assis z přelomu 19. a 20. století, který ve svých dílech
pronikal pomocí ironického až cynického humoru, plného pesimismu, lidské
vztahy – díla jako Posmrtné paměti Bráse Cubase
(Memórias Póstumas de Brás Cubas) nebo Don Morous (Dom
Casmurro). Jiným slavným spisovatelem, píšícím o těžkém životě
rodné Bahie, je Jorge Amado – díla Mulatka
Gabriela (Gabriela, Cravo e Canela) nebo Dona Flor a
její dva manželé (Dona Flor e Seus Dois Maridos, též
zfilmováno). Pro své komunistické přesvědčení žil v emigraci,
v období 1950 – 1952 v tehdejším Československu (Praha, Dobříš).
Patrně nejslavnějším současným spisovatelem, významným i v českých
poměrech, je Paulo Coelho s asi nejslavnějším
Alchymistou (O Alquimista).
Nejvíce se však k rozvinutí svérázného temperamentního charakteru
Brazilců hodila hudba, zejména žánry, jež v sobě spojují hudbu a tanec.
Po celém světě se proslavila svůdná samba, původně
vzniklá v chudinských čtvrtích Rio de Janeira, jež má zřetelně africké
kořeny. Dnes se samba stala přímo symbolem Brazílie a zdrojem národní
identity. Později si svět získala ještě třeba jemnější bossa
nova (slavná píseň The Girl from Ipanema), nedávno na
krátkou dobu i lambada. Dále lze v Brazílii
slyšet rychlý tanec forró, probouzený specifickým
rytmem bubnu, trianglu a akordeonu, či maracatu
(původně hudbu bicích nástrojů znějící k průvodům). Z interpretů
populárních hudebních druhů jmenujme Carmen
Mirandu, která se prosadila i v Hollywoodu, či
Gilberta Gila, představitele tropikalismu (využívajícího
mezinárodních hudebních postupů k obnovování národních tradic).
V klasické hudbě se vedle italskými operami inspirovaného Carlose
Gomese (autor opery Il Guarany, jež slavila triumf i v Itálii) ve
světě prosadil především Heitor Villa-Lobos, který
vkládal tradiční brazilské rytmy a melodie do symfonických skladeb, mnohdy
i s využitím specifických lidových nástrojů (z jeho děl uveďme
alespoň Bachianas brasileiras).
Historie a kultura Rio de Janeira
Objevení území dnešního Rio de Janeira
1. ledna 1502 výpravou vedenou Gasparem de
Lemosem je zajímavé jak samo o sobě, tak i tím, že od něj
je odvozeno jméno dnešního města –
janeiro je portugalsky
leden, rio
(řeka) se vztahuje k zátoce
Guanabara, již portugalští objevitelé považovali za ústí
řeky. K založení města došlo až 1. března
1565 (zakladatelem byl vojevůdce Estácio de
Sá), v době bojů s Francouzi, kteří o území rovněž
projevovali zájem. Tehdy hlavním hospodářským odvětvím bylo
pěstování cukrové třtiny, pro něž sem začali
být dováženi otroci z Afriky. Později
v 18. století rozvoj města významně stimulovalo
objevení zlata a diamantů v sousedním státě Minas
Gerais – Rio tak bylo nejbližším přístavem, kudy mohlo
nerostné bohatství proudit. Důkazem tohoto vzestupu je i skutečnost, že
roku 1763 se Rio stalo místo Salvadoru
hlavním městem tehdejšího vicekrálovství Brazílie (a
také to, že je opětně napadali Francouzi). Mimořádný lesk dodal Riu
přesun portugalské královské rodiny a šlechty sem,
k němuž došlo roku 1808 (viz výše). Kuriózně se
tehdy Rio de Janeiro stalo jediným
hlavním městem evropského státu, jež leželo mimo
evropský kontinent, a Brazílie jedinou kolonií, z jejíhož
území panoval evropský monarcha. Kromě rázem zvýšené populace města asi
o 15 000 lidí to městu přineslo otevření botanické
zahrady a královské knihovny. Rio pak
bylo potvrzeno jako hlavní město brazilského království (v rámci spojení
s Portugalskem a Algarve) i brazilského císařství.
Za druhého císaře Pedra
II. došlo k modernizaci města
(budování kanalizace, vlakových a tramvajových linek, telefonní sítě,
zavádění plynového osvětlení), po jím propagovaném zrušení otroctví
k přílivu právě osvobozených
otroků z upadajících plantáží do města (doplňovali je
ještě evropští imigranti) a vzniku prvních
chudinských čtvrtí
(favelas). Jako hlavní město nové republiky
vzkvétalo Rio opět jinak – na počátku
20. století vznikaly široké městské
třídy a pompézní budovy ve stylu
francouzské architektury konce století (Městské
divadlo), po otevření luxusních hotelů jako
Copacabana Palace (20. léta) se
Rio stalo i oblíbeným cílem světové
smetánky včetně hollywoodských
hvězd. I poté, co byl status hlavního města
Riu odejmut ve prospěch nově postavené Brasílie roku
1960, zůstalo Rio de Janeiro
společensky, kulturně a
emocionálně brazilskou metropolí a
nejpopulárnějším brazilským městem, mimo jiné
i díky světově proslulým plážím Copacabana,
Ipanema, zátoce Guanabara a
překrásnému přírodnímu prostředí tvořenému horami, které pokrývají
tropické lesy. Pověst zázračného města („Cidade
Maravilhosa“) kalí jen vysoká zločinnost, jejíž kořeny
sahají do favelas. Prosperující moderní město se proti tomu snaží bojovat
začleňováním těchto čtvrtí do struktury města, např. budováním
základní infrastruktury a zajišťováním základních služeb.
Kromě skladby Cidade Maravilhosa, jež je vždy
největším hitem karnevalu, oslavuje Rio ještě světoznámá
píseň Garota de Ipanema (známá pod anglickým názvem
The Girl from Ipanema), k jejímž interpretům
patřili i Ella Fitzgeraldová či Frank
Sinatra. V nedávné době bylo Rio jedním z hlavních center
hudebního stylu funk. Jistě nejvýznamnější
kulturní událostí v širším slova smyslu je v Riu každoroční
oslava karnevalu. Tato oslava, po níž má následovat
předvelikonoční půst, má zde tradici již od roku
1723, v podobě, jež se blížila té dnešní, se objevuje od
30. let 20. století. Hlavní přehlídka se nyní koná
v sambadromu, pravidelně se jí zúčastní mnoho
škol samby (tento žánr je ostatně místní
provenience), které defilují v přesně určeném pořádku s ozdobenými
vozy. Vždy představují určité vybrané téma. Kromě „utkání“ škol
samby ke karnevalu, který je zřejmě nejznámější oslavou na
zemi, patří i plesy a pouliční karneval. Méně slavné, ale
rovněž velkolepé jsou v Riu novoroční oslavy,
jež se konají na pláži Copacabana. Lze při nich vidět velký ohňostroj a
přiťuknout si šampaňským s různými lidmi v bílém bez ohledu na
sociální postavení na šťastný nový rok. Mezi slavné rodáky
z Ria (tedy Cariocas, jak se v portugalštině označují
osoby spjaté s Rio de Janeirem) patří spisovatelé Machado de
Assis a Paulo Coelho, hudební skladatel
Heitor Villa-Lobos a architekt Oscar Niemeyer.
A v případě Brazílie nelze nezmínit také fotbalové hvězdy
Adriana a Ronalda.
Náboženství a tradice
- Brazílie je z 90% křesťanskou zemí. Většinu tvoří katolíci, asi 15% protestanté a minimum novodobé křesťanské církve. Existuje zde malá komunita židovských věřících a ojediněle jsou vyznávány i afro-brazilské kulty, především ve státě Bahia. Bez vyznání je jen asi 7% obyvatel.
- Federální svátky
- 1. leden – Nový rok, Den světového bratrství
- únor – Karneval (pohyblivý svátek, úterý před Popeleční středou)
- březen / duben – Velký pátek velikonoční (pohyblivý svátek)
- 21. duben – Tiradentes, výročí úmrtí bojovníka za nezávislost na Portugalsku (1792)
- 1. květen – Svátek práce
- červen – Boží tělo (pohyblivý svátek, 62 dní po Velkém pátku)
- 7. září – Den nezávislosti
- 12. říjen – Den zjevení Panny Marie (Nossa Senhora de Aparecida)
- 2. listopad – Památka zesnulých
- 15. listopad – Vyhlášení republiky (1889)
- 25. prosinec – Vánoční svátek
- Největším brazilským svátkem je Karneval, jehož datum je pohyblivé, začíná 40 dní před velikonocemi a pracovní volno je poskytnuto oficiálně na dva a půl dne. O Velikonocích je volno na Velký pátek, kdežto Velikonoční pondělí je pracovním dnem. Vánočním svátkem v Brazílii není 26. prosinec.
- Některé jednotlivé státy mají kromě těchto federálních i své vlastní svátky, kdy je většinou oslavován některý ze svatých patronů. Např. Rio de Janeiro slaví navíc 20. leden, 24. duben, 20. listopad, Sao Paulo 25. leden, 9. červenec a 20. listopad.
- I když zde žije údajně nejvíce věřících na světě, na víru se zde pohlíží trochu odlišně než u nás. Bohoslužeb se účastní spousta mladých, farář vtipkuje, zpívají se písničky.Účast na bohoslužbě je příjemným společenským zážitkem i pro ty, kteří by u nás do kostela nevkročili.
- Posvátná a náboženská místa ve státě Pernambuco
- posvátným drahokamem je klášter Capela Dourada v Convento de Santo Antonio, který byl založen již v roce 1606 – Recife
- barokní kostel Igreja do Carmo – Recife
- Cathedral de Sao Pedro dos Clérigos – Recife
- Nossa Senhora do Carmo – nejstarší karmelitský klášter v Brazílii – Olinda
- Convento de Sao Francisco – Olinda
- Nossa Senhora das Neves – Olinda
Historické lokality
- Rio de Janeiro bylo objeveno portugalským mořeplavcem v roce 1502. Je
známo jako Cidade Maravilhosa – Báječné město. Od roku
1763 do roku 1960 bylo hlavním městem Brazílie. Dnes je administrativním
centrem federativního státu Rio de Janeiro. Nejvýstavnější částí města
byla v okolí dnešního náměstí Praca Tiradentes, kde na
protějších stranách stojí budovy divadel Teatro Joao
Caetano a Teatro Carlos Gomez. Ve středu náměstí
Praca Quinze de Novembro je pyramidální fontána z 18.st. a
oblouk Arco de Teles spojující dva protější domy.
- Co stojí za zhlédnutí:
- Akvadukt Arcos da Lapa, který pochází z 18. stol. a
dnes funguje jako viadukt spojující centrum se čtvrtí Santa Tereza
- Armádní Historické muzeum: Armádní muzeum a Copacabana
Fort, Praça Coronel Eugenio Franco, 1 – Copacabana, Rio De Janeiro
- Muzeum výtvarného umění – Museu Nacional de Belas
Artessídlí na Avenida Rio Branco, 199 – Centro ( Cinelandia), Rio
de Janeiro, otevřeno je úterý až pátek 10:00 – 17:00, so a ne 12:00 –
17:00 hod.
- Muzeum Histórico Nacional je jedním
z nejvýznamnějších muzeí. Poskytuje na čtvrt miliónu exponátů, patří
k němu i budovy z 18.století House of Armamments a House of Train. Sídlí
na Praça Maréchal Ancora, Centro Rio de Janeiro a otevírací doba je od Út
do Pá 10:00 – 17:30, v SO, NE a svátky 14:00 – 19:00.
- Muzeum se Acude se nachází v oblasti lesa Tijuca a je
věnováno oslavě kulturního dědictví Brazílie. Otevírací doba je denně
11:00 – 17:00 hodin, uzavřeno je v úterý a ve svátky. Estrada do Açude,
764, Alto da Boa Vista, 20531–330, Rio de Janeiro
- Muzeum se Indio je jedinou oficiální institucí, která
chrání rozmanitost 270 skupin, které obohatili svou tvorbou dědictví
Brazílie. Otevřeno je od úterka do pátku od 9:00 do 17:30 hod., v So, Ne a
svátky 13:00 – 17:00. Vstupné je 3 USD, studenti a lidé nad 65 let
zdarma.
- Muzeum de Republica našlo své sídlo v hradním paláci,
který byl sídlem brazilské vlády v letech 1897–1960. Je prvním
multimediálním muzeem v Latinské Americe a jeho součástí je
i překrásný park. Adresa: Rua do Catete 153, Catete, cep 22220 000 CEP
22220 000, Rio de Janeiro, RJ Rio de Janeiro, RJ , provozní doba: úterý –
pátek 10:00 – 17:00, So, Ne a svátky 14:00 – 18:00, vstupné 6 USD
(středa a neděle je zdarma), studenti a starší 65 let také zdarma.
- Asi 125 mil jihovýchodně od Rio de Janeira leží malé přímořské
městečko Parati, které je samo o sobě muzeem uvnitř
tropického ráje. Vlastní jednu z nejlepších „sbírek“ klasických
portugalských koloniálních budov z 18.století.
- Město Petropolis s monumentem Palácio da Quitandinha a
Muzeem Imperial s největšími poklady brazilské koruny bylo oficiálním
hlavním městem v letech 1894 až 1903.
- Krásným historickým městem je i 100 kilometrů vzdálená
Saquarema, která byla založena v roce 1531 jako
portugalská vesnice. Historie města je spojena s masakrem indiánského kmene
Tamoio a francouzských příslušníků armády.