Náboženství a historie
Historie Brazílie
První známé jméno brazilské historie je Pedro Álvares
Cabral, který u zdejších břehů přistál
22. dubna roku 1500 na cestě do Afriky a
Asie (snad tušil, že v této oblasti najde pevninu, kterou už možná
nedlouho před tímto portugalským námořníkem objevili i jiní Evropané,
Španělé). V době Cabralova přistání zde už tisíce – a snad
i desítky tisíc – let žily domorodé kmeny, přišlé z Asie přes
Beringovu úžinu. V době objevení Evropany jich mohlo být i několik
milionů ve více jak tisíci kmenech. Dvě hlavní skupiny byli
Tupíové a Guaraniové.
Tito „indiáni“, jak zde jsou podnes označováni (índios), se
živili především zemědělstvím a lovem, mnohdy kočovali, a tak
nerozvinuli žádnou vyspělejší civilizaci. Zdržovali se při pobřeží a
kolem hlavních vodních toků. Později bylo domorodé obyvatelstvo
nemilosrdně redukováno přímým vražděním, nemocemi z Evropy, proti nimž
bylo bezbranné, a tvrdou prací na vznikajících plantážích. Dnes jich
přežívá necelých dvě stě tisíc, zejména v amazonských pralesích.
I tak se Brazílie může pochlubit největším počtem národů
nedotčených civilizací na světě.
S kolonizováním nového území
Portugalci – vzhledem k výnosnějším državám
v jihovýchodní Asii – příliš nepospíchali. Přikročili k němu až
ve 30. letech 16. století, kdy byla země rozdělena na
15 kapitánií, přidělovaných nižším šlechticům, kteří měli zajistit
novou kolonii před nenechavostí jiných výbojných evropských národů.
První trvalou osadou bylo São Vicente, založené 1532, prvním brazilským
guvernérem Tomé de Sousa. První hlavní
město bylo Salvador da Bahia. Nejdříve odsud
odváželi Portugalci do své vlasti jen červené barvivo získávané
z dřeviny, kterou ve své mateřštině nazývali pau
brasil (druhý výraz údajně původně odkazoval právě
k barvivu, brasil má znamenat „žhavé uhlíky“), což dalo nové a již
trvalé jméno původně Zemi pravého – či svatého – kříže (Terra de
Vera/Santa Cruz). Zanedlouho však byl tento první hospodářský zdroj
vyčerpán (stromy byly vytěženy) a Portugalci v zemi (zejména na
severovýchodě) úspěšně zavedli jinou plodinu, cukrovou
třtinu, po které evropský trh přímo bažil. Záhy se ukázalo, že
domorodci nejsou pro otrockou práci na plantážích ideální (vyhledávali je
průkopníci ze São Paula, podle vlajkonoše, jenž kráčel v jejich čele,
zvaní bandeirantes, kteří se pídili i po zlatu,
prozkoumávali nepoznané území a rozšiřovali hranice Brazílie směrem na
západ), a otroci sem začali být
dováženi z afrického světadílu. Až do zrušení
otroctví na konci 19. století jich sem byly dovezeny téměř 4 miliony,
množství rovnající se asi 40 % všech otroků dovezených do Ameriky.
Pozoruhodné je, že v Brazílii běžně docházelo ke svazkům
navzájem mezi Evropany, indiány a černošskými otroky (byl zde
naprostý nedostatek bělošek), míra tolerance byla výjimečná, a tak má
dnes většina obyvatel smíšené předky.
Těžké podmínky pro otroky na plantážích
(úmorná 17hodinová práce v teplotách i nad 30 °C, podvýživa,
stísněnost v barácích, kde jich bydlelo až 200, strašlivá „hygiena“
a z ní plynoucí nemoci i sexuální zotročování) vyhnaly mnoho z nich do
vnitrozemí, kde základali svoje osady, často přemožené až s velkým
úsilím bandeirantes (tyto černošské komuny se nazývaly quilombos,
ta největší, Palmares, měla až 20 000 obyvatel a udržela se po velkou
část 17. století). Nová portugalská kolonie byla
také záhy ohrožována jinými evropskými
námořními mocnostmi – s Francouzi jsou spojena
především města Rio de Janeiro
(založené roku 1565 na
místě, odkud je Portugalci vyhnali) a São Luis, které sami Francouzi
založili na počátku 17. století a pojmenovali je podle svého krále, toho
jména třináctého, s agresivnějšími a coby okupanty houževnatějšími
Holanďany, které Portugalci také nakonec
v polovině 17. století porazili, je spjato mimo jiné působení Jana
Mořice z Nassau, který si získal svou moudrou a
úspěšnou vládou a náboženskou tolerancí i portugalské osadníky.
Výnosnost exportu cukru po nějaké době klesla, naštěstí pro Brazílii zde
bandeirantes ve vnitrozemí objevili zlato (doly v Minas
Gerais), jež se stalo na nějaký čas dalším hlavním hospodářským
produktem (po část 18. století byla Brazílie dokonce hlavním světovým
producentem vzácného kovu) a podpořilo rozvoj vnitrozemí (budování
bohatých historických měst, honosných sídel a obdivuhodných kostelů).
S jeho těžbou souvisí také rozkvět města Rio de Janeiro,
odkud se zlato vyváželo a které se stalo roku 1763 po
Salvadoru novým hlavním městem. Do konce 18. století však
těžba upadla. Ze zlata také nebohatli všichni, některé naopak sužovalo
portugalské zdanění, navíc i v Brazílii nacházelo ohlas dění
v Evropě (kde se schylovalo k Francouzské revoluci) a v Severní
Americe – vše nakonec vyústilo v hnutí za nezávislost
(1789), jež kvůli prozrazení skončilo dříve než začalo.
Jeho vůdce, zvaný Tiradentes (posměšně „vytrhávač
zubů“, podle povolání dentisty, jež mezi jinými vykonával), skončil
roku 1792 v Rio de Janeiru na šibenici. Jeho tělo pak bylo rozčtvrceno a
jednotlivé části vystaveny pro výstrahu po různých místech v Minas
Gerais. Zprávu o tom, hanobící jeho památku, údajně vojáci sepsali jeho
krví. Dnes je Tiradentes jako bojovník za osvobození brazilským
národním hrdinou a výroční den jeho smrti
(21. duben) se slaví jako státní svátek.
Výjimečný byl v dějinách Brazílie počátek 19. století, kdy byla
tato jediná latinskoamerická země s portugalským základem kultury, jež si
pozoruhodně udržovala svou územní celistvost, vyznamenána tím, že si
v ní v Rio de Janeiru zřídil své sídlo (a tím
i sídlo celého portugalského impéria,
v němž stálo nyní brazilské království na stejné úrovni jako
portugalské) portugalský král Jan (João)
VI. roku 1808 (prchl sem i s 15 000
dvořany před Napoleonem, jenž táhl na Lisabon). Ani poté, co byl Bonaparte
roku 1815 definitivně poražen, nepospíchal král s návratem do Evropy a
přiměly jej až neklidné poměry v Portugalsku. Záhy po jeho odplutí
vyhlásil Dom Pedro, jeho syn ustanovený jako
regent, nezávislost Brazílie (7. září
1822). Stalo se to prý podle legendy trochu teatrálním gestem, když
na břehu řeky Ipiranga vytasil meč a zakřičel: „Nezávislost,
nebo smrt!“
Vládl pak jako brazilský císař Pedro I.
Spíše než svými vladařskými schopnostmi však proslul milostnými
avantýrami (jedno nemanželské dítě měl v Lisabonu dokonce s jeptiškou)
a roku 1831 musel odstoupit a vrátil se do Portugalska. Jeho malý syn
Pedro II. pro nízký věk nastoupil na trůn (i tak
předčasně) až roku 1840. Zemi vládl tento vzdělaný, ušlechtilý a
laskavý muž jako osvícený panovník a
otec brazilského lidu (učil se i jazyku
domorodců). Hájil svobodu slova, podporoval vzdělanost, rozvíjel zemi
hospodářsky industrializací, stavbou železnice a podporou nové výnosné
plodiny – kávovníku. Za jeho panování se Brazílie také vydala směrem,
který vyústil ve zrušení otroctví roku
1888 (Brazílie už tehdy byla poslední zemí na americkém
kontinentu, kde k němu ještě nedošlo). Účast země v paraguayské válce
(1865 – 1870), která si vyžádala 100 000 brazilských životů, a
zrušení otroctví vedly k poklesu obliby císaře, zejména v armádních
řadách a u bohatých vlastníků půdy, kteří těžce nesli to, že
přišli o levnou pracovní sílu bez jakékoli kompenzace. Roku
1889 nakonec vojenský puč ukončil
brazilské císařství. Pedro II. odešel do exilu a zemřel
v Paříži roku 1891. Jeho poslední myšlenky patřily opuštěné vlasti a
nadějím v její budoucnost, do rakve mu na jeho přání položili sáček
s brazilskou půdou. Celý svět vzdával velkému panovníkovi úctu, lítost
cítili i prostí Brazilci a po letech uznali velikost císaře i oficiální
představitelé republikánské Brazílie, kam se Pedrovy ostatky nakonec roku
1920 vrátily k uložení.
Republiku, jejímž prvním prezidentem byl
Deodoro da Fonseca, ovládali fakticky bohatí
vlastníci kávovníkových plantáží (kromě toho bohatství země, kam tehdy
imigrovalo i mnoho Evropanů, zajišťoval i celosvětový nárůst poptávky
po kaučuku související s automobilismem).
Poptávka po kávě se však zřítila po krachu na newyorské burze (kaučuk
začal být už předtím produkován i jinde) a s ní i ekonomická a
politická moc pozemkových vlastníků.
Roku 1930 se moci chopila vojenská junta a prezidentem se poté stal
Getúlio Vargas. Postupně vládl jako diktátor (inspirovaný
vývojem některých evropských zemí), potlačoval opozici. K jeho zásluhám
patřilo další budování průmyslu, moudrá snaha o větší rozrůzněnost
zemědělské produkce (aby nebyla již tak zranitelná úpadkem jediné
plodiny), sociální programy a – přes počáteční váhání –
i podpora Spojencům ve druhé světové válce (Brazílie podporovala
vítěznou alianci už v té první). Po válce musel odstoupit, jeho druhé
prezidentování od roku 1951 provázely již ekonomické nesnáze a korupční
skandály. Po pokusu o odstranění opozičního novináře upozorňujícího
na aféry, do nějž byl Vargas zapleten, se roku 1954 zastřelil.
Prezident Juscelino Kubitschek (v úřadu 1956 – 1961),
jehož matka byla českého původu, si zajistil místo v dějinách
vybudováním – vedle velkých silnic propojujících zemi –
nového hlavního města Brasília (od roku
1960), pozoruhodného souborem staveb moderní urbanistické
architektury. Kubitschek vzbuzoval důvěru a optimismus, brazilská společnost
se tehdy stávala městskou společností. Období, kdy byl v úřadě, je dnes
považováno za zlaté roky a on sám je někdy připomínán jako
otec moderní Brazílie. (Záměr postavit nové hlavní město blíže
středu země, což by vedlo i k většímu rozvoji vnitrozemí, obsahovala
již ústava z roku 1891.)
Špatná ekonomická situace a politická nestabilita nakonec vedly roku
1964 k puči, během něhož se moci chopila
armáda, zavedla cenzuru, zakázala politické strany, několik
stovek disidentů mučila a zavraždila. Její vláda skončila
až roku 1985.
V 90. letech se za prezidentů Itamara Franka a
Fernanda Henriqua Cordosa konečně dařilo pomalu
zlepšovat ekonomickou situaci (hyperinflaci,
zahraniční dluh) privatizacemi, tržní ekonomikou a zavedením nové měny,
realu. Hospodářství rostlo, byla snížena vysoká míra inflace.
Prezident Luiz Inácio Lula da Silva, který je v úřadě od
roku 2003 a který se na tento post vypracoval z čističe bot, továrního
dělníka a odborového předáka, účinně udržuje rovnováhu mezi
zlepšováním života chudých (bývá to podmíněno školní docházkou
jejich dětí) a zodpovědnou rozpočtovou politikou (za jeho vlády byl např.
splacen nesmírný brazilský zahraniční dluh). Problémy, před nimiž nyní
Brazílie stojí, jsou např. nadále nespravedlivé přerozdělování
bohatství, nevymýtitelná korupce, nízká vzdělanost nejchudších,
rozdělení půdy či drogová kriminalita ve velkých městech.
Brazilská kultura
Jako je tomu i v případě jiných bývalých kolonií, řada kulturních
projevů v Brazílii je výsledkem mísení vlivů několika kultur. Brazílie
je výjimečná tím, že zde portugalský základ, obohacovaný domorodými
tradicemi a dovezenými africkými vlivy (projevujícími se zejména
podmanivými hudebními rytmy), vytvořil jedinečnou a nezaměnitelnou kulturu,
jejíž životnost potvrzuje i její obliba a obliba jejích jednotlivých
projevů po celém světě.
Z výtvarného umění indiánů je nejvýznamnější jejich produkce
malovaných hrnčířských výrobků, na nichž
najdeme složité vzorce, výjevy z každodenního vesnického života
i portréty lidí a zvířat. Západní vlivy se v Brazílii prosazovaly
formou dovezených výtvarných směrů (jejich prvními šiřiteli byli
misionáři, především jezuitští). Jedním z nejvýznamnějších bylo
baroko, jež se udrželo v některých oblastech mnohem déle
než v Evropě a bylo svého času i jakýmsi brazilským národním uměním.
Bohatě vnitřně zdobené kostely
v Minas Gerais – často svědčí o mimořádném řemeslném
umu zlatníků a řezbářů – mohly těžit z toho, že se zdejší
rozkvět baroka časově shodoval se zlatou horečkou. Patrně nejslavnějším
umělcem brazilského baroka je sochař a architekt Aleijadinho
(tuto přezdívku, znamenající cosi jako „mrzáček“, si vysloužil podle
své ochromující choroby, která mu nicméně nezabránila v tvorbě).
Pomníkem jeho umění (a také umění jiného velkého barokního umělce,
malíře Ataída) je kostel sv. Františka
z Assisi v Ouro Preto, Aleijadinho vytvořil také působivé
sochy dvanácti proroků v Congonhas. Jiné
významné směry se vynořily ve dvacátém století, po přelomové události,
kterou byl týden moderního umění v São Paulu
(dodnes významném muzejním a výstavním centru, a to i v rámci
amerického kontinentu) v roce 1922, a slučovaly evropské avantgardní směry
(kubismus, expresionismus, surrealismus) s čistě brazilskými tradicemi.
Nejznámější výtvory moderní brazilské architekury najde návštěvník
v novém hlavním městě Brasília, jsou dílem
jednoho z nejvýznamnějších moderních světových architektů
Oscara Niemeyera.
Literatura sahá svými počátky do zpráv o objevené zemi
v 16. století, dále ji rozvíjeli misionáři (asi nejvýznamnějším byl
António Vieira). V době romantismu v 19. století
pomáhalo písemnictví etablovat národní identitu, jejíž sebevědomí se
zakládalo na indiánských tradicích a přírodním bohatství země. Za
nejvýznamnějšího brazilského spisovatele je pokládán Machado de
Assis z přelomu 19. a 20. století, který ve svých dílech
pronikal pomocí ironického až cynického humoru, plného pesimismu, lidské
vztahy – díla jako Posmrtné paměti Bráse Cubase
(Memórias Póstumas de Brás Cubas) nebo Don Morous (Dom
Casmurro). Jiným slavným spisovatelem, píšícím o těžkém životě
rodné Bahie, je Jorge Amado – díla Mulatka
Gabriela (Gabriela, Cravo e Canela) nebo Dona Flor a
její dva manželé (Dona Flor e Seus Dois Maridos, též
zfilmováno). Pro své komunistické přesvědčení žil v emigraci,
v období 1950 – 1952 v tehdejším Československu (Praha, Dobříš).
Patrně nejslavnějším současným spisovatelem, významným i v českých
poměrech, je Paulo Coelho s asi nejslavnějším
Alchymistou (O Alquimista).
Nejvíce se však k rozvinutí svérázného temperamentního charakteru
Brazilců hodila hudba, zejména žánry, jež v sobě spojují hudbu a tanec.
Po celém světě se proslavila svůdná samba, původně
vzniklá v chudinských čtvrtích Rio de Janeira, jež má zřetelně africké
kořeny. Dnes se samba stala přímo symbolem Brazílie a zdrojem národní
identity. Později si svět získala ještě třeba jemnější bossa
nova (slavná píseň The Girl from Ipanema), nedávno na
krátkou dobu i lambada. Dále lze v Brazílii
slyšet rychlý tanec forró, probouzený specifickým
rytmem bubnu, trianglu a akordeonu, či maracatu
(původně hudbu bicích nástrojů znějící k průvodům). Z interpretů
populárních hudebních druhů jmenujme Carmen
Mirandu, která se prosadila i v Hollywoodu, či
Gilberta Gila, představitele tropikalismu (využívajícího
mezinárodních hudebních postupů k obnovování národních tradic).
V klasické hudbě se vedle italskými operami inspirovaného Carlose
Gomese (autor opery Il Guarany, jež slavila triumf i v Itálii) ve
světě prosadil především Heitor Villa-Lobos, který
vkládal tradiční brazilské rytmy a melodie do symfonických skladeb, mnohdy
i s využitím specifických lidových nástrojů (z jeho děl uveďme
alespoň Bachianas brasileiras).
Z historie a kultury Recife
Oblast Recife („recife“ je
portugalský výraz pro útes, což je jasná narážka na korálové
útesy při pobřeží přístavu) patřila
k prvním, jež byly v Brazílii
kolonizovány portugalskými námořníky. Došlo
k tomu v polovině 30. let 16. století.
Z 15 brazilských kapitánií (viz výše) byla ta zdejší – s názvem
Pernambuco – jednou z mála, jež prosperovala. Bylo to
především zásluhou cukrové třtiny a Duarta Coelho
Pereiry, tehdejšího správce Pernambuka. Jako pracovní síla se na
cukrových plantážích lépe než domorodci osvědčili otroci
z Afriky. Jejich dovážení mělo za následek nejen etnickou
různost populace v místě, ale i významné kulturní
obohacení zdejšího života. Zvláštní epizoda v dějinách Recife
i celé oblasti nastala v letech 1630 – 1654, kdy se
území dostalo pod nadvládu Holanďanů. Před tehdejším
správním centrem oblasti, městem Olinda, dali
Nizozemci přednost Recife – snad také proto, že jim zdejší krajina
s mnoha kanály připomínala rodnou zem a Amsterodam (Recife se někdy
přezdívá brazilské Benátky). Tehdy se město
Recife stalo metropolí holandské
Brazílie. Nepřehlédnutelnou osobností té doby je guvernér
brazilského území vlastněného Holanďany Jan Mořic
z Nassau. To on udělal vlastně z Recife město, přizval sem vědce
i umělce k poznání a zachycení této části světa a ještě dále
rozšířil holandské državy v této oblasti. Na dobu jeho správy dnes
upomínají jak stavby z té doby, tak i kuriozita v podobě
první synagogy v Novém světě, jež zde byla za
nábožensky tolerantního Mořice z Nassau zřízena. Nakonec se Portugalci,
Brazilci, domorodí indiáni a obyvatelé afrického původu spojili a
Holanďany vyhnali (tzv. pernambucké povstání – insurreição
pernambucana). Rozhodující obrat v historii města nastal
během takzvané války podomních obchodníků (guerra dos
mascates), 1710 – 1711, kdy
obchodníci z Recife získali převahu nad pozemkovými vlastníky cukrových
plantáží z Olindy. Recife je od té doby
významným ekonomickým centrem, zatímco
výstavnější Olinda centrem kulturním
a historickým (od roku
1982 je historický střed Olindy na
seznamu organizace UNESCO). Oficiálně
je Recife hlavním městem Pernambuka od první poloviny
19. století. Významnou událostí z technické historie města
je úspěšné zdolání Atlantického oceánu vzducholodí Graf
Zeppelin v květnu 1930. Cílem cesty tehdy bylo
právě Recife, později sem byla z Německa, z Frankfurtu nad
Mohanem, zřízena přímá linka
vzducholodi. V Recife ji dodnes připomíná
věž, u níž vzducholoď
kotvila.
V Recife i v blízké Olindě je spousta galerií a
muzeí, jež se zaměřují na různé historické a kulturní
aspekty místa – např. muzeum zaměřené na období holandské okupace,
muzeum, které se věnuje místnímu domorodému etniku, muzeum s expozicí
lidového umění či muzeum zrušení otroctví. Nicméně největším
kulturním lákadlem jsou v Recife každoroční karnevalové
oslavy s hudebními scénami na ulicích celého města. Účastníci
se tu o svou bezpečnost nemusejí obávat tolik jako např. v Riu, zábava je
zde také více lidovější. Jako je v Rio de
Janeiru s karnevalem neodmyslitelně spojena samba, je takovým
typickým hudebním žánrem pro karneval v Recife
frevo (název této skladby a tance je údajně odvozen od
slovesa „vřít“, jak zní v portugalštině – při poslechu freva má
tanečníkům doslova hořet půda pod nohama). Jiným žánrem, oblíbeným
během karnevalu, je maracatu se zřetelně africkými
kořeny. Velkou událostí, jíž se zúčastňuje až 1,5 milionu lidí, je
zahájení karnevalového týdne (před Popeleční středou) v sobotu
slavností oslavující ranní rozbřesk – Galo da Madrugada
(doslova „ranní kohout“), kdy průvod lidí v pestrých kostýmech
následuje obří postavu kohouta za znění hudby. Jiná, i když podstatně
méně známá oslava se váže k svátku svatého
Jana (Festa Junina). Tyto slavnosti trvají
téměř celou druhou polovinu června, tak jako jinde jsou spojeny se
zapalováním ohňů a kromě toho zde ještě s ohňostrojem a též
s převleky, tancem a pitím.
Náboženství a tradice
- Brazílie je z 90% křesťanskou zemí. Většinu tvoří katolíci, asi 15% protestanté a minimum novodobé křesťanské církve. Existuje zde malá komunita židovských věřících a ojediněle jsou vyznávány i afro-brazilské kulty, především ve státě Bahia. Bez vyznání je jen asi 7% obyvatel.
- Federální svátky
- 1. leden – Nový rok, Den světového bratrství
- únor – Karneval (pohyblivý svátek, úterý před Popeleční středou)
- březen / duben – Velký pátek velikonoční (pohyblivý svátek)
- 21. duben – Tiradentes, výročí úmrtí bojovníka za nezávislost na Portugalsku (1792)
- 1. květen – Svátek práce
- červen – Boží tělo (pohyblivý svátek, 62 dní po Velkém pátku)
- 7. září – Den nezávislosti
- 12. říjen – Den zjevení Panny Marie (Nossa Senhora de Aparecida)
- 2. listopad – Památka zesnulých
- 15. listopad – Vyhlášení republiky (1889)
- 25. prosinec – Vánoční svátek
- Největším brazilským svátkem je Karneval, jehož datum je pohyblivé, začíná 40 dní před velikonocemi a pracovní volno je poskytnuto oficiálně na dva a půl dne. O Velikonocích je volno na Velký pátek, kdežto Velikonoční pondělí je pracovním dnem. Vánočním svátkem v Brazílii není 26. prosinec.
- Některé jednotlivé státy mají kromě těchto federálních i své vlastní svátky, kdy je většinou oslavován některý ze svatých patronů. Např. Rio de Janeiro slaví navíc 20. leden, 24. duben, 20. listopad, Sao Paulo 25. leden, 9. červenec a 20. listopad.
- I když zde žije údajně nejvíce věřících na světě, na víru se zde pohlíží trochu odlišně než u nás. Bohoslužeb se účastní spousta mladých, farář vtipkuje, zpívají se písničky.Účast na bohoslužbě je příjemným společenským zážitkem i pro ty, kteří by u nás do kostela nevkročili.
- Posvátná a náboženská místa ve státě Pernambuco
- posvátným drahokamem je klášter Capela Dourada v Convento de Santo Antonio, který byl založen již v roce 1606 – Recife
- barokní kostel Igreja do Carmo – Recife
- Cathedral de Sao Pedro dos Clérigos – Recife
- Nossa Senhora do Carmo – nejstarší karmelitský klášter v Brazílii – Olinda
- Convento de Sao Francisco – Olinda
- Nossa Senhora das Neves – Olinda
Historické lokality
- Recife je s 1,5 miliónem obyvatel 5. nejlidnatějším
městem Brazílie a správním střediskem státu Pernambuco. Je známým
městem kanálů a mostů, proto se často nazývá Brazilské Benátky. Ve
středu města stojí za zhlédnutí na obdélníkovém náměstí
Patio de Sao Pedro stejnojmenná katedrála z roku
1782, na Praca da República stojí Teatro Santa
Isabel a Palacio da Justica. Stará věznice Casa da
Cultura byla přeměněna na kulturní a nákupní centrum
tradičních řemeslných výrobků. Populárním místem je pomník
Malakoff Tower v tuniském stylu, kde je hvězdárna
a kulturní centrum. Nejzajímavějšími církevními stavbami jsou Kaple
Francisca de Assisi z roku 1612, Sao
Pedro dos Clerigos se stěnami vyřezávanými ze dřeva a
Basílica de Nossa Senhora do Carmo postavená roku
1663. Dalšími turistickými cíli jsou např.:
- Museo do Estado de Pernambuco ve Fort Cinco Pontes
- Ricardo Brennand Institute
- Synagoga Kahal Zur Izrael
- Museum of the Northeastern Man
- Museu do Homem do Nordeste
- Parque Histórico Nacional dos Guararapes
- Olinda , jehož historické centrum je zapsáno na
seznamu UNESCO