Počasí a kdy jet na Lisabonské pobřeží

Počasí a kdy jet na Lisabonské pobřeží

Počasí a kdy jet  na Lisabonské pobřeží
Vybrat datum
Vybrat datum
Praktické informace

Bezpečnost

  • Portugalsko je v rámci Evropy bezpečnou zemí. Ve velkoměstech se však stále odehrává drobná kriminalita. Turisté by měli dávat pozor zejména na příruční zavazadla.
  • Nejrozšířenější formou kriminality jsou kapesní krádeže a krádeže cenností z automobilů.
  • Doporučuje se nosit spíše kreditní kartu či cestovní šeky než velkou hotovost a dále nevozit s sebou přebytečné doklady.

Doprava

Doprava

  • K řízení motorových vozidel v Portugalsku stačí platný řidičský průkaz ČR. Není třeba si obstarávat mezinárodní řidičský průkaz, ale je nutné mít s sebou tzv. zelenou kartu.
  • Povolená rychlost v obci je 50 km/h, mimo obec 90 km/h a na dálnici 120 km/h.
  • Maximální povolené množství alkoholu v krvi je 0,5 promile.

Odlišnosti a zajímavosti v dopravních předpisech:

  • dopravní předpisy jsou podobné těm v ČR
  • hodně se dbá na přednost zprava
  • Ceny pohonných hmot v Evropě
  • V odlehlých oblastech je četnost čerpacích stanic relativně malá, doporučuje se tedy natankovat plnou nádrž, kdykoli je to možné.

Místní doprava

  • Nejjednodušší způsob dopravy do Portugalska je letecky. Významnou domácí leteckou společností je TAP Portugal. Z mezinárodního letiště v Lisabonu se do letovisek lisabonského pobřeží většinou dostanete autobusem, do některých velice snadno vlakem. Existuje také spousta slev na vnitrostátní lety, a to hlavně pro mládež. Např. na lince Lisabon-Porto je až 50%. Z letiště se můžete dostat autobusovými linkami do centra, většinou k některému z vlakových nádraží. Jízdenku zakoupíte u řidiče a přijde vás cca na 1,35 EUR. Každých dvacet minut jezdí letištní autobusy , jízdenka stojí 3,50 EUR a opět ji zakoupíte u řidiče nebo v turistické kanceláři v hale. Více na www.aeroportodelisboa.com.pt
  • V Portugalsku funguje vysoký počet autobusových dopravců i těch mezinárodních. Cesta autobusem je pohodlná a rychlá. Veškeré informace o linkách a cenách jízdného dostanete v cestovních a turistických kancelářích. Lístek si můžete koupit přímo u řidiče a vyznačit ve strojku blízko řidiče, jinak hrozí poměrně vysoké pokuty. Na každém voze je vyznačena koncová zastávka.
  • Taxíky mají béžovou barvu, a pokud vás cestuje více, zaplatíte stejně nebo dokonce méně než za jízdenku na MHD. Vůz si můžete zastavit přímo na ulici nebo si jej objednat telefonicky. Vyšší tarify se používají mezi 22h a 6h ranní, o sobotách, nedělích a státních svátcích. Pokud na střeše vozu svítí jedno zelené světýlko, běží levnější tarif, pokud dvě jde o ten dražší. 2,50 EUR zaplatíte při přistavení, městské tarify jsou od 0,42 EUR/km, za zavazadla nebo zvíře připlatíte 1,60 EUR. Zákazník platí také všechny mýtné poplatky.
  • Železniční síť pokrývá pokrývá téměř všechny části Portugalska. Na výběr je z několika typů vlaků. Nejrychlejší a nejpohodlnější jsou Alfa, trochu pomalejší je Rápido Inter-Cidades, do vesnic jezdí lokálky Regional a Inter-Regional. V Lisabonu jsou čtyři vlaková nádraží: Barreiro, Cais do Sodré, Rossio a Santa Apolónia. Cestování vlakem je poměrně levné a existuje i mnoho slev. Pro mládež do 26 let se vyplatí zakoupit jízdenku Eurodomino. Děti mladší čtyř let mají vlakovou dopravu zdarma, do 11 let za polovic. První třída je o 40% dražší než třída druhá. Ta je však dostatečně pohodlná. Slevy jsou i na delší vzdálenosti než 150 km. Rezervace jízdenek je možná přímo na nádraží nebo u cestovních kanceláří.
  • Silniční a dálniční síť je ve velmi dobrém stavu. Na dálnicích se platí dálniční poplatky, a to buď hotově nebo kartou vydávanou společností Brisa. V průměru zaplatíte za osobní automobil cca 6 EUR/100 km.
  • Půjčovny aut jsou na letištích v Lisabonu, Portu a Faro a ve významných městech. Obecně platí, že místní firmy bývají levnější než mezinárodní řetězce jako např. Hertz, Sixt apod. Počítejte s cenou od 40 EUR do 100 EUR/den podle typu vozu a stáří řidiče. Spolek Atomóvel Clube de Portugal – ACP je portugalský zástupce různých zahraničních klubů a poskytuje svým členům lékařskou, právní a havarijní pomoc. V jeho ústředí lze získat informace o trase a mapy.
  • Stále více měst má i půjčovny jízdních kol. Kolo můžete přepravovat vlakem, vezme jej i dálkový autobus jako spoluzavazadlo za příplatek. Ceny pronájmu se pohybují od 2 do 3 EUR/den.
  • Podrobnější informace o dopravě v samotném Lisabonu najdete v sekci Lisabon – místní doprava.

Náboženství a historie

Náboženství a historie

Historie Portugalska

Prvním známým etnikem obývajícím území dnešního Portugalska byli Lusitánové, jichž se Portugalci cítí být přímými potomky a kteří se v oblasti usadili v prvním tisíciletí před naším letopočtem.

V období druhého století před Kristem je portugalské území cílem římských výbojů a v prvním století před naším letopočtem se stává římskou provincií jménem Lusitania. Za Římanů zažívá oblast období prosperity, jsou zakládána mnohá města. Dědictvím z římské doby je portugalský jazyk mající původ v latině, pěstování vinné révy a z té doby pochází také název dnešního státu. Cale, jméno obydleného území při ústí řeky Douro, Římané specifikovali jako přístav – Portus Cale.

Za pozdějšího období, kdy území zaplavovaly v 5. a 6. století germánské kmeny, zejména Svébové a Visigóti, si noví obyvatelé název přizpůsobili na Portucale, z toho se později stalo Portugale. Označení přístavu pak bylo vztaženo na moderní město stojící na místě původního Cale – Porto – a také na slavné víno zdejší provenience. Další invazí byla ta maurská, která potkala Pyrenejský poloostrov po roce 711.

S koncem maurské okupace a obdobím reconquisty je spojeno také zformování nezávislého portugalského státu. První portugalský stát vznikl již roku 868, počátky portugalské samostatnosti jsou pak spjaty s osobou Afonsa Henriquese a bitvami: u São Mamede roku 1128, po níž se Afonso prohlásil knížetem portugalským a ve které hájil nezávislost země na sousedních státech, a u Ourique 1139, kde porazil Maury a byl prohlášen portugalským králem Afonsem I. Jako krále jej (a tím pádem Portugalsko jako samostatný státní útvar) uznali roku 1143 okolní představitelé světské moci a roku 1179 papež. Definitivně bylo portugalské území znovudobyto z maurských rukou roku 1249, kdy byla získána oblast Algarve v jižním cípu Portugalska, kde se arabský vliv projevil nejvýrazněji.

Roku 1255 se Lisabon stává hlavním portugalským městem pro svou centrální pozici, roku 1290 zde byla založena první portugalská univerzita, později přestěhovaná do Coimbry. V té době také Portugalsko získává své hranice, po staletí překvapivě neměnné. Neuvěřitelnou trvalost prokázalo také spojenectví s Anglií, datující se od Windsorské dohody z roku 1386. Třebaže aliance těchto dvou zemí prošla mnoha kolizemi, je to nejdelší diplomatické spojenectví v historii (představitelé obou států se na ně se vší vážností odvolávali i ve 20. století).

V té době také Portugalsku vzchází zlatý věk – nejdříve období objevů, vystřídané následným obdobím koloniální říše. Objevy, nepředstavitelné bez klíčové podpory moudrých panovníků, jako byl Jindřich Mořeplavec (později v jeho díle pokračoval např. mimořádný panovník Jan II.), jenž objevitele opatřoval nejlepšími dostupnými mapami a plavidly, byly započaty dobytím bohatého obchodního města Ceuta v severní Africe roku 1415. Z objevů můžeme dále jmenovat Madeiru (1419) a Azorské ostrovy (1427), jež Portugalsku zůstaly dodnes. Kolumbův plán na dosažení Indie po moři plavbou na západ Portugalci odmítli (tušili snad, že taková cesta je výrazně delší než plavba východním směrem?), roku 1497 Bartolomeu Dias obeplul Mys Dobré naděje, a otevřel tak cestu do Indie kolem afrického kontinentu, kam pak doplouvá Vasco de Gama 1498. Brazílii objevuje Portugalec Pedro Cabral roku 1500. O dobývání asijského území se pak dále zasloužil Afonso de Albuquerque. První pokus o plavbu kolem světa vykonal Fernão de Magalhães. Portugalsko se tak stává jednou ze světových velmocí, jejíž důležitost se nezakládá ani tak na uplatňování moci na politické mapě Evropy, ale na zámořských državách v Jižní Americe, Africe a Asii (Portugalci dospěli až na Dálný východ, na území dnešní Indonésie, Číny a Japonska). Portugalsko tehdy dominovalo v jižním Atlantiku a v Indickém oceánu, měřit se s ním mohly jen státy jako Anglie, Francie nebo Španělsko (se kterým si roku 1494 dohodou z Tordesillas dokonce „rozdělilo svět“, kdy západní polokoule patřila Španělsku a východní Portugalsku). Portugalsko rozeselo po svých koloniích řadu obchodních center, kvetl zejména obchod s otroky a kořením.

Postupně se však dostavoval úpadek, na konci 70. let 16. století se portugalský trůn uvolňuje a dosedá na něj španělský král Filip II. (roku 1580 jako portugalský král Filip I.). Celý Pyrenejský poloostrov je tak spojen v jednu říši personální unií (Iberská unie). Portugalsko, jehož samostatné postavení je zpočátku uznáváno, se však postupně stává téměř španělskou provincií, je stavěno ve vleku Španělska proti dřívějšímu spojenci Anglii. Koloniální soupeři Portugalska, Anglie a Holandsko, si ostatně v této době začínají dělat zálusk na portugalská zámořská území.

K opětovnému ustavení samostatného Portugalska došlo až roku 1640. Vývoj v Portugalsku se pak začal zpožďovat oproti vývoji jiných zemí. Významnou osobností, jež se to pokusila zvrátit, byl Sebastião de Melo, markýz de Pombal. Ve svých rukou soustředil postupně čím dál větší moc, tvrdě stíhal své oponenty, ale zároveň se snažil zavádět osvícenské zásady do mnoha oblastí veřejného života (např. školství). V hospodářství se zhlédnul v merkantilis­tických zásadách, zakládal společnosti a cechy specializované na konkrétní odvětví výroby, vymezil přesně kraj, kde se pěstuje portské víno, kontroloval i kvalitu vína. Po děsivé události moderních dějin Portugalska, zemětřesení v Lisabonu 1. listopadu 1755, jež dosahovalo síly 9. stupně Richterovy škály a zanechalo po sobě spoušť v podobě tisíců mrtvých a téměř zcela zničeného města, se zasloužil o to, aby město bylo bleskurychle rekonstruováno (již za necelý rok byl patrný velký pokrok), a to tak, aby odolalo dalšímu zemětřesení.

Francouzská vojska, jež vtrhla do Portugalska za Napoleona roku 1807, se podařilo vyhnat s pomocí tradičních spojenců Britů 1811. Portugalská královská rodina tehdy prchla do Brazílie a Rio de Janeiro se stalo na krátký čas hlavním městem Portugalska (1808 – 1821). Další těžká rána přišla vzápětí, kdy Brazílie roku 1822 vyhlásila nezávislost. Portugalsko tak ztratilo svou největší kolonii. V průběhu 19. století dále postupně přicházelo o území v Jižní Americe a Asii. Tento smutný úpadek byl provázen i politickým marasmem v podobě neschopných a úplatných vlád, nestabilní ekonomické situace.

Na počátku 20. století se k tomu přidaly nepokoje a několik politických atentátů. Za této situace byla roku 1910 zrušena monarchie a nastolena republika. Ke zlepšení situace to však nevedlo, politický chaos pokračoval (v období 1910 – 1926 se vystřídalo u moci několik desítek vlád!), státní hospodářství se potácelo na pokraji bankrotu (problémy se ještě zvětšily portugalským vstupem do 1. světové války roku 1916 po boku britských spojenců). Jako i v jiných zemích meziválečné Evropy to vedlo k převratu a ustavení pravicové diktatury (roku 1926).

V jedné z nejdelších evropských diktatur pak zaujal klíčové postavení původně ministr financí Antonio de Oliveira Salazar (od r. 1932 přeseda vlády). Ten nastolil tzv. Estado Novo, autoritativní stát inspirovaný Mussoliniho fašistickou Itálií. Salazarovi se podařilo stabilizovat veřejné účty, ale tvrdě potlačoval opozici, nastolil cenzuru, využíval tajnou policii. Navzdory svému obdivu k Mussolinimu a podpoře sousední frankistické diktatury ve Španělsku zachoval Salazar za druhé světové války neutralitu Portugalska a později umožnil Spojencům vytvořit na portugalských územích námořní a letecké základny (učinil tak s vědomím starých portugalsko-anglických závazků i pod tlakem Spojenců). Portugalsko se také stalo posledním útočištěm uprchlíků z Evropy před útěkem do Spojených států. Po válce doma Salazarův tuhý režim nijak nepolevoval. V zahraniční politice sice nebyl zcela izolován  – Portugalsko je zakládajícím členem organizací NATO, OECD a ESVO (Evropské sdružení volného obchodu) – do ústraní se ale dostával svým odmítavým postojemdekolonizaci. V portugalských koloniích propukaly boje za nezávislost a Portugalsko bylo nuceno pacifikovat několik takových hnutí, což si žádalo značné finanční prostředky. Roku 1961 ztratila země svá území na Indickém subkontinentě, africká území (Angola, Mosambik, Francouzská Guinea) za svou nezávislost bojovala. Roku 1968 Salazara vystřídal Marcelo Caetano. Řešil ekonomické problémy, ale politické uvolňování bylo jen nepatrné.

V dubnu 1974 konečně došlo k pokojné karafiátové revoluci (pojmenované podle květů tehdejšího ročního období, jimiž si povstalci „ozdobili“ zbraně) a později k přechodu k demokracii. Portugalsko předává svá zámořská území, nejdříve v Africe, roku 1999 oblast Macaa Číně, naposledy formálně uznává nezávislost Východního Timoru roku 2002. Postupně je dosaženo větší politické stability, roku 1986 vstupuje země do dnešní Evropské unie (významnou postavou v tomto dění byl tehdejší portugalský předseda vlády Mário Soares). Portugalsku se postupně daří přilákat zahraniční investice. Přestože patří k ekonomicky slabším zemím západní Evropy, v žebříčku zemí podle kvality života se umisťuje na lichotivých pozicích.

Kultura Portugalska

Portugalská kultura se rozvíjí už od počátku našeho letopočtu. Za tu dobu prodělala mnoho proměn a nechávala se ovlivňovat kulturami jiných zemí, evropských i zámořských, s nimiž Portugalsko pěstovalo obchodní styky.

Jedinečným portugalským rysem je užívání kachličkové výzdoby (azulejos – jméno pochází z arabštiny, samotné kachličky přivezli na Pyrenejský poloostrov Maurové) v architektuře. Azulejos jsou stálým výtvarným prvkem místní architektury, adaptujícím se bez obtíží vždy na další a další výtvarné směry, jak je přinášejí staletí. S těmito dlaždicemi se v Portugalsku setkáme v interiérech i na vnější výzdobě nejrůznějších staveb – domů, paláců, kostelů, vlakových nádraží i stanic metra. Keramická fasádová výzdoba může být sestavena z dlaždiček jednotného vzoru, tvořit složitější ornamenty nebo dokonce vytvářet obrazy slavných osobností či okamžiků portugalských dějin. Vedle tohoto vznešeného poslání však mají i funkci praktickou – v parnech vhodně upravují teplotu uvnitř staveb.

V hudbě má dlouhou historii tradiční žánr fado – tesklivý, zádumčivý zpěv vypravující za doprovodu kytary nejčastěji o tématech, jako jsou nešťastná láska, odloučení, zármutek. Fado rozhodně není mrtvým nebo ustrnulým žánrem – za Salazarovy diktatury v druhé polovině 20. století do něj jeho interpreti vkládali svůj odpor vůči režimu a další zpěváci přinášejí svůj nový, moderní pohled na tyto skladby, kterým získávají posluchače i v zahraničí. Nejslavnější zpěvačkou fado byla jistě Amália Rodrigues („královna fado“). Mariza je velmi známá „fadista“ současnosti.

Ve světě asi nejslavnějším portugalským literátem je lisabonský rodák Luís de Camões, tvůrce portugalského eposu Lusovci. Lusovci jsou srovnáváni s klasickými eposy Homéra, Vergiliovou Aeneidou či Dantovou Božskou komedií. Vznosné vlastenecké dílo podává velkolepou dikcí portugalské dějiny, oslavuje velké národní postavy a objevné cesty. K výjimečnosti eposu přispívá legenda spojená s jeho vznikem – Camões, který v té době sloužil jako voják v jihovýchodní Asii, kam se dostal v důsledku konfliktů, jež míval s urozenými, prý po ztroskotání lodi zachránil nedokončený rukopis svého díla tak, že plaval a držel ho přitom nad hladinou. Camõesův úmrtní den, 10. červen, kdy roku 1580 velký portugalský básník zemřel, byl vyhlášen Dnem Portugalska.

Fernando Pessoa je moderní postavou portugalské poezie, známou pro psaní pod různými heteronymy (kdy mění nejen jméno „autora“ básní, ale i styl a smýšlení jejich tvůrce).

Portugalský prozaik a dramatik José Saramago, jenž skrze fantaskní zápletky nahlíží problémy lidské existence, získal roku 1998 Nobelovu cenu.

Jedinečnou osobností portugalské kinematografie je režisér Manoel de Oliveira, tvořící ještě ve svých 100 letech další filmy – je tak nejstarším stále tvořícím režisérem (jeho kariéra začala již roku 1931!).

Historie Lisabonu

Prvními osadníky oblasti Lisabonu byli zřejmě Iberové. Z jiných etnik byly významné jejich styky s Féničany, Kartaginci a Řeky. Féničané také dali městu jeho jméno – původně Allis Ubbo („bezpečný přístav“). Řecká forma Olissipo pak zavdala příčiny ke spojování města lidovou etymologií se slavným antickým rekem Odysseem, jenž prý město založil.

Římané město dobyli na Kartagincích roku 205 př. n. l. a nazvali je Felicitas Julia (latinizovaně původní jméno vypadalo Olissipona). Přináležení k velké říši mělo svůj přínos v podobě spojení s jinými důležitými městy na Pyrenejském poloostrově a v kvetoucím obchodu (obchodovalo se především se solí, vínem, rybami a koňmi).

Římany vystřídaly v období 5. – 8. stol. germánské kmeny a ve druhém desetiletí 8. stol. přicházejí Maurové, kteří pak město drželi čtyři a půl století. Za jejich vlády Lisabon roste, jsou budovány mešity, domy a hradby. Maurské stopy nese především lisabonská čtvrť Alfame.

Významným datem je pak znovuzískání města portugalským králem Afonsem I. roku 1147. O sto let později, roku 1255 se Lisabon jako přirozené centrum a výhodně situovaný přístav stává hlavním městem Portugalska. Univerzita je v Lisabonu založena roku 1290, později je však přesunuta do Coimbry (a v Lisabonu je pak univerzita znovu ustavena až roku 1911).

Největší rozkvět zaznamenal Lisabon – stejně jako celé Portugalsko – v době koloniálního rozmachu (jehož byl právě Lisabon takříkajíc odrazovým můstkem), především v 16. století. Město se stává jedním z nejdůležitějších světových obchodních center, skutečnost zámořské velmoci se odráží ve stavbách manuelinského slohu (podle krále Manuela I., který vládl 1495 – 1521), vysoce zdobného stylu využívajícího mořských motivů (perel, mušlí) či motivů exotické vegetace z dobytých území. Příklady takových staveb jsou klášter svatého Jeronýma nebo Belémská věž.

Útlum zažívá město v období spojení Španělska a Portugalska v Iberské unii, ale největší rána přišla v 18. století – jedno z největších zemětřesení v historii. Došlo k němu dopoledne 1. listopadu 1755, trvalo jen několik minut. Podle dnešních přepočtů dosahovalo 9. stupně Richterovy stupnice a mělo apokalyptické dopady. Co nezničilo zemětřesení, bylo smeteno vlnami tsunami nebo stráveno následným požárem, který řádil několik dní. Lidských obětí bylo několik desítek tisíc, naprostá většina budov v Lisabonu byla zbořena. Z dalších portugalských oblastí bylo nejvíce postiženo jižní Algarve, otřesy bylo cítit až na britských ostrovech, vlny tsunami postihly i pobřeží severní Afriky. Kulturní ztráty zahrnovaly kromě poničení významných staveb včetně královského paláce (sama královská rodina jako zázrakem přežila, neboť si vyjela z města ven) zničení královské knihovny se 70 000 svazky, ztrátu stovek uměleckých děl (mj. obrazů Tiziana, Rubense, Caravaggia) i královských archivů s cennými svědectvími o objevitelských cestách. Katastrofa tehdy poděsila celou Evropu, objevovaly se hlasy hovořící o nepochopitelném božím hněvu proti hlavnímu městu hluboce věřící země, štědře podporující církev (nadto pohroma přišla na významný katolický svátek Všech svatých – jim zasvěcená veřejná nemocnice shořela, stovky jejích pacientů uhořely – a byly při ní zničeny téměř všechny kostely). Reagovali i filozofové – zejména Voltaire svou kritikou optimismu, Rousseaua zase utvrdila v jeho odporu k civilizaci a nostalgii po životě v přírodě, Kant se rovněž událostí zabýval. Zemětřesení ale zapůsobilo také jako vzpruha – činorodý markýz de Pombal se okamžitě zasadil o odstraňování následků a rekonstrukci města (doslova řekl, že „mrtvé je třeba pohřbít a živé nasytit“). Ve vyhladovělém městě, kde se začínal vyskytovat kanibalismus, dal stavět šibenice jako prevenci proti rabování, mrtvé dal – aby zabránil nákaze – pohřbívat do moře, armáda bránila těm, kteří byli schopni se podílet na obnově, v útěku z města. Město vystavěl znovu (čtvrť Baixa Pombalina). Aby prověřil odolnost nových staveb vůči další pohromě, dal nejdříve postavit dřevěné modely, kolem nichž pochodovalo vojsko simulující zemětřesení. Pro novou výstavbu byly typické široké, rovné třídy a velká náměstí. Později byl nový Lisabon vzorem i pro jiné moderní metropole, ale ve své době to budilo údiv („jednou budou malé“, vyslovil se k překvapivé šíři ulic Pombal). Událost také vedla ke zrodu seizmologie, jednak díky zájmu, jejž zemětřesení vzbudilo, jednak detailním popsáním průběhu a následků události (markýz de Pombal rozeslal do všech farností v zemi dotazníky s otázkami na zemětřesení a jeho následky, ale také na chování živočichů, protože bylo vypozorováno, že zvířata se před katastrofou stahovala do výše položených míst).

V dalších desetiletích byla portugalská metropole dějištěm zásadních událostí v historii země, výjimečná byla její role jednoho z mála otevřených evropských přístavů na pobřeží Atlantiku za druhé světové války, kdy Lisabon sloužil jako brána do bezpečí ve Spojených státech. V posledních letech portugalské hlavní město hostilo několik úspěšných událostí světového nebo alespoň evropského významu (mj. Expo '98), což podnítilo vznik dalších moderních staveb včetně mostu Vasca de Gamy přes řeku Tajo, který je nejdelším v Evropě.

Náboženství a tradice

  • Náboženské složení v Portugalsku: katolíci (97 %), bez vyznání (2 %), zbytek tvoří protestanti různých denominací, muslimové, hinduisté a nepatrná židovská komunita
  • Státní svátky
  • Nový rok – 1. leden
  • Velký pátek – pohyblivý svátek (březen – duben)
  • Den svobody – 25. duben (výročí tzv. karafiátové revoluce 1974)
  • Svátek práce – 1. květen
  • Den Portugalska – 10. červen
  • Boží tělo – pohyblivý svátek (červen)
  • Nanebevzetí Panny Marie – 15. srpen
  • Vyhlášení republiky – 5. říjen
  • Svátek Všech svatých – 1. listopad
  • Obnovení nezávislosti – 1. prosinec
  • Neposkvrněné početí – 8. prosinec
  • Vánoce – 25. prosinec
  • Mimo národních svátků je třeba počítat s tím, že v Portugalsku existují i svátky regionální a městské (např. v Lisabonu 12. 6. – sv. Antonín; v Portu 24. 6. – sv. Jan)

Historické lokality

Hlavní město Portugalska

  • Lisabon – pevnost sv. Jiří, palác Paço da Alcáçova, národní muzeum dlaždic, náměstí Largo das Portas do Sol, Belémská (Betlémská) věž, socha Ježíše Krista, vedle grandiózních staveb jsou zde také bílé obytné domky, z jejichž balkonů visí květiny, a mnoho kašen

Historické lokality

  • Batalha – kostel a dominikánský klášter Panny Marie Vítězné (na seznamu UNESCO)
  • Coimbra – historické univerzitní město s barokní knihovnou, románskou katedrálou, klášterem Santa Cruz a klášterem de Calas, muzeum Machada de Castro
  • Porto – románsko-gotická katedrála, kostel Cedofeita, Věž kleriků (Torre dos Clérigos), burzovní palác, muzea, atrakcí města je železniční nádraží São Bento
  • Braga – katedrála a několik muzeí, např. muzeum sakrálního umění

Jak se domluvit

  • Úředním jazykem v Portugalsku je portugalština. Přistěhovalci z Afriky mluví tzv. crioulo, což je směs původních jazyků afrických zemí a portugalštiny.
  • Bez problémů se domluvíte také anglicky, španělsky, francouzsky nebo německy.

Obyvatelstvo

  • V Portugalsku žije 10 102 022 obyvatel. Dříve se většinou Portugalci stěhovali do zemí s vyšší životní úrovní. Dnes je tomu naopak – Portugalsko se stává jednou z cílových zemí přistěhovalců.
  • Dnešní Portugalsko můžeme rozdělit do dvou nejvíce osídlených zón. První zóna je v těsné blízkosti metropolí, jako jsou Lisabon nebo Porto. Druhou zónou je pak pobřeží na sever od Teja a Lisabonu. Naopak k nejméně osídleným oblastem patří hornaté vnitrozemí.
  • Největším městem je Lisabon. Žije zde 850 000 obyvatel.
  • Národnostní složení: Portugalci (99 %).

Měna

  • Před zavedením jednotné evropské měny euro se zde platilo měnou zvanou escudo.
  • Peníze lze vyměnit či rozměnit ve směnárnách, hotelech či bankách. Provozní hodiny jsou od 8.30 do 15 hodin. Větší pobočky v rekreačních oblastech končí až v 18 hodin. O víkendu bývá v bankách zavřeno.
  • Na kartu lze vybrat hotovost v bankovních automatech MB – Multibanco, které se nacházejí u většiny bank. Také je možné využít tzv. eurošeků, za něž Vám bude vydána hotovost. Poplatky za výměnu bývají vysoké. Běžně lze platit také platebními kartami jako MasterCard, Visa, nebo American express.
  • Aktuální kurz eura

Počasí

  • Lisabonské pobřeží má jedno z nejmírnějších podnebí v jižní Evropě. Léto je teplé a zimy velmi mírné. Stejně jako v celém Portugalsku je zde velké množství slunečního svitu a přibližně sto deštivých dnů v roce. Hlavní sezona je od května do října.
  • Léto je obdobím slunce – neschová se plných 12 hodin. Teploty vzduchu v polovině léta dosahují 28oC, ale pokud je bezvětří, mohou vystoupat i nad 30oC. Díky poloze u pobřeží jsou horka mírněna brízou vanoucí od moře. Srážky jsou velmi nízké, nejsušší je červenec a srpen. Moře je chladnější než v uzavřeném Středomoří, a to díky studenému Atlantiku (i v parném létě jen okolo 20oC).Vlhkost vzduchu je 55 – 60 %.
  • Zimy jsou v Lisabonu velice mírné, hlavně díky vlivu Golfského proudu. Maxima průměrných teplot se pohybují okolo 20oC, málokdy klesnou teploty pod 15oC. Délka slunečního svitu je 5 – 7 hodin denně. Vůbec nejdeštivějším obdobím je prosinec až únor. Můžete očekávat i občasné sychravé a větrné počasí, se sněhem se však ve městě setkáte zřídka. Moře má jen 15 – 16oC. Vlhkost stoupá nad 75 %.
  • Příjemným obdobím je jaro, teplotní maxima se už mohou vyšplhat přes 20°C a je hodně slunce. Počasí přeje ale více výletům než koupání, moře se totiž otepluje pomalu. Podzim je deštivější, ale teplotní maxima se mohou blížit (hlavně v září) 26°C.
  • Vzácné jsou extrémy počasí, občas proudění od Atlantiku přinese silné bouře, občas je velice deštivo a větrno – to je pak pobřeží ohrožováno poměrně vysokými vlnami.
  • Kvůli větrnému počasí je tato oblast vyhledávána surfaři.

Elektřina a komunikace

Telefon

  • Mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone poskytují do Portugalska roaming. Pokrytí signálem je prakticky všude.
  • Telefonní čísla v Portugalsku jsou devítimístná. Pokud voláte do České republiky, použijte předvolbu +420. Pokud voláte do Portugalska, je nutné zadat předvolbu +351.
  • Zavolat si v zemi můžete z telefonních budek, které jsou na mince nebo na karty. Telefonní kartu je možné zakoupit na poště či v novinových stáncích za cenu 2,50 – 10 €.
  • Levněji Vás vyjde volání uskutečněné v době mezi 21. a 9. hodinou, o víkendech a o svátcích.
  • Pro mobilní telefony je možnost zakoupení portugalské SIM karty.
  • Zde jsou k dispozici odkazy na stránky mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone, kde naleznete bližší informace pro volání ze zahraničí:
  • O2
  • T-Mobile
  • Vodafone

Internet

  • Dostupnost internetu v Portugalsku odpovídá úrovni vyspělých evropských zemí.
  • Internetové kavárny jsou ve velkých městech a letoviscích časté. Ceny se pohybují okolo 2 – 3 € za hodinu, rychlost připojení bývá celkem vysoká.
  • Ve větších městech a letoviscích mají některé restaurace a kavárny k dispozici free Wi-Fi. I na ulici větších měst se lze dost často připojit k internetu přes zabezpečené i nezabezpečené přístupové body.
  • Některé hotely nabízejí možnost internetového připojení po dobu pobytu zdarma.

Elektřina, zásuvky

  • Elektrické napětí je dle evropské normy 220 V.
O lokalitě

Hory

Moře

Okolní země

Příroda

Řeky

Nákupy a gastronomie

Orientační ceny

Tipy na nákupy

Jídlo a pití

Nakupování

Spropitné

Před cestou

Očkování před cestou

Co si vzít na dovolenou

Víza

Rady na cestu

Zábava a volný čas

Aktivity a zábava

Koupání

Zajímavá místa

Nenašli jste přesně to pravé?

Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.

Zadat poptávku

Proč s námi?

why_with_us.text1
Kompletní česká podpora na telefonu 7 dní v týdnu
why_with_us.text2
Německá kvalita s hotely, které v ČR nenajdete
why_with_us.text3
Garance stejné ceny, jako má německá cestovka
why_with_us.text4
Roky zkušeností za více než 20 let na trhu
why_with_us.text5
Cestovní kancelář řádně pojištěna v ČR i Německu