Bezpečnost
Doprava
Doprava
Místní doprava
Náboženství a historie
Náboženství a historie
Historie Maroka
V pravěku zřejmě nebylo území dnešního Maroka (země je v různých jazycích a kulturách nazývána různě, její arabský název obsahuje např. odkaz na Maghreb, jindy je jmenována podle něterého z dřívějších hlavních měst – např. Maroko pochází z názvu Marrákeš, turecký název Fas od města Fes) tak vyprahlé jako dnes, naopak zde byly objeveny pozůstatky, které svědčí o jistých formách zemědělství, pěstování plodin a chovu dobytka. Tehdy, někdy na konci 2. tisíciletí před n. l., také vstupuje do marocké historie etnikum, jež je dnes považováno za jeho původní obyvatele, Berbeři (z latinského „barbar“).
V prvním tisíciletí před naším letopočtem potom přicházejí první z dobyvatelů této lákavé části světa u ústí Středozemního moře, Féničané, a v polovině uvedeného tisíciletí pak jejich nástupci z Kartága zahrnuli toto území do své říše (přetrvávajícími památkami na obě etnika jsou města jako Lixus, Tingis-Tangier a Chellah), obě etnika sem lákal především obchodní zájem. S dobytím Kartága pak také Maroko přechází v 1. století našeho letopočtu pod Římskou říši jako provincie Mauretania Tingitana (památkou na tuto dobu je město Volubilis s římskými ruinami). Pokořitelé a nástupníci Říma Vandalové a Byzantinci, kteří pak území ovládli, zde nezanechali výraznější stopu. V době těchto nájezdů se Berberům nicméně dařilo udržovat pevně ve svých rukou nepřístupné hornaté oblasti v marockém vnitrozemí.
Určující vliv na podobu Maroka, jeho obyvatel, kultury, jazyka i náboženství měli pak Arabové, kteří sem přicházejí na konci 7. století. Přinášejí s sebou hlavně islám, své náboženství, a svůj arabský jazyk. Nicméně Berbeři si nové náboženství upravili a dokázali je lehce sladit se svými původními zvyky a kulty. Nenechali si líbit ani podřadné postavení v rámci rozsáhlé arabské říše, jejíž vládu snášeli jen zhruba století, a dokázali se z ní vymanit.
To bylo období místních dynastií – Idrisidů (arabského původu), Almorávidů, Almohadů, Marínovců (po nichž zbyly významné stopy ve městech Fes a Marrákeš) a Saadů. Almorávidé si jako původně spojenci Maurů podmanili vedle většiny území Maghrebu (arabsky „západu“) i velkou část Španělska, tehdy v arabských rukou. Tyto válečné úspěchy utvrzovaly spojenectví arabských – později berberských – vládců a do jisté míry autonomních berberských kmenů, rovněž vyznávajících islám, spojenectví v Maroku klíčové. Nicméně marocké úspěchy netrvaly věčně, na konci 15. století se španělským katolickým veličenstvům, Isabele Kastilské a Ferdinandovi Aragonskému, podařilo vyhnat muslimy z Pyrenejského poloostrova a odejít ze Španělska museli i židé. Spousta jich tedy odešla právě do Maroka, kde pak po staletí tvořili významnou komunitu (v roce 1948, před odchodem židovského obyvatelstva z Maroka do nově vytvořeného Izraela, tato čítala 265 000 lidí).
A karta se pak ještě dokonce obrátila: významné evropské státy, jako Španělsko, Portugalsko a Francie, se začaly zajímat o Maroko (dnešní španělskou enklávu město Ceuta například původně okupovali Portugalci). Tehdejším obyvatelům Maroka se sice úctyhodně dařilo odrážet tyto útoky, ale zájem evropských mocností pak už nezanikl a pokračoval až do 20. století. Pozitivním dopadem toho pro samotné Maroko bylo to, že se země v ohrožení ještě více stmelila. Lze uvést slavné vítězství v bitvě u Ksar el Kebiru (1578), kde sultán Abd Al-Malik porazil portugalského krále Sebastiana, oba panovníci v bitvě padli. Po Abd Al-Malikovi nastoupil jeho bratr Ahmad al-Mansur, který kolem svého mocného dvora soustřeďoval i umělce a vědce. Jeho věhlas sahal až daleko za hranice jeho země, stal se dokonce významným činitelem v tehdejší takříkajíc mezinárodní politice.
Současná marocká vládnoucí dynastie, Alawité, odvozující svůj původ od Proroka Mohameda, přišla k moci roku 1665. Z jejích slavných vládců lze uvést alespoň Mulaje Ismaila. To je barvitá postava, současník a spojenec Ludvíka XIV. (mohl se dokonce stát jeho zetěm), k němuž také bývá někdy přirovnáván. Po vzoru slavného francouzského panovníka nechal Mulaj Ismail postavit palác, brány a zahrady spolu s mešitami a hradbami ve svém novém hlavním městě, kterým bylo Meknes. Válečnická sláva Mulaje Ismaila se zase zakládá na tom, že z marockého území vyhnal Turky, Španěly a Angličany. Používal k tomu černé hlídky, armádu černých afrických otroků. Jinou z jeho výjimečných schopností byla jeho plodnost – uvádí se se značnou mírou důvěry, že za svůj život přivedl na svět téměř 900 dětí. Bylo vypočítáno, že by při takovém počtu musel v průměru souložit s více jak jednou ženou denně po dobu 60 let.
Alawité se postupně pokoušeli zemi sjednotit a centralizovat, jejich velkou zásluhou je také to, že se jim až do druhé poloviny 19. století účinně dařilo odolávat moci evropských velmocí. Svou činnost tehdy na marockém území vyvíjeli také berberští piráti. Pokud jde o spojenectví tehdejších marockých vládců, je možné uvést jako zvláštnost, že Maroko bylo prvním státem, který uznal nezávislost nově utvořených Spojených států amerických v roce 1787. Od té doby je také jedním z nejstarších spojenců USA.
Zájem evropských mocností se obnovil v 19. století, kdy v novém uspořádání této části světa nabylo marocké území nové strategické a obchodní důležitosti (jako země s velkým nerostným bohatstvím, o němž se vědělo). O Maroko se utkávaly Francie a Španělsko a tyto dvě země si území na počátku 20. století také rozdělily. (Na území Maroka si však činilo zálusk také Německo, a celý spor tak byl jednou z předeher k první světové válce.) Tehdy v roce 1912 vznikly v Maroku dohodou z Fesu francouzský a španělský protektorát (španělský mnohem menší, částečně tvořený izolovanými enklávami), přičemž přístavní město Tangier se roku 1923 stalo nezávislým mezinárodním územím.
Francouzský protektorát (panování vládnoucí dynastie pokračovalo, ale bylo už jen formální) byl přínosný zejména tím, že se za něj země rychle modernizovala (vytvoření hospodářské a dopravní infrastruktury), tehdy bylo také marocké hlavní město přesunuto do Rabatu. To ale neznamená, že by Maročané protektorát přijali s klidem, stále propukala povstání. Touha po nezávislosti, podporovaná i vládnoucí rodinou, vzrůstala za druhé světové války, v níž mimochodem sloužilo mnoho marockých vojáků – to je období vzniku strany za nezávislost Istiqlal (toto slovo znamená přímo nezávislost). Pobouření vyvolalo exilování oblíbeného vládce Mohammeda V. v roce 1953, takže mu Francouzi raději umožnili v roce 1955 návrat.
Od té doby začala vyjednávání o nezávislosti a dne 2. března 1956 Maroko nakonec získalo nezávislost, ukončen byl také španělský protektorát a s Marokem byl spojen i Tangier. Ze sultána se později stal král vládnoucí formou konstituční monarchie.
V roce 1961 se novým králem stal Hassan II. V době jeho pevné vlády se Maroko snažilo o připojení dříve španělské Západní Sahary. Tato záležitost je však dodnes nevyřešená, i když byly již boje mezi marockou armádou a domorodou gerilou ukončeny příměřím, které zprostředkovala OSN. Spory jsou také stále o španělské enklávy Ceutu a Melillu, jež Španělé drželi už v 15. století a odkud třeba Franco zahájil své tažení při občanské válce. Pohnutá byla kvůli vnitřnímu i vnějšímu napětí zejména 70. léta. V 90. letech docházelo k politickým reformám, země se výrazně orientovala na spolupráci se Západem – USA a Evropskou unií. Vedle toho ale Maroko také pěstuje vztahy se svými sousedy, jak to prokázalo např. vytvoření Unie arabského Maghrebu jako zóny volného obchodu.
Po smrti Hassana II. v roce 1999 převzal vládu jeho syn jako Mohammed VI., jenž slibuje v reformách a modernizaci ještě dále pokračovat. Jeho cílem je vedle toho i podporovat v Maroku turistický ruch. V nedávné historii muselo rovněž Maroko zažít teroristické útoky. Odehrály se 16. května roku 2003 v Casablance a zůstalo po nich 33 mrtvých a přes sto zraněných. Ve městě se pak odehrála ještě série méně tragických sebevražedných útoků v první polovině roku 2007. (Maročané byli ještě předtím zapleteni také do bombových útoků ve vlacích v Madridu v roce 2004.) Přesto je pohled do budoucna spíše optimistický – Maroko je významným spojencem NATO, podepsalo obchodní dohody s USA a EU, pozornost je tu věnována i lidským právům včetně některých práv žen, která jsou běžná spíše na Západě.
Historie Agadiru
Agadir – to jméno prý znamená „hradba“ – nemá jako město příliš dlouhou historii, o to jsou však jeho dějiny, kde najdeme opakující se události i přetrvávající rysy, pohnutější. Původně to byla jen berberská rybářská vesnička a dodnes je agadirský přístav jedním z největších producentů ryb v Maroku. Pokud jde o produkci sardinek, tak dokonce největším na světě. Vyhlášený je i svými pokrmy z mořských plodů.
Jako první ocenili strategičnost místa cizí kolonizátoři – Portugalci, kteří si tu na počátku 16. století zřídili obchodní osadu Santa Cruz. Město díky obchodu vzkvétalo. Netrvalo to však dlouho a získali je do svých rukou Saadové. Tehdy také byla postavena jako v řadě jiných arabských měst pevnost na kopci nad městem, kasbah. Ale nicméně ani poté nebyl Agadir pod tak důslednou mocí a kontrolou panovníka, a to díky své odlehlé a do jisté míry izolované poloze. První velká rána přišla v roce 1731 s velkým zemětřesením. Neměla být bohužel poslední…
Na stránky dějepisu se Agadir dostal v roce 1911 při jedné z epizod rozdělování tohoto regionu na sféry vlivu evropských mocností (a také předzvěstí první světové války), známé jako agadirská (někdy druhá marocká) krize. Toho roku vplul za napjaté vnitropolitické situace v Maroku do agadirského přístavu německý dělový člun Panther (někdy událost symbolicky označována za „skok Panthera“) a vyvolalo to prudkou reakci Velké Británie a zejména Francie, jež Maroko považovala za svou sféru vlivu. Událost se nicméně podařilo vyřešit, Německo uznalo nároky Francie v této části světa výměnou za francouzské ústupky v Kongu. Také v důsledku této události pak Francie ustavila nad Marokem svůj protektorát.
K mnohem hrůznější události však došlo v roce 1960. Krátce před půlnocí 29. února přišlo ničivé zemětřesení, po něm přílivová vlna a požár. Téměř celé město padlo zemětřesení za oběť, lidských obětí pohřbených pod sutinami bylo podle odhadů kolem 15 tisíc. Traduje se výrok Mohammeda V., který při pohledu na zkázu prohlásil: „Pokud o zničení Agadiru rozhodl osud, jeho obnovení závisí na naší víře a vůli.“ Rekonstrukce města začala hned následujícího roku jižně od původního místa. V důsledku nové výstavby (s využitím seizmických poznatků) se Agadir svým moderním rázem zřetelně odlišuje od typického marockého města, jak je to vidět na jeho vysokých budovách, moderních hotelech a širokých ulicích evropského typu i na jeho dynamičtějším tepu.
Z významných osobností Maroka v Agadiru žil frankofonní spisovatel Mohammed Chajir-Eddine, který se zde usadil na nějaký čas právě po zemětřesení v roce 1960, jež jej velmi poznamenalo. Ostatně sám napsal román nazvaný Agadir, v němž se zemětřesení stává přímo symbolem veškerých otřesů, a to nejen těch zemských a vnějších.
Náboženství a tradice
Historické lokality
Jak se domluvit
Obyvatelstvo
Měna
Počasí
Elektřina a komunikace
Telefon
Internet
Elektřina, zásuvky
Hory
Moře
Okolní země
Příroda
Řeky
Orientační ceny
Tipy na nákupy
Jídlo a pití
Nakupování
Spropitné
Očkování před cestou
Co si vzít na dovolenou
Víza
Rady na cestu
Aktivity a zábava
Koupání
Zajímavá místa
Agadir, marocké přímořské letovisko, leží na pobřeží Atlantiku na stejné zeměpisné úrovni jako Kanárské ostrovy. Agadir se pyšní především několik kilometrů dlouhou pláží lemovanou pěšími zónami a výstavními hotely, a také blízkostí pohoří Atlas i Saharské pouště. Nejvhodnější pro návštěvu je obecně jaro, ale do Agadiru se můžete uchýlit, i když v Evropě mrzne.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.
Nalezeno undefined hotelů
Agadir je město v jihozápadním Maroku, ležící na pobřeží Atlantiku asi 500 kilometrů jižně od Casablanky. Agadir je hlavním městem regionu Souss-Massa-Draâ. Hlavním městem celého Maroka je pak Rabat. V jazyce Berberů znamená Agadir opevněnou sýpku. Město je důležitým marockým přístavem, kde v současnosti v celé aglomeraci žije přes 600 000 obyvatel. U města se nachází i mezinárodní letiště Al Massira. Za památkami, sportovními aktivitami či nočním životem se vydejte do měst El Jadida či Essaouira.
Telefon
Internet
Elektřina, zásuvky
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.