Obyvatelstvo v Maroku

Obyvatelstvo v Maroku

Obyvatelstvo v Maroku
Vybrat datum
Vybrat datum
Praktické informace

Bezpečnost

  • Bezpečnostní situace v hlavních turistických oblastech je dobrá, přesto je dobré získat před cestou aktuální informace nebo konzultovat méně obvyklou trasu na Velvyslanectví ČR v Rabatu.
  • U organizovaných zájezdů by měl průvodce ovládat francouzštinu nebo marockou arabštinu.
  • Je třeba si dávat pozor na vzrůstající kriminalitu, zvláště na kapesní krádeže, strhávání kabelek nebo batohů z jedoucího motocyklu a vykrádání aut. Vyšší pozornost se doporučuje ve městech Tetouan, Tanger a na hraničním přechodu ze španělské Ceuty, a také na tržištích ostatních měst.
  • Nedoporučuje se navštěvovat okrajové čtvrti velkých měst, kde může hrozit zvýšené riziko sociálního napětí a případných sebevražedných bombových výbuchů.
  • V některých městech, jako je Fás nebo Marrákeš, se nabízejí samozvaní průvodci turistů, kteří za své “služby” požadují nepřiměřeně vysoké finanční odměny. Je lépe je odmítnout hned. Řádní turističtí průvodci mají příslušné průkazy a kvalifikaci.
  • Zvýšenou pozornost se doporučuje zachovávat při cestování po Rifu.
  • Individuální cestování po Maroku autostopem se nedoporučuje.
  • Pro turisty je nepřístupná Západní Sahara, kde na konci května 2005 došlo na jižním pobřeží ve městě Laayoune k násilným demonstracím podporujícím separatistická hnutí a k následnému zatčení řady aktivistů. Za severní hranici jižní oblasti je pro tento účel třeba považovat město Tantan (cca 350 km směrem na jihozápad od Agadiru). Turistům, kteří mají v úmyslu jih Maroka navštívit, se doporučuje informovat se na českém velvyslanectví v Rabatu na aktuální situaci.
  • Držení a přeprava jakéhokoliv množství drog je v Maroku trestná. Tresty jsou vysoké a jejich výše je úměrná množství pašované drogy.

Doprava

Doprava

  • Pokud chcete v Maroku řídit půjčené auto, stačí vám řidičský průkaz. Pokud jste šťastnými vlastníky mezinárodního řidičského průkazu, tím lépe. Maroko uznává všechny řidičské průkazy, pokud nezůstanete déle než tři měsíce.
  • Řidičák nepotřebujete pro moped, který je v zemi velmi oblíbeným dopravním prostředkem.
  • Minimální věk pro vypůjčení auta je 25 let.
  • V Maroku platí tzv. zelená karta. V případě nehody je třeba událost oznámit na Bureau Central Marocain des Sociétés d´Assurances contre les Accidents Automobiles, l54 blvd. d´Anfa, Casablanca, tel. 022/391857–59, fax 022/393934.
  • V obci je maximální povolená rychlost 40 km/h, mimo obec 100 km/h, na dálnici 120 km/h
  • Při řízení není povoleno žádné promile alkoholu v krvi, jste v islámské zemi

Místní doprava

  • Nejpohodlnější cestou do Maroka, i když ne nejlevnější, je letecky. Hlavní mezinárodní letiště v Maroku najdete ve městě Nouasseur, ležícím asi dvacet pět kilometrů od Casablanky. Odtud funguje také vnitrostátní letecká doprava, například z Casablancy pravidelně létají letadla do Marrákeše, Agadiru či Tangieru. Vnitrostátních marockých linek Royal Air Maroc (RAM) může být dobré využít jen na opravdu velké vzdálenosti, třeba pokud chcete jet na úplný jih do Dakhly či Laayoune.  Zpravidla bývají lety vedeny z Casablancy nebo přes ni. Příklad ceny do Laayoune je v sezóně 1510 dh (2002), ale časová úspora je skutečně veliká.
  • Romantické duše mohou zvolit cestu vlakem do např. španělské Sevilly, která trvá i tři dny, a pak už stačí jen přejet trajektem do některého ze severních marockých přístavů, jako je např. Tangier, Melilla nebo španělské území Ceuta. Nejlepší variantou se jeví linka Norimberk-Lyon-Barcelona-Algeciras-Tanger-Rabat, kde cesta vyjde cca na 145 USD.
  • Z Milána, Madridu nebo z Paříže se do Rabatu dostanete i autokarem za cca 160 USD.
  • Do Maroka můžete dojet i automobilem. Do země se dostanete trajekty, které vyplouvají z Francie, Itálie a Španělska. Vzdálenost ze španělského Algecirasu do Ceuty, která leží na území Maroka, trajekt překoná za přibližně 1 hodinu podle vybrané lodní společnosti. Cena zpáteční jízdenky za dvě dospělé osoby je 200 Euro, s autem cca 235 Euro podle typu vozu. Cena za vůz, 2 dospělé a dvě děti vyjde na cca 300 Euro. Více informací o možnostech trajektu najdete na „http://ww­w.directferri­es.co.uk/“.
  • Jízda meziměstským autobusem je velký zážitek už od začátku. Nějaké pravidelné jízdní řády neexistují. Autobus z nádraží odjede tehdy, když je plný, takže je možné, že nasednete a budete třeba další hodinu čekat, než se naplní. Po cestě navíc sbírá další cestující, kteří různě přistupují a vystupují. Dobíhání autobusu za jízdy je zde běžné. Samotná jízda po prašných, neupravených cestách, ale i asfaltových silnicích, je skutečně adrenalinovým zážitkem. Cena jízdenky odpovídá zhruba našim cenám a na delší vzdálenosti jsou levnější. ONCF je železniční společnost provozující i několik expresních linek, s dobrým komfortem a o něco vyššími cenami. Daleko běžnější jsou ale autobusy CTM, což je státní síť jezdící většinou na větší vzdálenosti, v relativně slušném pohodlí a za rozumné ceny, jen mírně vyšší než privátní linky. Obecně nemá smysl kupovat lístky přes cestovní kanceláře, protože to vyjde dráž a není potíž si je koupit přímo na autobusovém nádraží, nebo přímo v autobuse, podle situace.
  • Železniční spojení je mezi největšími městy, hlavní trasy vedou mezi městy Casablanca, Fés, Rabat, Oujda, Tangier a mezi městy Casablanca, Asilah, Rabat, Marrákeš. Je výhodné jich využít na přesuny mezi většími městy, delšími vzdálenostmi, třeba jako noční spoje z Tangeru do Marrákeše, kde se tak ocitnete rychle, celkem pohodlně a levně. Jízdní řády bývají přímo na nádraží, která nebývají daleko od centra, pokud nejsou přímo v něm. Existují dvě cenové třídy, značené stejně jako u nás a cenově ve srovnání s ČR mírně levnější
  • Jakmile vystoupíte z autobusu, vyjdete z autobusového nádraží nebo letiště, okamžitě se k vám vrhnou průvodci, taxikáři a různí další „naháněči“. Nedbejte jejich naléhání a sami se nejprve porozhlédněte kolem, zjistěte jaké máte možnosti. Samozvaní průvodci a naháněči („hustleři“) obvykle vyžadují neúměrně vysoké poplatky za jakékoliv služby, třeba i jen za vedení k hotelu. Proto je nejlépe hned v úvodu rázně odmítnout, třebaže vám to bude připadat místy i neslušné.
  • V Maroku fungují dva druhy taxíků. Grand taxi (velké) pro delší cesty ve skupinkách a Petit-malé městské taxíky, podobné evropským. Grand taxi bývají téměř vždy velké staré mercedesy různých barev lišících se podle oblasti, někdy ani nemívají žádné označení kromě zbytku nějakého znaku na dveřích a bývají ne vždy v dobrém stavu. Cestování s nimi je rychlejší než autobusem, o něco dražší a sedíte v něm spolu s dalšími 5–7 lidmi, kteří jedou stejným směrem a průběžně vystupují a nastupují. Petit taxíky jsou označeny, barvu mají různou od města k městu, ale vždy jednotnou. Často to bývají např. malé Fiaty. Jsou dražší než grand taxi, ale ani zdaleka tak drahé jako u nás. Je dobré si u obou předem dohodnout cenu, protože samozřejmě tak jako i všude v Maroku se stanete cílem snahy vydělat co nejvíce. Orientační cena taxislužeb je zhruba $0,3 za 1 km, tedy maximálně 8 Kč, ale většinou méně. Pokud se budete chtít vydat do pouště, tak za cestu terénním vozem s řidičem zaplatíte okolo 500 dirhamů ( 50 Euro), ale cena se dá usmlouvat. Dobrodružnější, ale méně pohodlná, je cesta místními autokary pro 6 osob, kde jich běžně cestuje 16 a ti otrlí se vozí i na střeše.
  • Silniční síť je poměrně dobrá, takže si můžete v klidu zapůjčit i vůz. Při cestování vlastním vozem je třeba dodržovat maximální opatrnost, neboť nehodovost je v Maroku velmi vysoká díky špatnému technickému stavu vozidel a naprosté nedisciplinovanosti řidičů. Je zde možné se setkat s negramotnými řidiči, kteří neznají pravidla silničního provozu a jednají intuitivně. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat chodcům a cyklistům. Přibližně od osmi hodin ráno začínají ulice ožívat provozem, a to znamená neustále troubení přibližně do sedmi až osmi hodin večer. Místní řidiči troubí neustále – aby upozornili, varovali, nebo prostě jen tak pro radost.
  • Největší výběr autopůjčoven je na letišti v Casablance, kde mají zastoupení snad všechny autopůjčovny jako např. Herz, Budget, Avis, Alamo, Rent-a-Car. Místní, menší společnosti vám mohou auto půjčit sice o něco levněji, na druhou stranu se tím ale vystavujete riziku poněkud méně seriózního jednání z jejich strany v případě nějakých problémů s vozem. Vyplatí se porovnávat jednotlivé nabídky firem.

Náboženství a historie

Náboženství a historie

  • V pravěku zřejmě nebylo území dnešního Maroka tak vyprahlé jako dnes, naopak zde byly objeveny pozůstatky, které svědčí o jistých formách zemědělství, pěstování plodin a chovu dobytka. Tehdy, někdy na konci 2. tisíciletí před n. l., také vstupuje do marocké historie etnikum, jež je dnes považováno za jeho původní obyvatele, Berbeři (z latinského „barbar“).
  • V prvním tisíciletí před naším letopočtem potom přicházejí první z dobyvatelů této lákavé části světa u ústí Středozemního moře, Féničané, a v polovině uvedeného tisíciletí pak jejich nástupci z Kartága zahrnuli toto území do své říše (přetrvávajícími památkami na obě etnika jsou města jako Lixus, Tingis-Tangier a Chellah), obě etnika sem lákal především obchodní zájem. S dobytím Kartága pak také Maroko přechází v 1. století našeho letopočtu pod Římskou říši jako provincie Mauretania Tingitana (památkou na tuto dobu je město Volubilis s římskými ruinami). Pokořitelé a nástupníci Říma Vandalové a Byzantinci, kteří pak území ovládli, zde nezanechali výraznější stopu. V době těchto nájezdů se Berberům nicméně dařilo udržovat pevně ve svých rukou nepřístupné hornaté oblasti v marockém vnitrozemí.
  • Určující vliv na podobu Maroka, jeho obyvatel, kultury, jazyka i náboženství měli pak Arabové, kteří sem přicházejí na konci 7. století. Přinášejí s sebou hlavně islám, své náboženství, a svůj arabský jazyk. Nicméně Berbeři si nové náboženství upravili a dokázali je lehce sladit se svými původními zvyky a kulty. Nenechali si líbit ani podřadné postavení v rámci rozsáhlé arabské říše, jejíž vládu snášeli jen zhruba století, a dokázali se z ní vymanit.
  • To bylo období místních dynastií – Idrisidů (arabského původu), Almorávidů, Almohadů, Marínovců (po nichž zbyly významné stopy ve městech Fes a Marrákeš) a Saadů. Almorávidé si jako původně spojenci Maurů podmanili vedle většiny území Maghrebu (arabsky „západu“) i velkou část Španělska, tehdy v arabských rukou. Tyto válečné úspěchy utvrzovaly spojenectví arabských – později berberských – vládců a do jisté míry autonomních berberských kmenů, rovněž vyznávajících islám, spojenectví v Maroku klíčové. Nicméně marocké úspěchy netrvaly věčně, na konci 15. století se španělským katolickým veličenstvům, Isabele Kastilské a Ferdinandovi Aragonskému, podařilo vyhnat muslimy z Pyrenejského poloostrova a odejít ze Španělska museli i židé. Spousta jich tedy odešla právě do Maroka, kde pak po staletí tvořili významnou komunitu (v roce 1948, před odchodem židovského obyvatelstva z Maroka do nově vytvořeného Izraela, tato čítala 265 000 lidí).
  • A karta se pak ještě dokonce obrátila: významné evropské státy, jako Španělsko, Portugalsko a Francie, se začaly zajímat o Maroko (dnešní španělskou enklávu město Ceuta například původně okupovali Portugalci). Tehdejším obyvatelům Maroka se sice úctyhodně dařilo odrážet tyto útoky, ale zájem evropských mocností pak už nezanikl a pokračoval až do 20. století. Pozitivním dopadem toho pro samotné Maroko bylo to, že se země v ohrožení ještě více stmelila. Lze uvést slavné vítězství v bitvě u Ksar el Kebiru (1578), kde sultán Abd Al-Malik porazil portugalského krále Sebastiana, oba panovníci v bitvě padli. Po Abd Al-Malikovi nastoupil jeho bratr Ahmad al-Mansur, který kolem svého mocného dvora soustřeďoval i umělce a vědce. Jeho věhlas sahal až daleko za hranice jeho země, stal se dokonce významným činitelem v tehdejší takříkajíc mezinárodní politice.
  • Současná marocká vládnoucí dynastie, Alawité, odvozující svůj původ od Proroka Mohameda, přišla k moci roku 1665. Z jejích slavných vládců lze uvést alespoň Mulaje Ismaila. To je barvitá postava, současník a spojenec Ludvíka XIV. (mohl se dokonce stát jeho zetěm), k němuž také bývá někdy přirovnáván. Po vzoru slavného francouzského panovníka nechal Mulaj Ismail postavit palác, brány a zahrady spolu s mešitami a hradbami ve svém novém hlavním městě, kterým bylo Meknes. Válečnická sláva Mulaje Ismaila se zase zakládá na tom, že z marockého území vyhnal Turky, Španěly a Angličany. Používal k tomu černé hlídky, armádu černých afrických otroků. Jinou z jeho výjimečných schopností byla jeho plodnost – uvádí se se značnou mírou důvěry, že za svůj život přivedl na svět téměř 900 dětí. Bylo vypočítáno, že by při takovém počtu musel v průměru souložit s více jak jednou ženou denně po dobu 60 let.
  • Alawité se postupně pokoušeli zemi sjednotit a centralizovat, jejich velkou zásluhou je také to, že se jim až do druhé poloviny 19. století účinně dařilo odolávat moci evropských velmocí. Svou činnost tehdy na marockém území vyvíjeli také berberští piráti. Pokud jde o spojenectví tehdejších marockých vládců, je možné uvést jako zvláštnost, že Maroko bylo prvním státem, který uznal nezávislost nově utvořených Spojených států amerických v roce 1787. Od té doby je také jedním z nejstarších spojenců USA.
  • Zájem evropských mocností se obnovil v 19. století, kdy v novém uspořádání této části světa nabylo marocké území nové strategické a obchodní důležitosti (jako země s velkým nerostným bohatstvím, o němž se vědělo). O Maroko se utkávaly Francie a Španělsko a tyto dvě země si území na počátku 20. století také rozdělily. (Na území Maroka si však činilo zálusk také Německo, a celý spor tak byl jednou z předeher k první světové válce.) Tehdy v roce 1912 vznikly v Maroku dohodou z Fesu francouzský a španělský protektorát (španělský mnohem menší, částečně tvořený izolovanými enklávami), přičemž přístavní město Tangier se roku 1923 stalo nezávislým mezinárodním územím.
  • Francouzský protektorát (panování vládnoucí dynastie pokračovalo, ale bylo už jen formální) byl přínosný zejména tím, že se za něj země rychle modernizovala (vytvoření hospodářské a dopravní infrastruktury), tehdy bylo také marocké hlavní město přesunuto do Rabatu. To ale neznamená, že by Maročané protektorát přijali s klidem, stále propukala povstání. Touha po nezávislosti, podporovaná i vládnoucí rodinou, vzrůstala za druhé světové války, v níž mimochodem sloužilo mnoho marockých vojáků – to je období vzniku strany za nezávislost Istiqlal (toto slovo znamená přímo nezávislost). Pobouření vyvolalo exilování oblíbeného vládce Mohammeda V. v roce 1953, takže mu Francouzi raději umožnili v roce 1955 návrat.
  • Od té doby začala vyjednávání o nezávislosti a dne 2. března 1956 Maroko nakonec získalo nezávislost, ukončen byl také španělský protektorát a s Marokem byl spojen i Tangier. Ze sultána se později stal král vládnoucí formou konstituční monarchie.
  • V roce 1961 se novým králem stal Hassan II. V době jeho pevné vlády se Maroko snažilo o připojení dříve španělské Západní Sahary. Tato záležitost je však dodnes nevyřešená, i když byly již boje mezi marockou armádou a domorodou gerilou ukončeny příměřím, které zprostředkovala OSN. Spory jsou také stále o španělské enklávy Ceutu a Melillu, jež Španělé drželi už v 15. století a odkud třeba Franco zahájil své tažení při občanské válce. Pohnutá byla kvůli vnitřnímu i vnějšímu napětí zejména 70. léta. V 90. letech docházelo k politickým reformám, země se výrazně orientovala na spolupráci se Západem – USA a Evropskou unií. Vedle toho ale Maroko také pěstuje vztahy se svými sousedy, jak to prokázalo např. vytvoření Unie arabského Maghrebu jako zóny volného obchodu.
  • Po smrti Hassana II. v roce 1999 převzal vládu jeho syn jako Mohammed VI., jenž slibuje v reformách a modernizaci ještě dále pokračovat. Jeho cílem je vedle toho i podporovat v Maroku turistický ruch. V nedávné historii muselo rovněž Maroko zažít teroristické útoky. Odehrály se 16. května roku 2003 v Casablance a zůstalo po nich 33 mrtvých a přes sto zraněných. Ve městě se pak odehrála ještě série méně tragických sebevražedných útoků v první polovině roku 2007. (Maročané byli ještě předtím zapleteni také do bombových útoků ve vlacích v Madridu v roce 2004.) Přesto je pohled do budoucna spíše optimistický – Maroko je významným spojencem NATO, podepsalo obchodní dohody s USA a EU, pozornost je tu věnována i lidským právům včetně některých práv žen, která jsou běžná spíše na Západě.

Náboženství a tradice

  • Státním náboženstvím je sunnitský islám, křesťanství je zastoupeno pouze 1% a svůj vliv ztrácí s ubýváním Evropanů, kteří trvale žijí v Maroku. Podobné je to s židovským náboženstvím, které zaniká s odchodem židovské komunity do Izraele, ale v zemi je neustále tolerováno.
  • Nejdůležitějším svátkem v islámských zemích je postní měsíc Ramadán. Návštěva Maroka je v tomto období pro turisty značně zkomplikovaná, jelikož řada obchodů, barů, restaurací, bankovních institucí, je od úsvitu do soumraku zavřena. Při prohlídce města, ale i v hotelích můžeme během dne pozorovat rituál modlení, který se provádí téměř na jakémkoliv místě. Turisté musí v této době respektovat přísná opatření, na ulici by neměli kouřit, chodit poodhaleni, jíst ani pít. Tato opatření se však netýkají hostů, kteří se v této době nacházejí v areálu hotelu.
  • Náboženské svátky jsou časově pohyblivé a jejich datum se stanovuje podle islámského lunárního kalendáře, který je oproti našemu ( gregoriánskému ) o 10 – 11 dní kratší. Nejvýznamnějšími náboženskými svátky jsou:
  • Moharemm: začátek islámského roku (1 den)
  • 10. Moharemm: svátek Achoura, děti dostávají dárky (1 den)
  • Aid el-Maoulid: narozeniny proroka Muhammada (2 dny)
  • Aid el-Fitr (= Aid es-Seghir, „Malý svátek”): svátek ukončení půstu, první den po skončení postního měsíce ramadánu (2 dny)
  • Aid el-Adha (= Aid el-Kebir, „Velký svátek”): svátek oběti, jeho vyvrcholením je rituální poražení skopce na památku Abrahámovy oběti (2 dny)
  • Pokud se zajímáte o náboženství a zapletete se do debat o něm, počítejte s tím, že budete považování za zbloudilce od islámu. Nemyslí to zle, ale z pohledu muslima to tak je, a protože takovéto debaty zpravidla nemají reálnější východisko, je lepší se jim vyhnout. Samozřejmě dvojnásob toto platí o tématu Izraele, jehož jméno je lepší vůbec nevyslovit. Je dobré vyzdvihnout spíše jejich tradiční hodnoty, na které jsou velmi hrdí a uznání se jim dostává málokdy. Rádi vás potom poučí o spoustě dalších věcí, které byste jinak neměli možnost poznat.
  • Není vhodné jakkoliv nerespektovat důležité tradice, jako například porušení zákazu vstupu do mešit.
  • Mezi nejkrásnější mešity patří Karaouiyne uprostřed medíny ve Fesu. Nejvýznamnější památkou Casablancy je obrovská mešita Hassana II., která byla v roce 1993 dokončena na pobřeží Atlantického oceánu.

Historické lokality

  • Agadir – přístav a letovisko nazývané „Perla marockého pobřeží”, které bylo obnoveno po ničivém zemětřesení v roce 1960. Kromě rybářského a obchodního přístavu je nejzajímavějším místem Souk al Had, tržiště obehnané 6 m vysokou zdí s 12 branami a cimbuřím, městská tržnice, park zvaný Ptačí údolí (s voliérou, malou ZOO a vodopádem) a kasba nad městem.
  • Casablanca – ekonomické i průmyslové centrum Maroka a nejvýznamnější přístav severozápadní Afriky. Největší atrakcí města je Velká mešita Hassana II., nazývaná „osmým divem světa”, která přitahuje poutníky i turisty.
  • Erfoud – městečko ležící uprostřed pouště. Vyrostlo z bývalého sídla pohraniční vojenské posádky v jedné z největších saharských oáz, významného překladiště zboží na karavanních stezkách jižního Maroka. Vyjíždí se odtud k písečným dunám Erg Chebbi u oázy Merzouga nebo k poslední oáze, vesnici Rissani.
  • Fes el-Bali – město považované za kolébku marocké monarchie, protože se tu narodil Moulay Idriss, pravnuk Prorokovy dcery Fatimy. Fes je významnou kulturní metropolí, která měla univerzitu v době, kdy na Velkou Moravu dorazili Cyril a Metoděj. Klenot islámské architektury a duchovní centrum Maroka zůstává i dnes baštou tradic a řemesel se dvěma medínami.
  • Marrakéš – druhé nejstarší ze „sultánských” měst Maroka je fascinujícím hlavním městem jihu a dokladem historického a kulturního bohatství celé země. Podle barvy půdy i hradeb je nazýváno „Červená perla jihu”. V 19. století se tu usídlil král Mouley Hassan, za jehož vlády vyrostla mj. působivá almohadská mešita Koutoubia s téměř 80 m vysokým minaretem
  • Mekneš – hliněné město sultána Moulaye Ismaila (1672 – 1727), druhého vládce dynastie Alaouitů (měl údajně 500 žen), který z původní osady založené v 10. století vybudoval svou rezidenci jako nejmohutnější pevnost severní Afriky, s trojitými hradbami. Ty jsou dlouhé celkem 40 km, s obrovskou bránou Bab el-Mansour, která je symbolem města. Mauzoleum Moulaye Ismaila patří k nejnádhernějším pohřebním mešitám v zemi
  • Rabat – hlavní město Maroka s vládními paláci a moderní architekturou má vilovou čtvrť Soussi se subtropickými zahradami, obchodní centrum Ville Nouvelle, přepychovou Avenue Mohammada V., hradbami obehnanou medínu a původní čtvrť Kasba Oudaia, vysoko nad ústím řeky Bou Regreg. Kdysi se v tomto místě opevnili Féničané i Kartaginci, které posléze vystřídali Římané. V 10. století islámští Berbeři postavili opevněný klášter (ribat);
  • Tanger – kartaginský Tingis se v antice stal přístavem, který zásoboval Římskou říši severoafrickým obilím. Po arabské invazi se v něm vystřídali Almorávidové, Almohadé a Merinovci, roku 1471 se tu usadili Portugalci a ty zase vyhnal v 17. století Moulay Ismail. Později zde vládli Angličané a v letech 1923 – 1956 byl Tanger bezcelní zónou se zvláštním statutem. Do medíny s kasbou vedou brány Bab el-Kasbah a Bab el-Raha, od níž je nejlepší vyhlídka na Gibraltarskou úžinu. Uvnitř medíny jsou kromě barvitého súku také Velká mešita od Moulaye Ismaila a kachlíky obložený minaret mešity Sidi-Bouabid.
  • Taroudannt se nachází asi 85 km od Agadiru. Královské město uprostřed pomerančovníkových plantáží na pozadí zasněženého Vysokého Atlasu se pyšní pevností, kterou chránily majestátní 8 metrů vysoké červené hradby s pěti branami. Kdysi sídelní město dynastie Saadovců má pěknou medínu a atraktivní trhy.
  • Volubilis – kdysi hlavní město římské provincie Mauretania Tingitana (42 – 285 n.l.). Dochovaly se zříceniny kapitolu, fóra, vítězného oblouku, baziliky a lázní, mozaikové podlahy a bronzové sochy. Torza olejových lisů dokládají obchodování s olejem.

Jak se domluvit

  • Úředním jazykem je arabština a vedle ní je v úředním styku běžně používána francouzština. Nově je do škol zaváděna berberština, téměř čtvrtina obyvatel totiž hovoří pouze některým z berberských dialektů.
  • Francouzština je nejfrekventova­nějším obchodním jazykem. Jen velmi málo marockých obchodníků je schopno komunikovat v angličtině nebo jiném evropském jazyce. Je třeba mít na paměti, že se marocká arabština nepřekrývá s klasickou arabštinou a Maročané z řad inteligence často mluví směsí francouzštiny a arabštiny. Prostý Maročan často není schopen přesně porozumět textu v klasické arabštině.
  • Na severu země se částečně domluvíte i španělsky.

Obyvatelstvo

  • V roce 2009 mělo Maroko téměř 35 mil. obyvatel
  • Obyvatelstvo tvoří Berbeři a Arabové, z nichž se 99,5 % hlásí k Maročanům, minimum tvoří Mauretánci,Se­negalci a Evropané

Měna

  • Měnou je marocký dirham (MAD) a dále se dělí na 100 centimů, bankovky jsou v hodnotách 200, 100, 50, 20, 10, mince – 50, 20, 10, 5 centimů.
  • Banky mají otevřeno ve všední dny od 8 do 11.30 a od 14 do 16 až 17 hodin. V létě jsou otevírací doby kratší a v období ramadánu obvykle jen do 14 hodin.
  • Platební karty a cestovní šeky jsou akceptovány ve velkých hotelech a restauracích.
  • Bankomaty jsou dnes zcela běžné v celém Maroku. Přijímají všechny možné karty.
  • Kurz vyhlašuje vláda a je stejný ve všech směnárnách a bankách. Aktuální kurz
  • Měna se nesmí vyvážet, proto ji buď musíte utratit, anebo ještě na místě získat eura. Abyste mohli směnit ve směnárně, musíte mít s sebou pas, bez něj vám peníze nevymění.

Počasí

  • Klima v Maroku je svým charakterem středomořské s dlouhými horkými léty a mírnými deštivými zimami. Většina návštěvníků považuje za pozitivum, že léto je mírnější a zima teplejší a méně deštivá než v evropských středomořských destinacích.
  • Obecně nejvíce srážek v Maroku spadne v pobřežních oblastech v období mezi listopadem a březnem. Horská oblast Atlasu se vyznačuje typickým vysokohorským podnebím se značnými teplotními rozdíly. Na severozápadních svazích hor bývá množství srážek až 1000mm a ve vyšších polohách mohou být sněhové. Na jihu a jihovýchodě je suché pouštní kontinentální klima s horkými léty ( maxima i přes 40oC) a studené zimy.
  • Léto, od května do listopadu, je horké a suché s průměrnou výší maximálních teplot okolo 26oC, které vrcholí od července do září. Srážky jsou minimální,lehce se zvedají se v říjnu ve formě krátkých přeháněk. Atlantik je mnohem chladnější než Středozemní moře, proto počítejte s teplotou moře i vrcholném létě jen okolo 21oC. Ale díky mírnému poklesu během zimy se můžete koupat prakticky po celý rok. Teploty vzduchu se mohou občas blížit 40oC a občas mohou být doprovázeny větrem vanoucím od Sahary, ten může přecházet i v písečnou bouři.
  • Zima, od prosince do dubna, je teplá s chladnými nocemi a občasným deštěm. Průměrná maxima denních teplot většinou neklesnou pod 20oC, ale noční teploty jsou okolo 10oC. Nejchladnějším měsícem je leden, kdy noční teploty mohou vyjímečně klesnout k bodu mrazu. Sluníčka si během dne užijete dostatečně, přes poledne si určitě užijete opalování, ale hotelové bazény nejsou většinou vyhřívány, takže po studených nocích nemusí mít ideální teplotu.
  • Pro poznávání Maroka je všeobecně nejvhodnější jaro , kdy teploty nedosahují takových hodnot na teploměru jako v létě a země se nejvíce „zelená“. Druhou nejvhodnější částí roku je potom období, kdy ustupují největší letní horka, tedy čas zhruba od září do konce října.
  • Pokud se chystáte cestovat po místech ležících ve vyšších horských polohách, měli byste být připraveni na mnohdy poměrně výrazné výkyvy teplot. Ve vysoko položených místech pohoří Atlas tak lze narazit na místa, kde se sněhová přikrývka drží od listopadu klidně až do července, a noci zde tak bývají chladné nejenom v zimních měsících.

Elektřina a komunikace

Telefon

  • Telekomunikační infrastruktura je v Maroku velmi rozvinutá, zejména co se týká mobilních telefonů. Signál je prakticky všude, včetně hor a pouští. Je hodně zajímavé psát nebo telefonovat si s příbuznými v Evropě z pusté Sahary nebo krásných hor Vysokého Atlasu. V Maroku byste měli bez problémů používat svůj mobilní telefon – společnosti Eurotel, Vodafone a T- Mobile. V každém případě si u svého mobilního operátora ověřte, že máte roaming aktivován a informujte se na ceny podle Vámi používaného tarifu.
  • O2 
  • T-Mobile
  • Vodafon 
  • Telefonní automaty (téléboutique) naleznete téměř všude. Vyplatí se zakoupit telefonní kartu (na poštách a v novinových stáncích), protože hovor s kartou z telefonního automatu do Česka stojí 12 MAD / 1 min. Volání z hotelového pokoje je nepoměrně dražší. Další volbou je již doma pořídit mezinárodní telefonní kartu X.
  • Praktická telefonní čísla:
  • policie ( přepadení, kriminální činnost: 190
  • královské četnictvo (dopravní nehody): 177, 1
  • hasiči: 150
  • rychlá lékařská pomoc: 150
  • Mezinárodní předvolba pro Maroko je +212

Internet

  • Na internet se lze běžně dostat v každém větším městě, rozšíření se blíží evropským zemím. Poplatky se pohybují kolem 10–20 dH za hodinu. Spojení samozřejmě není nejrychlejší, ale na běžnou komunikaci pomocí e-mailu nebo ICQ stačí. Přístup k internetu je možný také v hotelech, u luxusnější bývá wi-fi připojení zdarma.
  • internetová doména je .ma

Elektřina, zásuvky

  • Napětí je 220 V a není potřeba adaptér.
O lokalitě

Hory

Moře

Okolní země

Příroda

Řeky

Nákupy a gastronomie

Orientační ceny

Tipy na nákupy

Jídlo a pití

Nakupování

Spropitné

Před cestou

Očkování před cestou

Co si vzít na dovolenou

Víza

Rady na cestu

Zábava a volný čas

Aktivity a zábava

Koupání

Zajímavá místa

Nenašli jste přesně to pravé?

Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.

Zadat poptávku

Proč s námi?

why_with_us.text1
Kompletní česká podpora na telefonu 7 dní v týdnu
why_with_us.text2
Německá kvalita s hotely, které v ČR nenajdete
why_with_us.text3
Garance stejné ceny, jako má německá cestovka
why_with_us.text4
Roky zkušeností za více než 20 let na trhu
why_with_us.text5
Cestovní kancelář řádně pojištěna v ČR i Německu