Bezpečnost
Doprava
Doprava
K řízení motorových vozidel v Řecku je nezbytné vlastnit tyto dokumenty:
Odlišnosti a zajímavosti v dopravních předpisech:
Místní doprava
Náboženství a historie
Náboženství a historie
Historie Kréty
Kréta byla kolébkou minojské civilizace, rozvíjené ve 3. a 2. tisíciletí před n. l. (tradiční datování bývá 2600 – 1100 př. n. l.). Ta je uváděna jako vůbec první evropská civilizace. Pojmenována je podle mytického krále Minose, syna Dia a Europy, kterou sem Zeus, když na sebe vzal podobu býka, unesl a z níž udělal údajně první krétskou královnu. (Z dalších mytických postav je s ostrovem spojen například vládce bohů Zeus i tím, že se údajně na Krétě narodil, Theseus, jenž s pomocí Ariadny, dcery krále Minose, zabil v bludišti na Krétě Minotaura, či Daidalos, tvůrce Labyrintu, který byl uvězněn ve věži, aby nemohl nikomu tajemství labyrintu vyzradit. Z vězení mohl uniknout jedině vzduchem, a tak pro sebe a svého syna Ikara vyrobil křídla. Jak známo, Ikaros však nedbal otcových rad a letěl příliš vysoko, takže se vosk pojící peří křídel rozpustil a Ikarus se zřítil.) Minojská civilizace začala používat dosud nerozluštěné písmo (tzv. linear A), byla námořní velmocí, pěstovala obchodní styky s Egyptem a Malou Asií, proslavila se uměleckými výrobky (pozůstatky hrnčířských výrobků z Kréty té doby nacházíme v celém Středomoří). Jejím politickým, hospodářským a kulturním centrem byl Knossos, v blízkosti dnešního Heraklionu. Počátkem druhého tisíciletí před Kristem začaly být budovány paláce (nejvýznamnější z nich, jejichž pozůstatky můžeme dodnes vidět, ve městech Knossos, Phaistos a Malia), pro něž byl charakteristický dvůr, důmyslný odpadní systém a sochařská a fresková výzdoba, líčící výjevy z denního života ostrovanů – rybolov, žně. Minojská civilizace výrazně ovlivnila země, s nimiž obchodovala, určující vliv měla na další řeckou civilizaci – mykénskou. Kolem roku 1700 př. Kr. postihlo Krétu zemětřesení, které zničilo její paláce. Ty byly však znovu vystaveny, a to ještě honosněji. Někdy v 15. stol. př. n. l. přesto přichází konec minojské civilizace, jehož důvody stále nejsou uspokojivě objasněny – půjde pravděpodobně o spolupůsobení vulkanické erupce na Theře (Santorini) a dobývání ostrova jinými etniky.
Následující vývoj byl určován osadníky z pevninského Řecka – Mykéňany a Dóry. Zajímavým jevem tohoto období v dějinách Kréty je pederastie (styk staršího muže s dospívajícím jinochem), která byla podle Aristotela opatřením k omezení prudkého nárůstu populace. Roku 69 před n. l. dobývají Krétu po tříletém obléhání Římané, hlavním městem se stává Gortyn. V prvním století se na ostrov dostává křesťanství, prvním biskupem gortynským byl sv. Titus, druh apoštola Pavla. Ostrov, tehdy oblíbené sídlo pirátů, později přechází pod byzantskou říši, zažívá arabskou okupaci (824 – 960) poznamenanou krutostmi a pronásledováním křesťanů. Hlavním městem se stává Heraklion. Byzantinci, vedení Nicephorem Phocasem, dobývají Krétu zpět, ale v důsledku 4. křižácké výpravy je ostrov po dobytí Konstantinopole roku 1204 prodán Benátčanům. Jejich soužití s Kréťany nebylo od počátku hladké, jeho velkým přínosem bylo nicméně ovlivňování renesanční kulturou, jež vydalo své plody (na Krétě se tehdy narodil El Greco). Po předlouhém obléhání (1648 – 1669), při němž zahynulo 70 000 Turků a zhruba poloviční počet Kréťanů, dobývají Candiu (Heraklion) – a tím definitivně i celou Krétu – Turci. S řeckým zápasem za nezávislost se probouzejí tytéž tendence i na Krétě, do nově vzniklého řeckého státu ve 30. letech 19. století však dle rozhodnutí mocností Kréta zařazena nebyla. V průběhu 19. století na ostrově propukala další povstání. Nejtragičtější následky mělo to z roku 1866, při němž mj. zahynulo několik stovek žen a dětí, které se utekly před Turky do kláštera Arkadi, sídla rebelů. Když Turci nakonec prolomili jeho obranu, volili obyvatelé kláštera raději hromadnou sebevraždu zapálením střelného prachu uskladněného v klášteře. Další vlna povstání v 90. letech 19. století (a zejména její podpora ze strany Británie, Francie, Itálie a Řecka) pak vyústila ve vyhlášení samostatného krétského státu, který byl pak roku 1913 po balkánských válkách připojen k Řecku. Život na Krétě poté ještě poznamenala výměna obyvatel mezi Tureckem a Řeckem z roku 1923 a německý výsadkářský útok z roku 1941, známý jako bitva o Krétu. Byť v ní nakonec Kréťané se Spojenci podlehli, jako už tolikrát v historii dokázali klást tuhý odpor a způsobili Němcům značné ztráty.
Kultura Řecka
Řecká kultura má neobyčejně dlouhé trvání a tvoří nejvýznamnější část základu celoevropské kultury. Jejích impulzů využívali římští umělci, její dědictví udržovala byzantská říše, odkud pak přeskočila jiskra, která se rozhořela v italském renesančním hnutí. Po něm se k antickému odkazu výslovně hlásil klasicismus, ale řeckou mytologií a řeckou kulturou a jejich archetypálními příběhy se nechávali a nechávají inspirovat další a další evropští tvůrci a s šířením evropské kultury i umělci jiných světadílů. Objevy řeckých vědců jsou zase pevným základem mnoha vědních oborů.
Z výtvarných projevů starého Řecka se toho mnoho nedochovalo, jak s šířením křesťanství a odmítáním pohanských kultů tyto ztrácely svůj „praktický“ význam, čímž se o ně přestalo dbát. Něco se o nich dovídáme z popisu jejich nadšených vnímatelů, něco z římských napodobenin a něco můžeme alespoň ve fragmentech vidět dodnes (např. dílo sochaře Feidiase, tvůrce několika sochařských zpodobení bohyně Athény). Umění byzantské doby se svým zdobným stylem mozaiek a ikon ovlivnilo i slavného řeckého renesančního umělce El Greka, patrně nejslavnějšího řeckého malíře novověku.
V literatuře vytvořili Řekové vzory literárních druhů, jak je pak převzala Evropa – epice v Iliadě a Odysseji, připisovaných Homérovi, nebo později v Ezopových bajkách, lyrice např. dílem básnířky Sapfo, dramatu pak v Aischylových, Sofoklových a Euripidových tragédiích a Aristofanových komediích. Z moderních řeckých literátů je třeba uvést řecké básníky, nositele Nobelovy ceny, Giorgose Seferise a Odyssease Elytise. Svými prózami (především novelou o Alexisu Zorbasovi, jehož příběh pronikl i do širšího kulturního povědomí) světově proslul Nikos Kazantzakis.
Na počátku dějepisectví stojí Řek Herodotos, zatímco Sokrates, Platon a Aristoteles platí za otce filozofie vyjádřené i literárně. Obdoba Hippokratovy přísahy je v lékařství dodnes v platnosti. Na Hippokrata pak navázal další slavný řecký lékař jménem Galenos. V matematice, geometrii a fyzice jsou dodnes ctěna jména jako Thales, Pythagoras, Euklides či Archimedes.
Významný je i řecký příspěvek v hudbě. Tou se teoreticky zabýval už Pythagoras uvažující o hudební stupnici a věřící, že vesmírná tělesa se řídí obdobnými zákonitostmi jako hudba – koncept tzv. „hudby sfér“ (sám Pythagoras byl spolu se svými žáky zdatný hudebník). Pozdější byzantské liturgické zpěvy ovlivňovaly evropskou hudbu i přímo. S řeckou lidovou hudbou jsou odedávna spjaty strunné nástroje, reprezentativním je zejména buzuki. Ve 20. století vydalo Řecko hned několik velkých osobností hudby – slavného dirigenta Dimitri Mitropulose, jednu z nejslavnějších postav opery Marii Callasovou (původním jménem Maria Anna Sofia Cecilia Kalogeropulu) nebo skladatele Iannise Xenakise, Mikise Theodorakise (asi nejvíce proslaveného autorstvím hudby k filmu Řek Zorba) a mladšího Vangelise.
Z osobností řecké kinematografie uveďme alespoň režiséra filmů Řek Zorba nebo Stella Michaela Cacoyannise, představitelku hlavní ženské hrdinky prvního ze jmenovaných titulů Irenu Papas nebo režiséra Costu Gavrase.
Osobnosti spjaté s Krétou
Na Krétě se narodil Domenikos Theotokopulos (1541 – 1614), malíř, sochař a architekt dramatického výrazu, jenž se později usadil v Toledu, kde proslul pod přezdívkou El Greco (Řek). Stal se velkou osobností španělského výtvarného umění a jedním z inspirátorů moderního umění.
Poblíž Chanie se roku 1864 narodil jeden z nejvýznamnějších řeckých politiků moderní doby Eleftherios Venizelos. Zasadil se o samostatnost Kréty i její připojení k Řecku, vícekrát byl řeckým předsedou vlády. V této funkci prosadil významné reformy, získal pro Řecko rozsáhlá území a přivedl stát po bok vítězů první světové války. Později se snažil o urovnání vztahů se sousedy. Byl jedním z tvůrců moderního řeckého státu. Poté, co byl zapleten do pokusu o puč, byl nucen odejít do exilu v Paříži, kde roku 1936 umírá. Pohřben je na Krétě.
V Heraklionu se narodil velký řecký spisovatel a filozof Nikos Kazantzakis (1883 – 1957). K jeho nejznámějším dílům patří Alexis Zorba, později zfilmovaný s Anthony Quinnem v hlavní roli, Poslední pokušení, Kapitán Michalis, Kristus znovu ukřižovaný (toto dílo posloužilo jako předloha pro operu Bohuslava Martinů Řecké pašije, jejíž podobu Martinů s Kazantzakisem částečně konzultoval) či autobiografické Hlášení El Grecovi. Na přelomu 20. a 30. let pobýval Kazantzakis v tehdejším Československu v Krušných horách. Pro jeho myšlenky zakázala řecká pravoslavná církev jeho pohřbení v Heraklionu, takže se jeho hrob nachází na městských hradbách.
Historie Heraklionu
Město Heraklion svým novodobým názvem (užívaným až od 19. století) navazuje na tradici – velmi pravděpodobně zde měl Knossos svůj přirozený přístav, který máme právě pod jménem Heraklion doložený nejpozději kolem počátku letopočtu řeckým historikem a zeměpiscem Strabonem. Tato původní osada Heraklion, hlásící se svým jménem k udatnému Heraklovi (v římské verzi Herkulovi), synovi Dia a muži, který prý stál na počátku olympijských her a zvyku odměňovat vítěze olivovým věncem, vznikla již někdy na počátku prvního tisíciletí před naším letopočtem.
Historii moderního Heraklionu lze bez přerušení vysledovat do byzantského období. Tehdejší název Kastro je (jako i mnoho pozdějších) spojen s hradem-pevností, a tedy opevněním, již v té době potřebným z důvodu pirátských nájezdů. Centrem byzantské Kréty tehdy však Kastro nebylo, tím bylo město Gortyn.
Skutečnost, že přístav v době, kdy Krétu ovládali Saracéni a město, tehdy jejich hlavní město, bylo přejmenováno na Rabd el-Chandaq (hrad s příkopem, jimi vybudovaným k ochraně města spolu s cihlovou obrannou hradbou), sloužil jako základna pirátů pro pustošivé výboje do egejské oblasti, vyvolala reakci Byzantinců, kteří město dobývají zpět roku 961 našeho letopočtu. Pro spravedlnost je však nutné říct, že arabské období historie Heraklionu není jen špatné – Saracéni zde tehdy také razili vlastní mince, opracovávali kovy a tvořili keramiku.
Podruhé Byzantinci město získali až po několikaměsíčním obléhání. Poničené hradby vyspravili, přes různé pokusy město zůstalo i nadále srdcem ostrova, říkali mu buď podle Arabů Chandakas (Chandax), nebo – po přestavení – Megalo Kastro (velký hrad), což je název, který s jistou pýchou stále ještě přežívá v paměti obyvatel Heraklionu.
Slábnoucí moc byzantské říše vedla k získání ostrova Benátčany po roce 1204. Benátské období přineslo mnoho změn, další úprava názvu města na Candia je jen jednou z nich. Administrativně byla Candia a celá Kréta (zpravidla také označovaná jako Candia) organizována jako Regno di Candia (království Candie), svým významem město následovalo v rámci benátské republiky hned za centrem státu. Po úvodním období, kdy cizí správa vyvolávala odpor a vzbouření Kréťanů, se soužití Benátčanů a domorodců přece jen vyladilo, zvláště když pak ti první těm druhým přiřkli více náboženských a ekonomických svobod. K jednoznačným pozitivům patří rozkvět umění (malířská krétská škola) a písemnictví na Krétě a v Candii, oplodněných kulturou výjimečného italského města, a stavební ruch ve městě, zahrnující další rozšiřování městského opevnění, vynucené i rozrůstajícím se územím města (hradby byly nyní dlouhé už 4 km, široké až 40 m a obsahovaly v sobě i 7 bašt), přístavu i nejvznešenější stavby jako vévodský palác, Loggii či benátský kostel sv. Marka. Tehdy byla Candia nejvýznamnějším přístavem ve východním Středomoří.
Benátčany zbudovaný obranný systém nemohl vydat lepší důkaz o své solidnosti než ten, který poskytl při dobývání ostrova Turky. Město tehdy doslova jako poslední bašta odolávalo dobyvatelům 21 let (1648 – 1669), přičemž padlo podle odhadů 100 000 Turků a 30 000 obránců. Nakonec bylo získáno zradou, kdy muž jménem Andrea Barozzi prozradil Turkům nejslabší místa opevnění. Situace Heraklionu (nejdříve ještě Kandiye) v rámci Otomanské říše nebyla dobrá, město upadalo (hlavně zpočátku) hospodářsky i kulturně, obyvatelé byli nuceni přejít na islám, kostely byly většinou přeměněny na mešity. Odpor Kréťanů vůči okupantům ani jejich útisk neustaly ani po vytvoření samostatného Řecka ve třetině 19. století. Situace se stala už naprosto neúnosnou po události z 25. srpna 1898, kdy bylo v Heraklionu povražděno 700 neozbrojených Řeků.
Později tohoto roku opustil Krétu poslední turecký voják a byl ustaven krétský stát pod ochranou Anglie, Francie, Itálie a Ruska. Spojení Kréty s Řeckem nadešlo v roce 1913. Dvacáté století přineslo Heraklionu jak nárůst počtu obyvatel, tak další opětovné ničení, zvláště za druhé světové války, kdy byla po nejtvrdším útoku z 23. května 1941 v sutinách celá třetina města. I to Heraklion přečkal, stejně jako pozdější nekontrolovaný růst města a bourání hodnotných staveb kvůli nové zástavbě. Vizí současných občanů Heraklionu je město existující v souladu s životním prostředím, kde bude přibývat zeleně a v němž se zlepšují podmínky pro život, což je i součástí aktuálního programu Zelený Heraklion 2008 – 2013.
Připomeňme, že v Heraklionu se narodili malíři Theofanes z Kréty, významný tvůrce ikon a fresek, a snad také El Greco. Dále jsou heraklionskými rodáky též básník Odysseas Elytis a zřejmě nejznámější moderní řecký spisovatel Nikos Kazantzakis, jehož světová sláva získala mocný impuls zejména po zfilmování jeho Řeka Zorby (1964).
Historie Chanie
Oblast města Chanie byla obydlena již v mladší době kamenné, později se zde od minojského období (3. tisíciletí a první polovina 2. tisíciletí před n. l.) rozvíjelo významné město Kydonia (řec. „kdoule“, jiná teorie o původu názvu připisuje založení města Kydonovi, synovi Apollona a Akakallidy, dcery krále Minose), jehož pozůstatky jsou dnes v Chanii nacházeny především v lokalitě kopce Kastelli. Má se však za to, že ruiny velkého města či paláce, jejichž existenci naznačují dosavadní nálezky, na svého objevitele teprve čekají. Prosperitu Kydonii tehdy přinášel hlavně námořní obchod. O Kydonských se zmiňuje i Homér v Odysseji.
Přes počáteční odpor, kdy se Kydonia jako první krétské město postavila na odpor římským dobyvatelům, bylo město roku 69 před Kristem dobyto a později pokojně vzkvétalo. Jen velmi malé množství hmotných dokladů z té doby (uveďme např. mozaikové podlahy) má prozaické vysvětlení – stavební materiál byl používán následujícími pány ostrova, zejména Benátčany. Postihlo to např. divadlo, jehož kámen byl použit na stavbu městských hradeb, baziliku z raného křesťanského období, tehdejší sídlo biskupa, zase pohřbila ve svých základech katedrála.
Za těžké okupace Araby (824 – 961 n. l.) – arabskými pirátskými nájezdy trpělo město už předtím, za éry Byzance – město zřejmě získalo svůj současný název. Jeho etymologie není jednoznačně vyřešena, nejpravděpodobněji Arabové použili názvu osídlení Alhania, údajně odvozeného od boha Vulkána (Valhanos). Pozdější vládci ostrova název přejali, ale vypustili „al“, které považovali za arabský člen. Takže pak lidová etymologie ještě spojila název s arabským výrazem Al Hanim (hospoda).
Po opětovném dobytí ostrova i města, nyní nazývaného již Chania, pod vedením Nikoforose Fokase se Byzantinci soustředili hlavně na důkladné opevnění města, při jehož stavbě si posloužili materiálem z dřívějších staveb.
Benátčané svou tehdejší La Caneu nově opevnili, a to včetně rozšířeného území města, vystavěli přístavní infrastrukturu a mnoho budov soukromých i veřejných. Tehdy získává město svůj půdorys a pověst nejkrásnějšího města na Krétě.
Roku 1645 přišli Krétu dobývat Turci. Na rozdíl od sveřepě bráněného Heraklionu jim Chania vzdorovala mnohem kratší dobu, jen necelé dva měsíce. Přesto uchvácení města nebylo snadné, jak o tom svědčí ohromný počet padlých především na straně obléhatelů (40 000 Turků, za což byl jejich velitel „odměněn“ popravou). Z Chanie se pak stalo sídlo paši, jež se podrobovalo kultuře svých nových pánů. Kostely byly přeměňovány na mešity, z nových staveb byly kromě dalších mešit budovány ještě turecké lázně a fontány. Konfliktní soužití původních obyvatel a Turků se začalo vyhrocovat v 19. století. Rok 1821 zde nepřinesl počátek revoluce, která by vedla k osvobození jako v případě řecké pevniny, ale krveprolití řeckého obyvatelstva, při němž byl pověšen i místní biskup. Turecké ústupky přišly v roce 1878, o 20 let později byl vytvořen krétský stát s Chanií jako hlavním městem.
Díky nově nabytému významu město vzkvétalo stavbou mnoha budov, jež byly pro existenci hl. města potřebné (řada staveb v novoklasicistním stylu, krytá tržnice z roku 1913). Ještě však zůstával pro Kréťany jeden cíl: spojení s Řeckem. Do čela boje za jeho dosažení se postavil rodák z Chanie, jeden z nejvýznamnějších moderních řeckých státníků, Eleftherios Venizelos. Roku 1913 bylo toto úsilí korunováno úspěchem.
Z historie Chanie v rámci řeckého státu vystupuje do popředí zejména tragická doba druhé světové války. Chania byla tehdy v ohnisku bojů kvůli blízkému letišti. Ve válce bylo mnoho obyvatel města uvězněno či popraveno, město stíhala bombardování. Chania také přišla o svou předválečnou židovskou komunitu. Tuto událost činí ještě bolestnější okolnost, že mnoho Židů z Chanie zahynulo během transportu na palubě lodi, kterou potopilo britské torpédo. Od té doby se však vše obrátilo k lepšímu, v 70. letech do Chanie, jež už od roku 1971 není krétským hlavním městem, začali proudit turisté.
Náboženství a tradice
V prefektuře Heraklion se konají také srpnové festivaly vína (v Houmeri, Archanes) a různé kulturní festivaly (přes léto ve městě Heraklion, v květnu v Arkalochori, v srpnu v Mires). Ve vesnici Kastelli je navíc počátkem srpna pořádán festival vystěhovalců s předváděním tradičních písní a tanců.
V oblasti Chanie se na některých místech drží masopust (oslavuje se masopustní úterý). V prefektuře Chania se nadto konají v různých obdobích roku festivaly a svátky oslavující různé dary přírody, případně spojené s některými typickými plodinami. Uveďme alespoň dubnový festival Hohlidovradia ve vesnici Vamos, při kterém se tradičně vaří šneci, červnový festival třešní v Karanou, říjnový festival kaštanů v Elos s mnoha pochoutkami připravenými z těchto plodů, včetně sladkostí a pečených kaštanů. Mnoho událostí se koná v srpnu – vždy při nich uslyšíte řeckou hudbu, zahlédnete řecké tance a ochutnáte místní pokrmy a víno (třeba na slavnostech vína v Kastelli).
Kostely a náboženská místa v Heraklionu
Kostely a náboženská místa v oblasti Chanie
Ještě v mnoha dalších kostelech a klášterech je možné vidět vzácné ikony, fresky a mozaiky.
Historické lokality
Hlavní město Kréty
Historické lokality
Jak se domluvit
Obyvatelstvo
Měna
Počasí
Elektřina a komunikace
Telefon
Internet
Elektřina, zásuvky
Hory
Moře
Okolní země
Příroda
Řeky
Orientační ceny
Tipy na nákupy
Jídlo a pití
Nakupování
Spropitné
Očkování před cestou
Co si vzít na dovolenou
Víza
Rady na cestu
Aktivity a zábava
Koupání
Zajímavá místa
Kréta, největší a nejslavnější řecký ostrov, odkrývá své trumfy hlavně na podzim. Voda ve Středozemním moři je teplá až do konce října, divoce rostoucí fíkovníky nabízejí úžasné osvěžení a příjemné teploty kolem 25°C lákají k romantickým výletům. Není divu, že Krétu si vybral ke zrození vládce antických bohů Zeus. Na Krétě se nedá jen tak ležet na pláži, na to je ostrov příliš krásný a zajímavý.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.
Nalezeno undefined hotelů
Kréta je největší řecký a celkově pátý největší ostrov ve Středozemním moři Podle starořeckých mýtů je Kréta považována za místo zrození Dia. Středisko Stalida leží uprotřed velkého turistického centra.Celá oblast okolo Stalida je nejrušnější turistická oblast, která se na Krétě nalézá. Tato oblast je vhodná pro klienty, kteří vyhledávají letoviska s prakticky neomezenou zábavou a bohatým nočním životem, Středisko Georgioupolis je známé především třemi zajímavostmi:
Nádhernou písčitou pláží, dlouhou přes 9 kilometrů poskytující dostatek místa pro zábavu i klidnou relaxaci
Říčkou Almiros, která zde ústí do moře. Její břehy jsou pokryté zelení a je na nich možnost krásných procházek s možností posezení v některé z nesčetných taveren. A nakonec nádherným panoramatem. Středisko Agia Pelagia je vyhlášené nádhernými písečnými plážemi a mělkými, dobře chráněnými zátokami,
s klidnou a prohřátou vodou. Kombinace velkých písečných a pláží skalnatých a kamenitých výstupků, obklopujících Agia Pleagia ze všech stran, nabízí možnost bohatého sportovního vyžití i příležitost pro zajímavé šnorchlování. Rethymno je krásné město, které snad jako jediné může konkurovat svým půvabem městu Chania. Stejně jako u Chania, je i v Rethymno architektura podobně ovlivněna dlouhými lety benátské a turecké nadvlády. Chersonissos je jedno z nejstarších turistických letovisek na Krétě. Přímo na pobřežní promenádě je spousta taveren, barů a pubů, které jsou otevřeny do ranních hodin.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.