Náboženství a historie
Historie Kréty
Kréta byla kolébkou minojské civilizace, rozvíjené ve
3. a 2. tisíciletí před n. l. (tradiční datování bývá 2600 –
1100 př. n. l.). Ta je uváděna jako vůbec první evropská
civilizace. Pojmenována je podle mytického krále
Minose, syna Dia a Europy, kterou sem Zeus, když na sebe vzal
podobu býka, unesl a z níž udělal údajně první krétskou královnu.
(Z dalších mytických postav je s ostrovem spojen například vládce bohů
Zeus i tím, že se údajně na Krétě narodil, Theseus,
jenž s pomocí Ariadny, dcery krále Minose, zabil v bludišti na Krétě
Minotaura, či Daidalos, tvůrce Labyrintu, který byl uvězněn ve
věži, aby nemohl nikomu tajemství labyrintu vyzradit. Z vězení mohl
uniknout jedině vzduchem, a tak pro sebe a svého syna Ikara vyrobil
křídla. Jak známo, Ikaros však nedbal otcových rad a letěl příliš
vysoko, takže se vosk pojící peří křídel rozpustil a Ikarus se zřítil.)
Minojská civilizace začala používat dosud nerozluštěné písmo (tzv.
linear A), byla námořní velmocí, pěstovala
obchodní styky s Egyptem a Malou Asií, proslavila se
uměleckými výrobky (pozůstatky hrnčířských výrobků
z Kréty té doby nacházíme v celém Středomoří). Jejím politickým,
hospodářským a kulturním centrem byl Knossos, v blízkosti
dnešního Heraklionu. Počátkem druhého tisíciletí před Kristem začaly
být budovány paláce (nejvýznamnější z nich, jejichž pozůstatky
můžeme dodnes vidět, ve městech Knossos, Phaistos a Malia), pro něž byl
charakteristický dvůr, důmyslný odpadní systém a sochařská a fresková
výzdoba, líčící výjevy z denního života ostrovanů – rybolov, žně.
Minojská civilizace výrazně ovlivnila země, s nimiž obchodovala,
určující vliv měla na další řeckou
civilizaci – mykénskou. Kolem roku
1700 př. Kr. postihlo Krétu zemětřesení, které zničilo její paláce. Ty
byly však znovu vystaveny, a to ještě honosněji. Někdy v 15. stol. př.
n. l. přesto přichází konec minojské civilizace, jehož důvody stále
nejsou uspokojivě objasněny – půjde pravděpodobně o spolupůsobení
vulkanické erupce na Theře (Santorini) a dobývání ostrova jinými
etniky.
Následující vývoj byl určován osadníky z pevninského Řecka –
Mykéňany a Dóry. Zajímavým jevem tohoto období v dějinách Kréty je
pederastie (styk staršího muže s dospívajícím
jinochem), která byla podle Aristotela opatřením k omezení prudkého
nárůstu populace. Roku 69 před n. l. dobývají
Krétu po tříletém obléhání Římané, hlavním
městem se stává Gortyn. V prvním století se na ostrov
dostává křesťanství, prvním biskupem gortynským byl
sv. Titus, druh apoštola Pavla. Ostrov, tehdy oblíbené
sídlo pirátů, později přechází pod byzantskou říši,
zažívá arabskou okupaci (824 – 960) poznamenanou krutostmi a
pronásledováním křesťanů. Hlavním městem se stává
Heraklion. Byzantinci, vedení Nicephorem Phocasem, dobývají
Krétu zpět, ale v důsledku 4. křižácké výpravy je
ostrov po dobytí Konstantinopole roku 1204 prodán
Benátčanům. Jejich soužití s Kréťany nebylo od počátku
hladké, jeho velkým přínosem bylo nicméně ovlivňování renesanční
kulturou, jež vydalo své plody (na Krétě se tehdy narodil El
Greco). Po předlouhém obléhání (1648 –
1669), při němž zahynulo 70 000 Turků a zhruba poloviční
počet Kréťanů, dobývají Candiu (Heraklion) – a tím
definitivně i celou Krétu – Turci.
S řeckým zápasem za nezávislost se probouzejí tytéž tendence i na
Krétě, do nově vzniklého řeckého státu ve 30. letech 19. století však
dle rozhodnutí mocností Kréta zařazena nebyla. V průběhu 19. století na
ostrově propukala další povstání. Nejtragičtější
následky mělo to z roku 1866, při němž mj. zahynulo
několik stovek žen a dětí, které se utekly před Turky do kláštera
Arkadi, sídla rebelů. Když Turci nakonec prolomili jeho obranu, volili
obyvatelé kláštera raději hromadnou sebevraždu zapálením střelného
prachu uskladněného v klášteře. Další vlna povstání
v 90. letech 19. století (a zejména její podpora ze
strany Británie, Francie, Itálie a Řecka) pak vyústila ve
vyhlášení samostatného krétského státu, který byl pak
roku 1913 po balkánských válkách připojen
k Řecku. Život na Krétě poté ještě poznamenala výměna
obyvatel mezi Tureckem a Řeckem z roku 1923 a německý
výsadkářský útok z roku 1941, známý jako bitva
o Krétu. Byť v ní nakonec Kréťané se Spojenci podlehli, jako
už tolikrát v historii dokázali klást tuhý odpor a způsobili Němcům
značné ztráty.
Kultura Řecka
Řecká kultura má neobyčejně dlouhé trvání a tvoří
nejvýznamnější část základu celoevropské kultury. Jejích impulzů
využívali římští umělci, její dědictví udržovala byzantská říše,
odkud pak přeskočila jiskra, která se rozhořela v italském
renesančním hnutí. Po něm se k antickému odkazu
výslovně hlásil klasicismus, ale řeckou mytologií a
řeckou kulturou a jejich archetypálními příběhy se nechávali a
nechávají inspirovat další a další evropští tvůrci a s šířením
evropské kultury i umělci jiných světadílů. Objevy řeckých vědců jsou
zase pevným základem mnoha vědních oborů.
Z výtvarných projevů starého Řecka se toho mnoho
nedochovalo, jak s šířením křesťanství a odmítáním pohanských kultů
tyto ztrácely svůj „praktický“ význam, čímž se o ně přestalo
dbát. Něco se o nich dovídáme z popisu jejich nadšených vnímatelů,
něco z římských napodobenin a něco můžeme alespoň ve fragmentech vidět
dodnes (např. dílo sochaře Feidiase, tvůrce několika
sochařských zpodobení bohyně Athény). Umění
byzantské doby se svým zdobným stylem mozaiek a ikon ovlivnilo i slavného
řeckého renesančního umělce El Greka, patrně
nejslavnějšího řeckého malíře novověku.
V literatuře vytvořili Řekové vzory
literárních druhů, jak je pak převzala Evropa – epice
v Iliadě a Odysseji, připisovaných
Homérovi, nebo později v Ezopových bajkách, lyrice např.
dílem básnířky Sapfo, dramatu pak
v Aischylových, Sofoklových a
Euripidových tragédiích a Aristofanových
komediích. Z moderních řeckých literátů je třeba uvést řecké
básníky, nositele Nobelovy ceny, Giorgose Seferise a
Odyssease Elytise. Svými prózami (především novelou
o Alexisu Zorbasovi, jehož příběh pronikl i do
širšího kulturního povědomí) světově proslul Nikos
Kazantzakis.
Na počátku dějepisectví stojí Řek Herodotos, zatímco
Sokrates, Platon a
Aristoteles platí za otce filozofie vyjádřené
i literárně. Obdoba Hippokratovy přísahy je
v lékařství dodnes v platnosti. Na Hippokrata pak navázal další slavný
řecký lékař jménem Galenos. V matematice, geometrii a
fyzice jsou dodnes ctěna jména jako Thales,
Pythagoras, Euklides či
Archimedes.
Významný je i řecký příspěvek v hudbě. Tou se
teoreticky zabýval už Pythagoras uvažující o hudební stupnici a
věřící, že vesmírná tělesa se řídí obdobnými zákonitostmi jako
hudba – koncept tzv. „hudby sfér“ (sám
Pythagoras byl spolu se svými žáky zdatný hudebník). Pozdější byzantské
liturgické zpěvy ovlivňovaly evropskou hudbu i přímo. S řeckou lidovou
hudbou jsou odedávna spjaty strunné nástroje, reprezentativním je zejména
buzuki. Ve 20. století vydalo Řecko hned několik
velkých osobností hudby – slavného dirigenta Dimitri
Mitropulose, jednu z nejslavnějších postav opery Marii
Callasovou (původním jménem Maria Anna Sofia Cecilia Kalogeropulu)
nebo skladatele Iannise Xenakise, Mikise
Theodorakise (asi nejvíce proslaveného autorstvím hudby k filmu
Řek Zorba) a mladšího Vangelise.
Z osobností řecké kinematografie uveďme alespoň
režiséra filmů Řek Zorba nebo
Stella Michaela Cacoyannise,
představitelku hlavní ženské hrdinky prvního ze jmenovaných titulů
Irenu Papas nebo režiséra Costu Gavrase.
Osobnosti spjaté s Krétou
Na Krétě se narodil Domenikos Theotokopulos (1541 –
1614), malíř, sochař a architekt dramatického výrazu, jenž se později
usadil v Toledu, kde proslul pod přezdívkou El
Greco (Řek). Stal se velkou osobností španělského
výtvarného umění a jedním z inspirátorů moderního umění.
Poblíž Chanie se roku 1864 narodil jeden z nejvýznamnějších řeckých
politiků moderní doby Eleftherios Venizelos. Zasadil se
o samostatnost Kréty i její připojení k Řecku, vícekrát byl řeckým
předsedou vlády. V této funkci prosadil významné reformy, získal pro
Řecko rozsáhlá území a přivedl stát po bok vítězů první světové
války. Později se snažil o urovnání vztahů se sousedy. Byl jedním
z tvůrců moderního řeckého státu. Poté, co byl zapleten do pokusu
o puč, byl nucen odejít do exilu v Paříži, kde roku 1936 umírá.
Pohřben je na Krétě.
V Heraklionu se narodil velký řecký spisovatel a filozof Nikos
Kazantzakis (1883 – 1957). K jeho nejznámějším dílům patří
Alexis Zorba, později zfilmovaný s Anthony Quinnem v hlavní roli,
Poslední pokušení, Kapitán Michalis, Kristus znovu
ukřižovaný (toto dílo posloužilo jako předloha pro operu Bohuslava
Martinů Řecké pašije, jejíž podobu Martinů s Kazantzakisem částečně
konzultoval) či autobiografické Hlášení El Grecovi. Na přelomu
20. a 30. let pobýval Kazantzakis v tehdejším Československu
v Krušných horách. Pro jeho myšlenky zakázala řecká pravoslavná církev
jeho pohřbení v Heraklionu, takže se jeho hrob nachází na městských
hradbách.
Historie Heraklionu
Město Heraklion svým novodobým
názvem (užívaným až od
19. století) navazuje na tradici –
velmi pravděpodobně zde měl Knossos svůj
přirozený přístav, který máme právě
pod jménem Heraklion doložený nejpozději kolem
počátku letopočtu řeckým historikem a zeměpiscem Strabonem. Tato
původní osada Heraklion, hlásící se svým jménem k udatnému
Heraklovi (v římské verzi
Herkulovi), synovi Dia a muži, který prý stál na
počátku olympijských her a zvyku odměňovat vítěze olivovým věncem,
vznikla již někdy na počátku prvního tisíciletí před naším
letopočtem.
Historii moderního Heraklionu lze bez přerušení
vysledovat do byzantského období. Tehdejší název
Kastro je (jako i mnoho pozdějších) spojen
s hradem-pevností, a tedy opevněním, již v té
době potřebným z důvodu pirátských nájezdů.
Centrem byzantské Kréty
tehdy však Kastro nebylo, tím bylo
město Gortyn.
Skutečnost, že přístav v době, kdy Krétu ovládali
Saracéni a město, tehdy jejich hlavní město, bylo přejmenováno na
Rabd el-Chandaq (hrad s příkopem, jimi vybudovaným
k ochraně města spolu s cihlovou obrannou hradbou), sloužil jako
základna pirátů pro pustošivé výboje do egejské
oblasti, vyvolala reakci Byzantinců, kteří město
dobývají zpět roku 961 našeho letopočtu.
Pro spravedlnost je však nutné říct, že arabské období historie
Heraklionu není jen špatné – Saracéni zde tehdy
také razili vlastní mince, opracovávali
kovy a tvořili keramiku.
Podruhé Byzantinci město získali až po několikaměsíčním obléhání.
Poničené hradby vyspravili, přes různé pokusy město zůstalo i nadále
srdcem ostrova, říkali mu buď podle Arabů Chandakas (Chandax),
nebo – po přestavení – Megalo Kastro (velký hrad),
což je název, který s jistou pýchou stále ještě přežívá v paměti
obyvatel Heraklionu.
Slábnoucí moc byzantské říše vedla k získání
ostrova Benátčany po roce 1204. Benátské
období přineslo mnoho změn, další úprava názvu města na
Candia je jen jednou z nich. Administrativně byla Candia a
celá Kréta (zpravidla také označovaná jako Candia) organizována jako
Regno di Candia (království Candie), svým
významem město následovalo v rámci benátské republiky
hned za centrem státu. Po úvodním období, kdy cizí správa
vyvolávala odpor a vzbouření Kréťanů, se soužití Benátčanů a
domorodců přece jen vyladilo, zvláště když pak ti první těm druhým
přiřkli více náboženských a ekonomických svobod. K jednoznačným
pozitivům patří rozkvět umění (malířská
krétská škola) a písemnictví na Krétě a v Candii,
oplodněných kulturou výjimečného italského města, a stavební ruch ve
městě, zahrnující další rozšiřování městského
opevnění, vynucené i rozrůstajícím se územím města
(hradby byly nyní dlouhé
už 4 km, široké až
40 m a obsahovaly v sobě i 7 bašt), přístavu
i nejvznešenější stavby jako vévodský palác,
Loggii či benátský kostel sv.
Marka. Tehdy byla Candia nejvýznamnějším přístavem
ve východním Středomoří.
Benátčany zbudovaný obranný systém nemohl vydat lepší důkaz o své
solidnosti než ten, který poskytl při dobývání ostrova Turky.
Město tehdy doslova jako poslední bašta odolávalo
dobyvatelům 21 let (1648 – 1669), přičemž
padlo podle odhadů 100 000 Turků a
30 000 obránců. Nakonec bylo získáno
zradou, kdy muž jménem Andrea Barozzi prozradil Turkům
nejslabší místa opevnění. Situace Heraklionu (nejdříve ještě Kandiye)
v rámci Otomanské říše nebyla dobrá, město upadalo (hlavně zpočátku)
hospodářsky i kulturně, obyvatelé byli nuceni přejít na islám, kostely
byly většinou přeměněny na mešity. Odpor Kréťanů vůči okupantům ani
jejich útisk neustaly ani po vytvoření samostatného Řecka ve třetině
19. století. Situace se stala už naprosto neúnosnou po události
z 25. srpna 1898, kdy bylo v Heraklionu povražděno
700 neozbrojených Řeků.
Později tohoto roku opustil Krétu poslední turecký
voják a byl ustaven krétský stát pod
ochranou Anglie, Francie, Itálie a Ruska. Spojení Kréty
s Řeckem nadešlo v roce 1913. Dvacáté
století přineslo Heraklionu jak nárůst počtu obyvatel, tak další
opětovné ničení, zvláště za druhé světové
války, kdy byla po nejtvrdším útoku
z 23. května 1941 v sutinách celá
třetina města. I to Heraklion přečkal, stejně jako
pozdější nekontrolovaný růst města a bourání hodnotných staveb kvůli
nové zástavbě. Vizí současných občanů Heraklionu je
město existující v souladu
s životním prostředím, kde bude přibývat zeleně a
v němž se zlepšují podmínky pro život, což je
i součástí aktuálního programu Zelený Heraklion 2008 –
2013.
Připomeňme, že v Heraklionu se narodili
malíři Theofanes z Kréty, významný
tvůrce ikon a fresek, a snad také El Greco. Dále jsou
heraklionskými rodáky též básník Odysseas Elytis a
zřejmě nejznámější moderní řecký spisovatel Nikos
Kazantzakis, jehož světová sláva získala mocný impuls zejména po
zfilmování jeho Řeka Zorby (1964).
Historie Chanie
Oblast města Chanie byla obydlena již
v mladší době kamenné, později se zde od
minojského období (3. tisíciletí a první polovina
2. tisíciletí před n. l.) rozvíjelo významné město
Kydonia (řec. „kdoule“, jiná teorie o původu názvu připisuje
založení města Kydonovi, synovi Apollona a Akakallidy, dcery krále Minose),
jehož pozůstatky jsou dnes v Chanii nacházeny především
v lokalitě kopce Kastelli. Má se však za to, že ruiny
velkého města či paláce, jejichž existenci naznačují dosavadní nálezky,
na svého objevitele teprve čekají. Prosperitu Kydonii tehdy přinášel
hlavně námořní obchod. O Kydonských se
zmiňuje i Homér v Odysseji.
Přes počáteční odpor, kdy se Kydonia jako první krétské město
postavila na odpor římským dobyvatelům, bylo město roku
69 před Kristem dobyto a později pokojně vzkvétalo. Jen
velmi malé množství hmotných dokladů z té doby (uveďme např. mozaikové
podlahy) má prozaické vysvětlení – stavební materiál byl používán
následujícími pány ostrova, zejména Benátčany. Postihlo to např.
divadlo, jehož kámen byl použit na stavbu městských hradeb, baziliku
z raného křesťanského období, tehdejší sídlo biskupa, zase pohřbila ve
svých základech katedrála.
Za těžké okupace Araby (824 – 961 n.
l.) – arabskými pirátskými nájezdy trpělo město už předtím,
za éry Byzance – město zřejmě získalo svůj současný
název. Jeho etymologie není jednoznačně
vyřešena, nejpravděpodobněji Arabové použili názvu osídlení
Alhania, údajně odvozeného od boha
Vulkána (Valhanos). Pozdější vládci
ostrova název přejali, ale vypustili „al“, které považovali za arabský
člen. Takže pak lidová etymologie ještě spojila název s arabským
výrazem Al Hanim (hospoda).
Po opětovném dobytí ostrova i města, nyní nazývaného již Chania, pod
vedením Nikoforose Fokase se Byzantinci soustředili hlavně
na důkladné opevnění města, při jehož stavbě si
posloužili materiálem z dřívějších staveb.
Benátčané svou tehdejší La Caneu
nově opevnili, a to včetně rozšířeného území města,
vystavěli přístavní infrastrukturu a mnoho budov
soukromých i veřejných. Tehdy získává město svůj půdorys a pověst
nejkrásnějšího města na Krétě.
Roku 1645 přišli Krétu dobývat Turci.
Na rozdíl od sveřepě bráněného Heraklionu jim Chania vzdorovala mnohem
kratší dobu, jen necelé dva měsíce. Přesto uchvácení města nebylo
snadné, jak o tom svědčí ohromný počet padlých
především na straně obléhatelů (40 000
Turků, za což byl jejich velitel „odměněn“ popravou).
Z Chanie se pak stalo sídlo paši, jež se
podrobovalo kultuře svých nových pánů. Kostely
byly přeměňovány na mešity, z nových staveb
byly kromě dalších mešit budovány ještě
turecké lázně a fontány.
Konfliktní soužití původních obyvatel a Turků se
začalo vyhrocovat v 19. století. Rok
1821 zde nepřinesl počátek revoluce, která by vedla
k osvobození jako v případě řecké pevniny, ale
krveprolití řeckého obyvatelstva, při
němž byl pověšen i místní
biskup. Turecké ústupky přišly v roce 1878, o 20 let
později byl vytvořen krétský stát s Chanií jako
hlavním městem.
Díky nově nabytému významu město vzkvétalo stavbou mnoha budov, jež
byly pro existenci hl. města potřebné (řada staveb
v novoklasicistním stylu, krytá
tržnice z roku 1913). Ještě však zůstával pro Kréťany
jeden cíl: spojení s Řeckem. Do čela boje
za jeho dosažení se postavil rodák z Chanie, jeden
z nejvýznamnějších moderních řeckých státníků, Eleftherios
Venizelos. Roku 1913 bylo toto úsilí korunováno
úspěchem.
Z historie Chanie v rámci řeckého státu vystupuje do popředí zejména
tragická doba druhé světové války. Chania
byla tehdy v ohnisku bojů kvůli blízkému letišti. Ve
válce bylo mnoho obyvatel města uvězněno či popraveno, město stíhala
bombardování. Chania také přišla o svou předválečnou židovskou
komunitu. Tuto událost činí ještě bolestnější okolnost, že mnoho
Židů z Chanie zahynulo během transportu na palubě lodi, kterou
potopilo britské torpédo. Od té doby se však vše obrátilo
k lepšímu, v 70. letech do
Chanie, jež už od roku 1971 není
krétským hlavním městem, začali proudit
turisté.
Náboženství a tradice
- Náboženské složení – příslušníci řecké
pravoslavné církve (97,5 %), muslimové (1,7 %), ostatní (0,8 %)
- Svátky
- státní
- 25. březen Den nezávislosti
- 28. říjen (tzv. Den „OCHI", tedy Den „NE") – připomíná řecké
odmítnutí italského ultimáta na „právo vstupu a přechodu“
fašistických vojsk v roce 1940, kterým byla zahájena
řecko–italská válka
- další svátky a dny volna
- Nový rok (1. leden)
- Svátek práce (1. květen)
- 17. listopad (výročí povstání proti vojenské diktatuře na athénské
polytechnice)
- Vánoce (25. – 26. prosinec)
- náboženské svátky
- 6. leden – svátek Theofania spojený s „žehnáním vod“
- Velký pátek a Velikonoční pondělí; kromě toho jsou netradičně
slaveny Velikonoce třeba v Limenas, kde se zapalují ohně a všichni, kteří
se oslav zúčastní, dostanou květiny
- 23. duben – svátek sv. Jiří, ve vsi Assi Gonia je v kostele
požehnáno tisícům ovcí, jejichž mléko je pak rozdáváno přítomným,
následuje velká slavnost s hodováním, hudbou a tancem
- 6. srpen – Proměnění Páně (Arkalochori)
- 15. srpen – svátek Panny Marie, oslava probíhá např. na návsi ve
vesnici Mochos
- 25. srpen – svátek sv. Tita, který je krétským patronem, oslavovaný
hlavně ve městě Heraklion
- 20. – 30. květen – ve vesnici Maleme se připomíná výročí bitvy
o Chanii
V prefektuře Heraklion se konají také srpnové festivaly
vína (v Houmeri, Archanes) a různé kulturní
festivaly (přes léto ve městě Heraklion, v květnu
v Arkalochori, v srpnu v Mires). Ve vesnici Kastelli je navíc počátkem
srpna pořádán festival vystěhovalců
s předváděním tradičních písní a tanců.
V oblasti Chanie se na některých místech drží masopust (oslavuje se
masopustní úterý). V prefektuře Chania se nadto konají v různých
obdobích roku festivaly a svátky oslavující různé dary přírody,
případně spojené s některými typickými plodinami. Uveďme alespoň
dubnový festival Hohlidovradia
ve vesnici Vamos, při
kterém se tradičně vaří šneci, červnový
festival třešní v Karanou, říjnový
festival kaštanů v Elos s mnoha pochoutkami
připravenými z těchto plodů, včetně sladkostí a pečených kaštanů.
Mnoho událostí se koná v srpnu – vždy při nich uslyšíte řeckou
hudbu, zahlédnete řecké tance a ochutnáte místní pokrmy a víno (třeba na
slavnostech vína v Kastelli).
Kostely a náboženská místa v Heraklionu
- katedrála sv. Minase – velkolepá katedrála se dvěma vysokými
zvonicemi a velkou kupolí
- kostel sv. Kateřiny (Agia Ekaterini) – v Heraklionu, vnitřek kostela
zdobí ikony malované slavným malířem Michaelem Damaskinosem, jedním
z největších reprezentantů krétské školy. Klášter sv. Kateřiny
stával na tomto místě už od 10. století, kostel byl postaven zřejmě až
v 16. století. Někdy v té době také v klášteře fungovala škola,
která byla významným učilištěm, z nějž vzešla tehdejší elita
(dokonce prý i El Greco). Dnes je v kostele církevní muzeum s expozicí
vzácných ikon, církevních oděvů, rukopisů a fresek. Bohoslužby se
v něm konají jen jednou do roka – na svátek patronky kostela
(25. listopadu).
- kostel sv. Marka – jak se dá předpokládat, kostel založili
Benátčané, kteří jej zasvětili svému patronu. Turci pak klášter
přestavěli na mešitu (mj. přistavěním minaretu). Dnes je sakrální stavba
využívaná především ke kulturním účelům (výstavy, koncerty).
- kostel sv. Tita – sv. Titus je patronem Kréty (jeho ostatky spočívají
v tomto kostele). Jemu zasvěcený kostel měl bouřlivou historii, jež se
odrazila i v jeho architektuře. Ta tvoří směs původních východních a
pozdějších západních prvků, dále ještě výrazně přetvořenou
stavebními úpravami z tureckého období, jež měly za cíl udělat
z kostela mešitu.
- kostel archanděla Michaela – výtečný příklad byzantské
architektury s hodnotnou freskovou výzdobou uvnitř
- klášter Vrondissi – postaven v 16. století na svahu hory Psiloritis.
Z místa je nádherný výhled a u vchodu najdete vytesanou fontánku
z benátských dob, jež má znázorňovat Adama a Evu a čtyři
edenské řeky.
Kostely a náboženská místa v oblasti Chanie
- katedrála Panagia Trimartyri (Panny Marie Tří světců) ze 13. století
v Chanii, druhá část názvu se vztahuje k tomu, že chrám je kromě své
hlavní patronky zasvěcen také sv. Mikulášovi a třem hierarchům. Když
Krétě vládli Turci, byla z katedrály továrna na mýdlo, ikonu Panny Marie
s lampou svítící před ní tu okupanti nicméně dále trpěli.
V 19. století se Panna Maria zjevila jakémusi Tserkarisovi, kterého
vyzvala, aby továrnu opustil a obraz vzal s sebou. Nedlouho poté spadlo
dítě paši v Chanii do studně a paša slíbil Panně Marii, že se kostel
vrátí křesťanům, pokud bude dítě zachráněno. Stalo se a stavba
sloužící jako továrna na mýdlo byla místním řeckým křesťanům
vrácena (i s ikonou Uvedení Panny Marie do chrámu), aby si vybudovali nový
kostel.
- kostel sv. Magdaleny (Agia Magdalini) ve městě Chania v rusko-byzantském
stylu, vznikl na počátku 20. století
- synagoga Etz Hayyim – ojedinělá židovská památka na Krétě, která
unikla zkáze za druhé světové války, nedávno rekonstruována
- mešita Yiali Tzami v Chanii je výraznou dominantou přístavu ve městě,
má čtvercový půdorys, velkou kupoli a kromě toho ještě šest malých
kupolí (její minaret byl zbořen na počátku 20. století). Mešita byla
vybudována v arabském stylu na místě starého kostela, v jejím dvoře
stávaly palmy a byly zde hroby významných pašů a později muzeum. Dnes se
tu občas pořádají výstavy.
- klášter sv. Jana Poustevníka – dnes v rozvalinách, nejstarší
klášter na Krétě (zhruba z 11. století), vytesán do skály. V areálu
kláštera najdete i jeskyni, kde podle tradice sv. Jan Poustevník žil a
zemřel. Ta je zajímavá i přírodně, je v ní třeba nádržka s vodou,
jež je považována za svěcenou.
- vznosný klášter Agia Triada (svaté Trojice) Tsagarolon, největší ze
všech klášterů na Krétě, svou architekturou mísící prvky benátské
i krétské renesance. Za jeho zakladatele jsou tradičně považováni bratři
Tsagarolonové, mniši z benátské pravoslavné rodiny (odtud jméno
kláštera). Klášter se aktivně účastnil revolučního dění
v 19. století.
- klášter Agia Triada (sv. Trojice) poblíž Koumares, průčelí kostela
z kamene barvy růžového korálu a s výzdobou dórských a
korintských sloupů
Ještě v mnoha dalších kostelech a klášterech je možné vidět
vzácné ikony, fresky a mozaiky.
Historické lokality
Hlavní město Kréty
- Heraklion – historické centrum s náměstím Plateia
Venizela a lví kašnou, která je symbolem města, archeologické muzeum,
benátská pevnost Kules, kostel sv. Tita a sv. Marka
Historické lokality
- paláce v Knossu (nejznámější minojský palác),
Malii, Agia Triadě
a Faistu
- Chania – nejzajímavějšími památky jsou kostel San
Salvatore, klášter San Nikolao nebo Janičářská mešita
- Gortys – pozůstatky římského města, např. bazilika
Agios Titos, římský Odeon, chrámy, lázně a další památky
- Matala – římské hrobky vytesané do skály
nad městem
- Archanes – typická krétská vesnice, původní
minojské sídlo