Bezpečnost
Z obecných pravidel společenského chování:
Doporučená opatření:
Ministerstvo zahraničních věcí doporučuje v souvislosti se situací po konání nelegálního referenda o osamostatnění Katalánska vyhýbat se místům s velkou koncentrací osob a řídit se pokyny místních orgánů, a to zejména v Barceloně.
Dle dostupných informací Katalánsko funguje v omezeném režimu. Na mnoha místech je přerušena doprava a zablokován provoz. Hrozí rozsáhlé stávky a demonstrace. Je nutno počítat s omezeným vstupem do kulturních památek a turisticky atraktivních míst, stejně jako s komplikacemi spojenými s případným omezením služeb katalánských veřejných institucí.
V případě potřeby kontaktujte Zastupitelský úřad v Madridu na nouzové lince +34 69 998 2307.
Ministerstvo zahraničních věcí taktéž doporučuje všem českým občanům registrovat se před cestou v databázi DROZD.
Doprava
Doprava
Odlišnosti a zajímavosti v dopravních předpisech:
Místní doprava
Náboženství a historie
Náboženství a historie
Historie Španělska
Území Španělska bylo osídleno již před několika desítkami tisíc
let. Nejznámějším svědectvím jsou jeskynní malby
v Altamiře na severu Španělska. Svou polohou se Španělsko přímo
nabízelo osidlování středomořskými civilizacemi, na něž nám zbyla
památka v podobě místních názvů – město Cádiz vděčí za své
jméno Féničanům, kteří je založili jako Gádir, Řekové zase nazvali
Španělsko Iberií dle řeky Ebro, podle které bývá někdy nazýván
i celý poloostrov.
Z invazí, jež ovlivnily původní obyvatelstvo složené
z Iberů a Keltů, byla nejvýznamnější ta římská.
Z této doby se dochovaly akvadukty, římská divadla, arény, datuje se
z ní např. založení měst jako Zaragoza (pův. Caesaraugusta) nebo Valencia
(Valentia). Kulturní dědictví z této doby (latinský základ jazyka
i vzdělanosti, náboženství) Španělsko nikdy nezradilo, byť byla tato
prvotní stopa vystavena v následujících dobách agresivním vlivům.
Španělsko oplátkou Římanům dodávalo potraviny jako víno či olivový
olej, ale také císaře (na území dnešního Španělska poprvé uviděli
svět tak význační císaři jako Traianus,
Hadrián či Theodosius I.). Podle některých
dohadů byl rodákem ze Španělska i stoický filozof Seneca, jehož rodina
pocházela z Córdoby. Ve Španělsku se narodil též římský básník
Martialis, známý skladatel epigramů, drobného žánru, jehož vliv můžeme
vystopovat až do našeho národního obrození a ke Karlu Havlíčkovi.
Římská správa byla vystřídána nájezdy germánských
národů, z nichž se do historie země vepsali zejména
Vizigóti, kteří si zvolili za hlavní město svého
království Toledo. Povlovný úpadek visigótské vlády byl rázně
přerušen muslimskou výpravou z roku 711,
již vedl Tárik ibn Zijád. Během několika málo let si Arabové získali
nadvládu nad většinou Pyrenejského poloostrova a jejich postupu hlouběji do
evropského kontinentu učinil přítrž až francký vůdce Karel Martel
vítězstvím v bitvě u Poitiers roku 732. V době arabské nadvlády byly
položeny základy budoucí síly španělského námořnictva. Pozoruhodným
jevem, který období ohraničované roky 711 a 1492 provázel, byla takzvaná
convivencia – pokojné soužití katolíků, muslimů a židů
i jejich vzájemná inspirace, jejímž výsledkem byla jedinečná kulturní
směs. Architektonické pozůstatky toho můžeme dodnes obdivovat ve
španělských městech. Střediskem této interakce náboženských a
kulturních proudů tří etnik bylo město Toledo.
Postupem času se začala projevovat nejednota v rámci arabské nadvlády a
toho využívali křesťanští vládci ve Španělsku, již zahájili od severu
proces znovudobývání (reconquista) Španělska, jehož
patrně nejslavnější postavou je národní hrdina El Cid,
jenž se vyznamenal dobytím Valencie. Proces znovudobývání Španělska byl
dovršen roku 1492, kdy konečně padla Granada, poslední
zbylé muslimské území. Její dobytí je spojeno se slavným párem
manželů-vládců Isabely Kastilské a Ferdinanda
Aragonského. Jejich osobním spojením (vzali se roku 1469 ve
Valladolidu) splynula v jeden svazek i obě
království, a tak byl položen základ dnešnímu Španělsku. Svým
slavným činem spočívajícím v podpoře výpravy Kryštofa
Kolumba také založili budoucí nesmírné bohatství
a dominantní postavení Španělska v následujích
staletích. Zároveň však také (jako katolická veličenstva – reyes
católicos) tvrdě ukončili období tolerance mezi příslušníky
různých vyznání a etnik. Postiženi byli zejména židé, které již na
konci 14. století postihla vlna masakrů. Nyní dostali ultimátum –
konvertovat ke katolické víře, nebo zemi opustit (opatřeními bylo
postiženo několik desítek tisíc židů). Stejný osud potkal muslimy,
cikánské obyvatelstvo bylo pronásledováno…
V 16. a 17. století nadešel Španělsku zlatý
věk. Bylo v té době největší říší, jedinou
světovou velmocí. Z Ameriky mu proudilo nepředstavitelné
bohatství zlata a stříbra, slavní dobyvatelé – mezi
nimi Fernando Cortés a Francisco Pizarro –
pokořili říše Aztéků, Inků a Mayů, a tím ještě
mocněji vzrostla území podléhající Španělsku o oblasti Střední a
Jižní Ameriky. Od roku 1580 do roku
1640 existovala Iberská unie, spojení Španělska a
Portugalska. Hrozící nebezpečí vyplývající z muslimské dominance
v Středomoří se podařilo zažehnat vítězstvím v bitvě
u Lepanta roku 1571. Pod vojevůdcem Donem Juanem
d'Austria v ní, jak je obecně známo, udatně bojoval a ztratil
levou ruku Miguel de Cervantes, autor nesmrtelného díla
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha. Nebyl jedinou velkou
postavou této doby, kdy s mocí a vlivem Španělska vzkvétala i jeho
kultura. Připomeňme osobnosti Cervantesova literárního kolegy, dramatika
Lope de Vegy, malíře velkých postav a událostí Diega Velázqueze či El
Greca, ve Španělsku usazeného malíře fantaskních obrazů řeckého původu
(jak k tomu odkazuje jeho vžité přízvisko). Neblahým dědictvím
opatření zaměřených proti židům a muslimům bylo řádění
inkvizice. Fakt, že se židé přiklonili ke katolictví, nestačil.
Mnohým se totiž podařilo dosáhnout významného postavení, což vzbuzovalo
závist. Podařilo se vzbudit nedůvěru k těmto conversos.
Inkvizice, jež měla stát na stráži náboženské čistoty Španělska,
postihovala dále kacíře, protestanty, čarodějnice či homosexuály,
zakazovala údajně kacířské knihy. Vyvrcholením jejích procesů bylo
autodafé, v překladu akt víry, který kacíř vykonal
pokáním. Vlastní autodafé byl čistě náboženský rituál, dnes je tak
někdy označováno i upalování, z něhož se stalo postupem času
promyšlené představení. Zlaté období Španělska bylo spojeno
s panováním Habsburků. Z nich nejvýznamnější
panovník, nad jehož říší slunce nezapadalo, byl Karel
V., císař římský. Nesmírnou říši rozdělil – svému synu
Filipovi II., zbudovateli Escorialu, odkázal Španělsko,
Nizozemí a zámořské državy, bratru Ferdinandovi císařskou korunu. Po
smrti velkého císaře se objevily první náznaky soumraku slavné
říše – nepokoje v Nizozemí, důsledky válečných konfliktů ve
střední Evropě. K tomu zemi postihlo v 17. století několik morových
ran. Španělská větev Habsburků, jež už léta slábla, nakonec
vymřela.
Následovala válka o dědictví španělské (1701 –
1714), ze které vyšli vítězně Bourboni. Španělsko se nyní orientovalo na
Francii, a to včetně absolutistické formy vlády. Lavírování ve vztahu
k revoluční Francii skončilo Napoleonovým vpádem do Španělska a
dosazením jeho bratra na uvolněný trůn. Bourbonský král sice posléze
opět dosedl na španělský trůn, ale Španělsku to pokoj nepřineslo. Celé
devatenácté století se svými nepokoji, zmatky, revoltami, politickými
zvraty a bratrovražedným konfliktem mezi konzervativními příznivci
autoritativní vlády a jejich umírněnými odpůrci jako by bylo sérií
předznamenání tragické historie Španělska ve 20. století. Do něj již
někdejší koloniální velmoc vstupovala bez svých amerických území,
která v 19. století ztratila. V první světové válce sice zachovávalo
Španělsko neutralitu, dokonce i ekonomicky těžilo ze své situace
dodavatele válčícím stranám, po válce však přišly jiné rány –
epidemie španělské chřipky, zhoršení ekonomické situace, ztráta Maroka,
kde Španělsku zbyla jen města Ceuta a Melilla, a roku 1930 státní
bankrot.
Léta trvající roztržka mezi dvěma křídly španělské politiky vyústila
nakonec v krvavý konflikt, děsivou předehru druhé
světové války, válku občanskou. Začala
17. července 1936 tažením generála Franciska
Franka z Maroka na pevninské Španělsko. Proti sobě v ní stáli
republikáni (komunisti s anarchisty podporovaní Sovětským svazem a
většinou světového veřejného mínění) a na druhé straně nacionalisté
(fašisti a konzervativci s podporou Portugalska, Itálie a především
nacistického Německa). Franco, jenž měl na své straně dobře vycvičenou
armádu i účinnou pomoc ze strany Německa, spěl rychle k vítězství.
Republikánům, jimiž zmítaly vnitřní rozpory a jimž se dostalo „jen“
vojensky slabší podpory mezinárodních brigád, se však podařilo vytvrat
v odporu ve městech Madrid, Barcelona a Valencie a v oblasti Baskicka.
Postupně však padlo nejdříve Baskicko roku 1937, roku 1939 pak Barcelona a
nakonec i Madrid. Válka, která stála několik stovek tisíc životů a
jejímž symbolem se stalo bombardování města Guernica, známé
i z Picassova obrazu, jako nanejvýš hanebného a barbarského skutku,
skončila vítězstvím nacionalistů. Na dalších téměř 40 let byla
nastolena diktatura generála Franka. Začalo zatýkání republikánů, jichž
byly desetitisíce popraveny, mnoho jich zvolilo emigraci. Španělsko se
dostalo do mezinárodní izolace, ale okolnosti se proměňovaly. Do druhé
světové války se zdecimované Španělsko nezapojilo, postupně nastalo
politické a ekonomické uvolňování. Španělsko začalo dohánět ostatní
státy vyspělé Evropy, generál Franco sám určil svým nástupcem
pokračovatele bourbonské dynastie, dnešního krále Juana Carlose
I.
Generálovou smrtí roku 1975 byla otevřena poklidná cesta
k demokracii. Španělsko vstoupilo do Severoatlantické aliance, stalo se
členem EHS (dnešní Evropské unie) roku 1986. Symbolicky byl tento vývoj
zpečetěn volbou Barcelony jako místa konání Letních olympijských her roku
1992. Od té doby mír v zemi narušily jen akivity baskické separatistické
organizace ETA a teroristický útok ve vlacích z 11. března 2004.
Kultura Španělska
Významná období v dějinách španělské kultury zahájilo období maurské kultury s řadou architektonických památek maurského stylu v Córdobě, Toledu, Grenadě (uveďme slavný palácový komplex Alhambru), jako příklad románské architektury lze uvést katedrálu svatého Jakuba Většího v Compostele (Santiago de Compostela), gotickou reprezentuje katedrála v Avile. Výrazně se ve španělské kultuře projevila renesance s nejvýznamnějšími stavbami Escorialem a univerzitou v Salamance. Významnými literárními tvůrci tohoto období jsou mystikové sv. Jan od Kříže (San Juan de la Cruz) a sv. Terezie z Avily (Santa Teresa de Jesús). V barokním stylu je vystavěn královský palác v Madridu, dalšími vrcholnými představiteli španělského baroka jsou malíř Diego Velázquez, spisovatel Miguel de Cervantes Saavedra či dramatici Lope de Vega a Pedro Calderón de la Barca. Významným umělcem, který žil na přelomu 18. a 19. stol. a svým dílem ukazoval již k modernímu umění, byl Francisco Goya. Maloval jak portréty královské rodiny, tak temné obrazy plné hrůzy. Další významnou a přínosnou epochou ve španělském umění byl modernismus 20. století. Španělsko se v té době může pochlubit několika umělci světového věhlasu – v malířství to byli Pablo Picasso a Salvador Dalí, v architektuře Antonio Gaudí. Ačkoli španělská lidová hudba svými živými rytmy, specifickým tajemným a žhavým kouzlem, tradičními tanci, z nichž nejznámější je divoké flamenco, i typickými nástroji kytarou a kastaněty uchvacovala a inspirovala mnoho posluchačů i hudebních tvůrců jiných národů, ponecháme-li stranou specifický žánr španělské zpěvohry zarzuelu, našla španělská hudba svůj specifický hlas až díky skladatelům z přelomu 19. a 20. stol. Za všechny jmenujme Isaaca Albénize, Enriqua Granadose a Manuela de Fallu. Z nových umění se do světové kinematografie zapsali především avantgardista Luis Buñuel a filmový vypravěč Pedro Almodóvar.
Historie Barcelony
První spolehlivé datum v historii Barcelony je rok 230 před n. l. Tehdy oblast obsadili Kartaginci. Ačkoliv se objevují teorie, že jméno město získalo po jejich vůdci jménem Barca (jedna mytologická verze dokonce hovoří o Herkulovi, Iásonovi a argonautech, jimž se při výpravě za zlatým rounem ztratila jedna z lodí, již našli na místě dnešního města, a uchváceni krásou krajiny, pojmenovali ji podle deváté lodi – Barca Nona -, je pravděpodobné, že název Barcelona pochází od jména iberské osady Barkeno. Následovalo období římské nadvlády, s jehož památkami se můžeme dodnes setkat (např. pozůstatky Augustova chrámu), byť Římané dávali přednost jiným střediskům v oblasti. Poté si kraj podmanili Visigóti a Arabové. Jejich okupace však netrvala ani století, neboť město získává již roku 801 francký král Ludvík Pobožný. Katalánsko tehdy získalo poprvé alespoň formálně autonomii, kdy mu vládli hrabata, jejichž moc postupně rostla. Roku 1137 splynuly dynastickou unií Aragonsko a barcelonské hrabství, a vytvořily tak Korunu aragonskou. Barcelona se tehdy stala jedním z center říše, která v době své největší slávy ve 14. století zahrnovala kromě severovýchodu Španělska též Sardinii, Korsiku, Sicílii, jih Itálie a dokonce oblasti v Řecku. Sjednocením Aragonska a Kastilie začal věhlas Barcelony uhasínat. Metropolí spojených království se stal Madrid, obchodní styk ve Středomoří ustupoval svým významem rozkvétajícímu obchodu s Amerikou. Ve válce o dědictví španělské se Katalánsko přidalo na stranu Rakouska proti budoucímu španělskému králi z dynastie Bourbonů Filipovi V. Roku 1714 Barcelona padla, autonomní postavení, které do té doby měla, ztrácí a je zakázáno užívání katalánštiny. Význam Barcelony však po čase začal opět stoupat, nejdříve ten hospodářský v 18. století, kdy město prosperuje díky umožnění obchodu s Amerikou a průmyslové revoluci, nesené zejména textilním průmyslem, později i kulturní. S nástupem romantického hnutí v 19. století dochází i v Katalánsku k obrození (renaixença) jazyka a kultury, vedeném spisovateli a básníky. Díky průmyslu a událostem, jako bylo vybudování železničního spojení mezi Madridem a Barcelonou roku 1848 či Univerzální výstava pořádaná roku 1888, se rozrůstá také město, jehož počet obyvatel se za 19. století zpětinásobil, do roku 1930 pak znovu vzrostl dvojnásobně. Město se nejen rozrůstá, ale také mění tvář – hlavní třídy jsou rozšiřovány, budovány ve velkorysém neoklasicistním stylu (La Rambla). Zároveň ve městě houstne politická a sociální atmosféra již od přelomu 19. a 20. století. Na počátku nového století město zažije generální stávky, vzrůstá anarchistické hnutí s politickými zločinci (pistolleros) i katalánský nacionalismus. Druhá španělská republika, vzniklá roku 1931, vzbudila naděje místních vlastenců (krátce byla obnovena i katalánská autonomie), které měly být záhy zklamány. V občanské válce stála Barcelona přirozeně na straně republikánů. Město dlouho vzdorovalo, v březnu 1938 zažilo bombardování, které postihlo i původně gotickou katedrálu sv. Eulalie a při němž zahynulo více jak tisíc jeho obyvatel. 26. ledna 1939 nakonec město padlo do rukou frankistů. Tuhý odpor, který mu Barcelona a Katalánci kladli, jim Franco nezapomněl. Zrušil instituce autonomie, ve veřejném styku zakázal užívání katalánského jazyka, který i jinak potlačoval. Zakázán byl dokonce i tradiční katalánský kolový tanec sardana. Řada Katalánců tehdy raději volila útěk přes Pyreneje. Ekonomická prosperita města ale neustala, což zapříčinilo imigraci z chudších oblastí Španělska, zejména z Andalusie. Po Frankově smrti a pominutí pochmurné atmosféry, jakou jeho režim zvláště v Katalánsku vytvářel, se logicky hlásilo opět ke slovu katalánské národní uvědomění. Brzy bylo vyslyšeno, když byla roku 1978 přijata nová španělská ústava, která Katalánsku udělila autonomii. Mimořádně důležitou událostí bylo pak konání Letních olympijských her roku 1992, které ještě více podpořily ekonomiku a rozvoj města. Dnes je Barcelona otevřeným, pohostinným městem, jež se nepřestává vyvíjet a významně těží z turistiky.
Kultura Barcelony
Z kulturní historie města jeho tvář poznamenaly zejména gotika (pozoruhodná gotická čtvrť, představující s katedrálou, bazilikou, bludištěm uliček a několika náměstími svět sám pro sebe) a pak slohy 19. a 20. století. Barcelona proslula především svými stavbami z období modernismu (uveďme jen jméno Antionia Gaudího), směru, který se obdobím i svými výrazovými prostředky stýkal s evropskou secesí, ale obojím ji překračoval (trváním až do poloviny 20. století i využíváním prvků z jiných, zejména pseudohistorických stylů, ale i místních a arabských staveb). Ani architektonicky ale Barcelona neustrnula. Novými odvážnými stavbami, k nimž dala impuls olympiáda z roku 1992, razí dál cestu avantgardní architektuře.
Seznam osobností spojených s Barcelonou je neobyčejně bohatý, včetně jmen z nejslavnějších. Z výtvarných umělců jsou to největší tvůrci 20. století Pablo Picasso a Salvador Dalí. Zatímco Picasso se do Barcelony střídavě vracel počátkem 20. století, rodilý Katalánec Dalí se do svého kraje, kde založil i své muzeum, na konci čtyřicátých let vrátil nadobro. Na svůj katalánský původ byl hrdý i další slavný malíř, rodák z Barcelony Joan Miró, jenž ve svých surrealistických obrazech vyvolával zpátky svět dětství. Vedle vysoce individuálního, mnohdy až fantaskního stylu staveb Antonia Gaudího, kterým kraluje slavná Sagrada Família, jejíž dokončení – stále v nedohlednu – se zdá být úkolem téměř neproveditelným, obohatil Barcelonu z modernistů svými budovami nejvíce Lluís Domènech i Montaner. Těžil přitom více z dědictví maurského slohu. Ze spisovatelů v Barceloně pobýval argentinský spisovatel fantaskních povídek Jorge Luis Borges, rodákem z Barcelony, jejíž historii 20. století ve svých novelách také sleduje, je současný spisovatel Eduardo Mendoza. Hudebnímu světu dalo Katlánsko např. jednoho z nejslavnějších violoncellistů Pabla Casalse a operní hvězdy Victorii de los Angeles, Montserat Caballé, která vstoupila do širšího povědomí slavným duetem Barcelona se zpěvákem skupiny Queen Freddiem Mercurym, a José Carrerase. V Barceloně se narodil i dlouholetý předseda Mezinárodního olympijského výboru Juan Antonio Samaranch.
Náboženství a tradice
Historické lokality
Hlavní město Španělska
Historické lokality
Jak se domluvit
Obyvatelstvo
Měna
Počasí
Elektřina a komunikace
Telefon
Internet
Elektřina, zásuvky
Hory
Moře
Okolní země
Příroda
Řeky
Orientační ceny
Tipy na nákupy
Jídlo a pití
Nakupování
Spropitné
Očkování před cestou
Co si vzít na dovolenou
Víza
Rady na cestu
Aktivity a zábava
Koupání
Zajímavá místa
Barcelona, druhé největší město Španělska, leží na severním pobřeží Středozemního moře pod mohutnou hradbou malebných hor. Ať patříte k obdivovatelům nevšední architektury, designu nebo módy, vyznavačům sportu, milovníkům kultury, historie, bezstarostného slunění nebo výtečné kuchyně, v Barceloně si přijdete zvláště na jaře a na podzim na své. Barcelona je katalánský klenot Středomoří a perla evropské secese.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.
Nalezeno undefined hotelů
Barcelona leží při pobřeží Středozemního moře na severovýchodě Španělska. Po Madridu je druhým největším španělským městem. Barcelona jednoznačně patří mezi nejvýznamnější a nejznámější španělská města; svou polohou a relativní blízkostí u francouzských hranic je pro mnoho Evropanů snadněji dostupná než hlavní město Španělského království – Madrid.
Mířítě-li do živé Barcelony, budete mít možnost navštívit nespočet památek. Mezi neojblíbenější patří například Bazilika Sagrada Familia či Cassa Batlo. Nejen v Barceloně, ale i v okolních letoviscích je toho plno k vidění. Navštívit můžete městečko Malgrat de Mar, kde to žije nejvíce v noci. V turistickém letovisku Calella de la Costa najdete nejen krásný maják, ale také starodávné ochranné věže Las Torretas. V Pineda de Mar a Santa Susanna na vás především čekají krásné čisté pláže a azurové moře.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.