Bezpečnost
Doprava
Doprava
Místní doprava
Náboženství a historie
Náboženství a historie
Známý člověk jávský svědčí o lidském osídlení Indonésie (ve jméně zaznívá kromě Indie i řecký výraz pro ostrov) již před nějakými 500 000 lety. Předkové dnešních obyvatel sem přišli pár tisíc let před naším letopočtem, zřejmě z jižní Číny nebo z některého z ostrovů Tichomoří.
Důležitým faktorem dění se ukázala být v historii souostroví jeho zeměpisná poloha, přející obchodu zejména s Indií a Čínou, ale snad i východní Afrikou, spolu s přírodním bohatstvím. Po moři, spolu s obchodníky, sem připlula první významná náboženství a kultury – hinduismus spolu s obchodníky z Indie (a později zřejmě přímo pozvanými bráhmany) a buddhismus na plavidlech pozdějších důležitých obchodních partnerů Indonésanů, Číňanů.
Významnější zastavení v dějinách ostrovů pak představují menší království, která zde vznikala, vzkvétala a zanikala. Dvě taková království, jež se vynořují ve vnitrozemí ostrova Jáva v 8. století našeho letopočtu, buddhistické Sailendra a hinduistické Mataram (pojmenované podle vládnoucích dynastií), jsou dodnes právem připomínána zásluhou úchvatných náboženských památek, jež nám zanechala. V případě toho prvního království jde o největší buddhistickou památku na světě, chrámový komplex Borobudur. Najdete tu kolem pěti set soch sedícího Buddhy, jež jsou umístěny ve zvonovitých svatyních, tzv. stúpách. Celá stupňovitá stavba je jakousi velkou kamennou učebnicí buddhismu – poutí skrze ni projdete různými sférami světa, jak jej pojímají buddhisté, z kamenných reliéfů se dovíte o životě Buddhy, ale i o životě na Jávě a jejích reáliích v 9. století. Památkou na dynastii Mataram je chrámové místo v Prambananu. Nachází se zde více jak 200 malých chrámů spojených s bohem Šivou, jimž dominuje skupina hlavních chrámů, kromě Šivovi zasvěcených bohům Višnovi a Brahmovi, typických svým vysokým (kolem 50 m), špičatým vzhledem.
Historická důležitost jiných království tkví v rozlehlosti území, jež ovládala. Říše Šrívidžaja, jejíž moc byla založena na námořním obchodě, měla své centrum na Sumatře, trvala od 7. do 14. století a svůj vliv postupně uplatňovala i na západní Jávě a Malajském poloostrově. Jiná říše, nazývaná Madžapahit, s centrem na východě Jávy, vzkvétala od konce 13. do 15. století a pod svou mocí (zejména za tzv. „zlatého věku“, v době státníka Gadžaha Mady) postupně sjednotila většinu území současné Indonésie (kromě Jávy i ostrovy Sumatru, Borneo a Bali a také části Malajského poloostrova).
Již v době království Madžapahit (a ještě dříve) se do Indonésie s muslimskými obchodníky šířil islám, který se postupně stal (byť smíšený s tradicemi předchozích náboženství, včetně hinduismu, a animistických kultů, přisuzujících duši i přírodním jevům) převládajícím vyznáním, takže Indonésané jsou dnes největší světovou muslimskou populací.
Po Marku Polovi, který kolem Sumatry proplul na konci 13. století, byli prvními Evropany v dnešní Indonésii Portugalci na počátku 16. století. Přivábilo je sem koření jako hřebíček, muškátový oříšek a pepř ze souostroví Moluky, vychvalované pro svou jedinečnou chuť i údajné léčivé (někdy se soudilo i dokonce magické) účinky proti nemocem včetně moru a pohlavních chorob, jež mu byly přisuzovány. Koření bylo v tehdejším obchodu svou hodnotou skutečně nad zlato. Po Portugalcích sem přišli Britové a také nejvýznamnější kolonizátoři, Holanďani. Ti ovládali indonéské území (jako „holandskou Východní Indii“, zprvu prostřednictvím holandské Východoindické společnosti) od počátku 17. až do poloviny 20. století a z území vytvořili jednu z nejbohatších koloniálních držav. Prosperitu po koření později zajišťovala např. i produkce cukru a kávy na Jávě.
Od počátku 20. století se postupně ohlašovalo indonéské hnutí za nezávislost. Zprvu se je dařilo holandské správě potlačovat (mj. vězněním představitelů osvobozeneckého hnutí včetně pozdějšího prezidenta Sukarna), změna nastala až za druhé světové války, kdy okupace Indonésie Japonskem (1942 – 1945) vyhnala Holanďany z území a – vedle nelidského zacházení s místním obyvatelstvem – přinesla i vzpruhu hnutí za nezávislost, jehož nejvýznamnějšími představiteli se stali již zmíněný Sukarno a Mohammed Hatta. Za japonské okupace byl také změněn holandský název města Batavie na Jakarta, vycházející z původního pojmenování Jayakarta (ze sanskrtu).
17. srpna 1945, krátce po japonské kapitulaci, vyhlásil Sukarno jednostranně indonéskou nezávislost a stal se prezidentem nového státu. Roztříštěnou a různorodou Indonésii, jejímž principem je „jednota v různosti“, chtěl sjednotit v rámci oficiální ideologie nového státu, Pancasily (pěti principů): víry v jednoho jediného Boha, spravedlivé a civilizované lidskosti, indonéské jednoty, zastupitelské demokracie vedené moudrostí a sociální spravedlnosti pro všechen lid Indonésie. Nizozemí nicméně chtělo svou kolonii zpět a území se vzdalo až o 4 roky později (27. prosince 1949), po ozbrojených bojích a mezinárodním diplomatickém tlaku.
Nestabilní politická situace mladé republiky přiměla Sukarna, jenž byl dominující postavou prvních let samostatné Indonésie, aby vládl autoritativněji („řízená demokracie“). Postupně narůstal konflikt zejména mezi komunistickou stranou a armádou. Ten po neúspěšném pokusu o převrat roku 1965 (zmařil jej jeden z velitelů armády, generál Suharto), do nějž byla komunistická strana zapletena, vedl k obrovské protikomunistické čistce, jíž padlo za oběť několik set tisíc obětí (zejména na ostrovech Jáva a Bali). Sukarno, jehož pozice byla již nadobro oslabená a ztracená, byl postupně nucen předat moc Suhartovi, který byl oficiálně jmenován prezidentem roku 1968. Za cenu tvrdé vlády „nového řádu“, zahrnující i věznění, zastrašování a potlačování opozice, zajistil Suharto politickou stabilitu a dařilo se mu přilákat i zahraniční investice, byť z nastalé prosperity těžil především on se svou rodinou a svými obchodními partnery (na druhou stranu vysvobodil i mnoho venkovanů z chudoby). Do období Suhartovy vlády spadá také násilné převzetí Východního Timoru (který do té doby patřil Portugalsku) Indonésií roku 1975. Suhartově vládě nakonec zlomila vaz východoasijská finanční krize (kdy padaly ceny ropy a plynu, drasticky se snížila hodnota rupie a narůstala inflace) v letech 1997 a 1998 (rezignoval 21. května 1998). Roku 1999 si Východní Timor odhlasoval odtržení od Indonésie, celý proces však poznamenaly brutální represe ze strany indonéských či proindonéských vojenských uskupení (následky byly zabití více jak 2000 civilních obyvatel, násilné přestěhování značné části populace a zničení většiny infrastruktury v oblasti).
Od té doby spěla Indonésie (mj. za prezidentování Abdurrahmana Wahida) k demokracii, svobodným volbám (roku 1999, po několika desetiletích) i přímé volbě prezidenta (2004). Jednou z překážek, jež musela na této cestě překonat, byly následky zemětřesení a vln tsunami v prosinci 2004, jež postihly zejména severní část Sumatry, především oblast Acehu (v Indonésii přes 100 000 obětí). Problémem zůstávají i korupce a hrozba teroristického násilí.
Z historie země plyne, že i kultura na území Indonésie je mimořádně bohatá a rozrůzněná, jak se vyvíjela v několika stech etnických skupin a jak ji ovlivňovaly styky přes moře s mnoha jinými národy a dotyky hned několika náboženství.
Ve světě patrně nejznámějším odvětvím indonéské kultury je hudba domorodců (zejména ta z ostrovů Jáva, Sumatra a Bali), i díky tomu, že byla v minulosti často zaznamenávána a nahrávána. Gamelan je hudební uskupení, typické zejména pro Jávu a Bali, jež tvoří skupina bicích nástrojů (xylofony, bubny, gongy), bambusové flétny a strunný nástroj zvaný rebab. Tato hudba doprovází především představení stínových loutek, rituály a obřady. Hudební žánr kroncong, mající své kořeny v době portugalské kolonizace, užívá k doprovodu kytary a ukulele. Dříve šlo spíše o druh hudby rozšířený mezi nižšími vrstvami, později začal být spojován i se zápasem za osvobození.
Tradiční tance na Jávě a Bali odrážejí zejména indické vlivy – jsou ohlasem příběhů ze staroindských literárních památek Rámájana a Mahábhárata a přežívá v nich i památka na stará buddhistická a hinduistická království.
V indické tradici má svůj původ i slavné divadlo wayang kulit (stínové loutky), které později k hinduistickým mýtům vstřebávalo ještě inspiraci islámem a jemuž se v nedávné době dostalo i ocenění organizací UNESCO. Jiným dramatickým žánrem, spojujícím hudbu, zpěv, tanec, divadlo a bojové umění, je randai, založený hlavně na legendách a lidových příbězích, jež podává při různých obřadech a na slavnostech.
Výtvarné umění domorodců na Bali a Kenyahů na Borneu zpodobňovalo hlavně místní přírodu, vrcholným projevem sochařství a architektury (prozracujících indické vlivy) na ostrovech je již výše zmíněný Borobudur. Pozoruhodnými stavbami jsou dále domy Bataků, rovněž ovlivněné indickou architekturou, pro něž jsou typické vyřezávané štíty a přehnaně veliké střechy ve tvaru lodí.
Bohatou historii zde má i písemnictví, jehož nejranějšími památkami jsou nápisy v sanskrtu z 5. století. Básnická forma pantun zase svědčí o bohaté ústní tradici. Nejslavnějším indonéským prozaikem pak byl Pramoedya Ananta Toer. Ve svých dílech se dotýkal témat národní historie a často se dostával do konfliktu s vládnoucí mocí.
Nelze opomenout ani indonéské tradice uměleckých řemesel spojené s textilem – techniku barvení batiku, dekorační ikat či songket.
Kamenné nástroje, nalezené na Bali, svědčí o dávném obydlení ostrova několik tisíc let před naším letopočtem. Již v tomto předhistorickém období dějin ostrova sem byla uvedena rýže jako klíčová zemědělská plodina.
Důležitým kulturním prvkem, formujícím povahu ostrova, byl hinduismus, který se sem začal šířit již od prvního století našeho věku. Později byl místními přijat i buddhismus (to, že se zde obě nauky takto ujaly, lze zřejmě připsat faktu, že byly vřele podporovány místními králi). Z prvních století našeho letopočtu se nám dochovala i představa Bali jako „ostrova bohů“ (tedy ostrova, který si vytvořili sami bohové), jen živená zdejší výjimečnou, podmanivou přírodou, dále legendy o zlém králi s prasečí hlavou či obru, který svým nehtem vyryl mnoho jeskyní do skal, náboženské komplexy i posvátné lázně a také první nápisy z 10. století, zachycující i název Bali (jako Bali dwipa – ostrov Bali).
Předůležitým datem v historii ostrova je rok 1343, kdy byl z Jávy dobyt říší Madžapahit (a jejím ministrem a vojevůdcem Gadžahem Madou) a stal se jakousi její provincií. Ze změn, jež to balineské společnosti přineslo, uveďme zavedení kastovního systému a způsobu vlády. Ani pád říše Madžapahit na počátku 16. století nebyl pro Bali výhradně negativní – z Jávy, původního centra říše, kde počal získávat navrch islám, se na ostrov stěhovali hinduističtí intelektuálové, kněží, umělci, hudebníci a řemeslníci, kteří tak ještě zmnožovali dědictví hinduismu na Bali o přivezené rituály a architekturu.
Do 16. století bývá také kladena doba panování výjimečného vládce Dalema Baturenggonga („božího vládce“), uváděná jako zlatá éra ostrova Bali (království Gelgel). Zhruba v té době dochází také k prvním kontaktům s Holanďany, zprvu vcelku poklidným. Svou koloniální vládu počli Holanďané utužovat až v 19. století, sérií konfliktů vyvolávaných mezi místními vládci i boji s místními. Pro tyto boje (zejména dva případy v letech 1906 a 1908 v Klungkungu, ale i ještě později po druhé světové válce) byl charakteristický jev zvaný puputan, kdy místní králové kráčeli i se svými poddanými vstříc jisté záhubě z rukou naprosté holandské vojenské přesily, raději než by snesli hanbu a vzdali se. Touto fakticky rituální sebevraždou se chtěli stát hodnými svých předků.
Na druhou stranu se právě v době holandské kolonizace začal na Bali rozvíjet cestovní ruch, který ještě více podněcovali umělci, jimž zdejší krajina ztraceného ráje i tradice učarovaly – zmiňme alespoň původem německého malíře a hudebníka Waltra Spiese, autora působivých zachycení místní přírody, života běžných domorodců i výjevů z domorodé mytologie.
Obraz ostrova Bali jako země turistům zaslíbené se podařilo opět obnovit po všech peripetiích 20. století, jež odrážely obdobné děje v celé Indonésii, i ničivém výbuchu sopky Agung v 60. letech. Tento idylický rozvoj cestovního ruchu, přinášející prosperitu a nebývalé zlepšení životních podmínek ostrovanů, narušily bombové útoky islámských teroristů v letech 2002 a 2005, které měly celkem více jak 200 obětí.
Kultura ostrova Bali je i v rámci Indonésie velmi specifická a poutavá a jen ještě více dotváří kouzlo tohoto koutu světa pro turisty. Ale působení je vzájemné, protože zrod turistického ruchu na Bali ve 30. letech 20. století a jeho objevování západními umělci (včetně např. Charlieho Chaplina) podnítily uměleckou tvorbu místních umělců jak ekonomicky, tak umělecky a inspirovaly další směřování kulturního vývoje (jiným takovým předělem v kulturní historii Bali je období ovlivňování civilizací na Jávě v období Madžapahit, viz výše).
Proslulé jsou hned balineské tance, jež jsou často součástí představení, která se odehrávají při různých slavnostech a obřadech (např. chrámových slavnostech, ale i obřadu spojeném s kremací) a jež zahrnují vedle tance i hudební produkci a divadlo. Ostatně samy tance mají svůj „obsah“, který je přesahuje – např. při půvabném tanci pendet mladé dívky rozhazují okvětní lístky a tancem symbolicky očišťují místo slavnosti a zvou na ni duchy, tance baris a topeng souvisejí s bojovnou místní historií, starými legendami a příběhy, tanec barong zase odkazuje ke králi duchů, vyobrazovanému jako lev. Kecak je tanec, při němž velký soubor mužů s kostkovanou látkou kolem pasu napodobuje opičí zvuky s odkazem na příběh z Rámájany (na podobě tance se údajně podepsal Walter Spies). Příležitost pozorovat barvité a živé reje na Bali se naskýtá například v předvečer ztišené oslavy svátku Nyepi (Nového roku), kdy ulicemi táhnou průvody s vyšňořenými sochami obludy ogoh-ogoh, která je večer pálena, aby tak byli zahnáni zlí duchové. Velká popularita takových druhů podívané vedla nicméně ostrovany k tomu, že přesně rozlišili, která taková představení jsou vysloveně „lidová“ – a mohou tak být předváděna i před velkým, platícím publikem turistů – a která jsou posvátná, a tedy je nevhodné je přizpůsobovat vkusu zahraničních návštěvníků. V některých vesnicích mají dokonce dvojí masky – jedny pro „podívanou“ pro turisty, druhé k vlastní oslavě.
Hudební kultura Bali zahrnuje mnoho místních druhů hudby gamelan (viz výše), tradičními nástroji jsou na ostrově gong, xylofon, činely, různé zvony, bubny a bambusové flétny. Angklung je jednak nástroj z bambusových tyček, zasazených do bambusového rámu, který vydává rychle za sebou stejný tón a v rámci uskupení o více nástrojích tak vytváří melodii, jednak druh hudby (která nutně nemusí stejnojmenný nástroj zahrnovat) znějící dříve třeba k modlitbám, dnes například během obřadu kremace.
Mimořádně návštěvníky zaujmou také výtvarné projevy obyvatel Bali, jež jsou velmi rozmanité (zabíhají do oblastí malby, plastiky ze dřeva i umělecké řemeslné výroby ze zlata i stříbra). V historii přitom tyto artefakty nebyly vnímány jako svébytné umělecké předměty, ale dá se říci jako nástroje denní potřeby. Umělecká tvorba se tu soustřeďuje do několika vesnic, jež jsou zároveň ohnisky kultury určitého stylu (nejznámější je Ubud, kde byla umělecká produkce odnepaměti podporována – nablízku stály královské paláce a chrámy). Zájem a ovlivňování ze strany umělců-cizinců vedly k osvobození domorodých tvůrců od dřívějších náboženských a legendárních námětů a účelů směrem k zobrazování každodenního života na Bali či vlastnímu uměleckému vyjádření (byť dřívější témata nebyla zapomenuta) originální, barvitou, bezprostřední a často „zalidněnou“ formou. Různá střediska umělecké tvorby se často liší i svými náměty a výtvarným projevem – vedle ubudských obrazů masek a přehnaných lidských postav tvoří umělci ze vsi Batuan mnohdy přeplněné obrazy bájí, s mořskými příšerami a nočními běsy či erotickou tematikou. Opět jiné je umění v Sanuru, ve své původní podobě tvořené inkoustem, černobílé, lehčí a hravější než u obou předchozích škol. V posledních desetiletích se na Bali rozvíjí i podivuhodné umění miniatury, zachycující na každém milimetru čtverečním střípek z běžného života na Bali. Zmiňme se ještě o dřevěných plastikách z Bali, zobrazujících ve svých moderních formách třeba protáhlé lidské postavy s neúměrně dlouhými částmi těla nebo využívajících zvláštně tvarovaných dřevin, kterým pak dávají ožívat jako podivně zkrouceným duchům, postavám démonů nebo lidským bytostem zachyceným ve specifické situaci.
Náboženství a tradice
Pravidla, vhodná v Indonésii dodržovat:
Svátky v Indonésii:
Historické lokality
Jak se domluvit
Obyvatelstvo
Měna
Počasí
Elektřina a komunikace
Telefon
Internet
Elektřina, zásuvky
Hory
Moře
Okolní země
Příroda
Řeky
Orientační ceny
Tipy na nákupy
Jídlo a pití
Nakupování
Spropitné
Očkování před cestou
Co si vzít na dovolenou
Víza
Rady na cestu
Aktivity a zábava
Koupání
Zajímavá místa
Indonéský ostrov Bali, pomyslná kapka v Indickém oceánu, leží v těsné blízkosti rovníku, pouhé dva kilometry od Jávy. Bali, „Ostrov bohů a démonů“ je nejnavštěvovanější v období sucha od dubna do září. To, čím si Vás Bali získá, je místní hinduistická kultura, milí lidé, spousta posvátných míst, zdejší tance, posvátné rituály i památky, to vše spojené s příjemným podnebím, dobrým jídlem, bouřlivým mořem a exotickou přírodou.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.
Nalezeno undefined hotelů
Indonéský sopečný ostrov Bali je nejzápadnějším ostrovem Malých Sund, který se rozkládá mezi Jávou na západě a Lombokem na východě, pouhých 8 stupňů na jih od rovníku. Od východu k západu je ostrov asi 153 km široký, od severu k jihu je to asi 112 km. Celkový počet obyvatel je 3,6 milionu. Hlavním a zárověň největším městem je půlmilionový Denpasar na jihu ostrova. Ostrov samotný je hlavní turistickou oblastí v Indonésii.
Provincie Bali zahrnuje kromě ostrova Bali i několik menších ostrovů, z nichž největší jsou jihovýchodně ležící Nusa Penida (203 km²), Nusa Lembongan (8 km²) a Nusa Ceningan. Nejnavštěvovanějším a nejživějším městem na Bali je jednoznačně Kuta. Najdete zde levné ubytován, můžete jít surfovat či si užít noční život v barech a na diskotékách. Přesným opakem Kuty je Nusa Dua, letovisko, které nabízí luxus, klid a komfort. Hledáte-li na Bali krásné pláže, zamiřte na Sanur, Seminyak nebo Legian.
Napište nám vaši představu. Společně najdeme dovolenou přesně podle vašich představ. Stačí nám napsat, co hledáte a my zařídíme zbytek.