Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s podmínkami použití cookies. Rozumím
Ve Vašem prohlížeči není povolen javascript.
Aby bylo dosáhnuto plné funkčnosti stránek, je třeba jej povolit.

Letiště Berlín Tegel

TXL logo

  • Letiště Berlín-Tegel, pojmenované od roku 1988 po slavném německém průkopníkovi lidského létání, který stavěl své kluzáky v inspiraci letem ptáků (především čápů), Otto Lilienthalovi, bylo vybudováno na místě, kde kdysi bývala lovecká obora a pak se zde experimentovalo s raketami, střelami a vzduchoplavbou. K přímým počátkům letiště je třeba se vrátit do roku 1948 a blokádě Západního Berlína. Na podporu leteckého mostu byla tehdy na tomto území francouzského sektoru města narychlo postavena svého času nejdelší přistávací dráha v Evropě (2428 m). Podle poválečných dohod směly leteckou dopravu do Západního Berlína zajišťovat jen francouzské, americké a britské aerolinky (a posádky). Komerční osobní lety začaly až v 60. letech (společnosti Air France, Pan Am). Pomalu se pak začala na letiště v Tegelu stěhovat i další letecká přeprava z přetíženého a modernímu letectví stále méně vyhovujícího letiště Tempelhof, a to včetně charterových letů (společnost Dan-Air). Na letišti byla pak vybudována významná budova hlavního terminálu ve tvaru hexagonu (1974) a Tegel se definitivně stal hlavním západoberlínským letištěm. Znovusjednocení Německa (1990) přineslo jednak převzetí letecké dopravy v Berlíně německými společnostmi (Lufthansa), případně přeměnu již dříve zde operující původně americké společnosti na společnost německou (Air Berlin), jednak s plány na nové letiště Berlin Brandenburg International poblíž stávajícího letiště Berlín-Schönefeld i předzvěst blízkého konce letiště Berlín-Tegel, který má nastat v roce 2011, a s ním i pozastavení významnějšího rozvoje letiště. I tak si ale stále narůstající provoz na tomto letišti vynutil výstavbu, nebo spíše stavební úpravy, jejichž výsledky jsou další terminály (dnes označované B, C, D a E).
  • Kód IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců) letiště Berlín-Tegel je TXL.
  • Počet pasažérů, již prošli tímto letištěm v roce 2008, je více jak 14,5 milionu (o rok dříve to bylo 13,3  milionu, roku 2000 milionů 10 a roku 1993 7 milionů), což je v Německu čtvrté nejvyšší číslo (mezi evropskými letišti by podle tohoto měřítka bylo letiště na konci třetí desítky).
  • Letiště se nachází ve vzdálenosti 8 km severozápadním směrem od centra Berlína v místní části Tegel, okrsek Reinickendorf. (Jeho poloha uvnitř hranic města letiště kvůli prostorovým limitům i stížnostem na hluk letového provozu znevýhodňuje oproti "konkurenčnímu" letišti v Schönefeldu.)
  • Letiště má 5 terminálů. Terminál A je šestiboká budova s parkovištěm a stanovišti taxi uvnitř prstence, odkud jsou vypravovány především lety do významných evropských i mimoevropských destinací. Další terminály vznikly jako provizoria - terminál B z někdejší čekárny, nově kvůli rostoucímu provozu postavený terminál C (odkud létá především společnost Air Berlin) a terminály D a E (původně parkovací garáže). Pro letiště jsou příznačné malé vzdálenosti (často jen několik metrů nebo maximálně desítek metrů) a krátké čekací lhůty - koncept "letiště krátkých vzdáleností". Tato jeho povaha je však dnes, v době, kdy je letiště vedle svého základního určení také komerčním a sociálním prostorem a kdy  bezpečnostní a jiné specifické důvody (např. existence schengenského prostoru) vyžadují větší prostory,  spíše  vadou na kráse letiště Berlín-Tegel.
  • S centrem Berlína je letiště spojeno autobusovými linkami X9, 109, 128 a TXL. Např. hlavní nádraží je takto dosažitelné za 20 minut, přestupní stanice Zoologischer Garten za 30 minut a Alexanderplatz za 40 minut.
  • Vzhledem k neodvratnému konci letiště zůstanou již navždy opuštěny projekty jako výstavba symetrického dalšího hexagonu nebo prodloužení trasy metra až k letišti. Z nápadů, co počít s uzavřeným letištěm, se objevil např. ten, který zde chce centrum pro ochranu klimatu, obnovitelnou energii a dlouhodobé stavby.
  • Významnými společnostmi na  letišti v Tegelu jsou Lufthansa, Air Berlin (jež zde má i základnu, dohromady odbaví obě letecké společnosti každoročně zhruba 30 % komerčních letů) a TUIfly. Mimoto je letiště také německým vládním letištěm, může být využito i v rámci německých nebo spojeneckých vojenských operací. Zejména v 70. letech bylo cílem několika únosců letadel z Polska, kteří se tak chtěli dostat na Západ.
  • Nejčastější destinací, do které se z letiště Berlín-Tegel létá, je přestupní letecký uzel v Mnichově, letiště dále obsluhuje samozřejmě většinu evropských metropolí a kromě toho také vzdálenější destinace (New York, Tel Aviv, Bangkok, Doha, Peking) a prázdninové destinace ve Středomoří.

Oficiální webové stránky

Vzdálenost letišť