Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s podmínkami použití cookies. Rozumím
Ve Vašem prohlížeči není povolen javascript.
Aby bylo dosáhnuto plné funkčnosti stránek, je třeba jej povolit.

Letiště Berlín Schönefeld

BERlogo

Schoenefeldlupa
  • Prehistorie letiště Berlín-Schönefeld je spjata s leteckým průmyslem, konkrétněji s firmou Henschel, která si zde postavila roku 1934 své dílny i se startovní a přistávací dráhou. Do konce druhé světové války vyprodukovala firma Henschel přes 14 000 letadel. Na konci války byl závod obsazen Sověty. Ti sem roku 1946 přesunuli své vzdušné síly v Německu a zahájili provoz prostřednictvím Aeroflotu. Vzápětí rozhodli o vybudování civilního letiště na tomto území. Na rozdíl od dalších  berlínských letišť (Tegel a Tempelhof v tehdejším Západním Berlíně) leželo letiště v Schönefeldu mimo hranice města Berlína, což v důsledku znamenalo, že se na ně nevztahovalo omezení zakazující německým leteckým společnostem provozovat spojení do Berlína. Také díky tomu se letiště Berlín-Schönefeld stalo hlavním letištěm někdejší NDR (společnost Interflug), ale využívali je kvůli nižším cenám a obsluhování některých východoevropských destinací i obyvatelé Západního Berlína. Ještě před pádem berlínské zdi došlo ve druhé polovině 80. let ke dvěma leteckým neštěstím sovětských strojů - roku 1986 spadl při příletu na schönefeldské letiště letoun TU-134 a pohřbil ve svých troskách 72 z 82 lidí na palubě. O tři roky později se stroj typu IL-62 rozlomil při startu, stálo to život 20 lidí. Znovusjednocení Německa přineslo jednoznačný přesun těžiště letecké dopravy v Berlíně na letiště Berlín-Tegel a také konec omezení týkajících se německých dopravců. Z letiště Berlín-Schönefeld startovaly především charterové lety, později je svým významem předčily nízkonákladové společnosti (Ryanair, easyJet, Germanwings), jejichž lety v posledních letech zaujímaly asi 80 % veškerého provozu na letišti. Pro letiště se vše změnilo v 90. letech, kdy bylo rozhodnuto, že na území na jih od něj bude vybudováno jediné obří letiště pro Berlín, mezinárodní letiště Berlín Braniborsko, které pojme i původní jižní dráhu letiště Berlín-Schönefeld jako svou severní dráhu. V důsledku těchto plánů bylo již přes protesty roku 2008 uzavřeno letiště Berlín-Tempelhof, roku 2011 má stejný osud  (s otevřením nového letiště) potkat Berlín-Tegel.
  • Kód letiště Berlín-Schönefeld je SXF.
  • V roce 2008 obsloužilo letiště 6,6 milionů pasažérů (ještě roku 2000 to bylo jen něco přes dva miliony), což je v rámci Německa osmé nejvyšší číslo (pro srovnání úhrnný počet pasažérů na berlínských letištích byl za ten rok více než 21 milionů, a provoz v Berlíně by  tak byl  po Frankfurtu a Mnichově třetí nejvyšší v Německu).
  • Jak název napovídá, letiště se nachází u obce Schönefeld, asi 18 km jihovýchodně od centra Berlína. Jeho otevřená poloha do spolkové země Braniborsko skýtá letišti výhodu oproti letištím Tegel a Tempelhof v podobě možného rozvoje a rozšiřování neomezovaného tolik ani limitovaným prostorem, ani hlukovými limity.
  • Letiště má celkem čtyři vzájemně propojené terminály: A (někdy označován jako "hlavní budova", hlavním uživatelem terminálu je společnost Ryanair), B (užíván výhradně společností easyJet, určen původně pro pasažéry cestující do, respektive ze Západního Berlína), C (s původním účelem odbavovat z bezpečnostního hlediska rizikové lety, např. do Izraele, dnes se tu konají konference, soukromé oslavy a vzlétají odtud také okružní lety historickými stroji) a D (určený hlavně pro nízkonákladové letecké společnosti, od terminálu odlétají především lety společností Condor a Germanwings).
  • Hlavní spojení s Berlínem představuje stanice Berlin-Schönefeld Flughafen, jež je součástí sítě německých drah. Na centrum je letiště napojeno městskou rychlodráhou (S-Bahn), linkami S9 a S45. Kromě toho jezdí do centra zhruba každou půlhodinu i vlaky Regional-Express (RE) - do stanice Alexanderplatz Vás dopraví asi za 20 minut, na hlavní nádraží za 28 minut a do stanice Berlin Zoologischer Garten za 35 minut.
  • Jak již bylo výše uvedeno, hlavní plány do budoucna jsou spojeny především se stavbou nového letiště Berlin Brandenburg International, které částečně zahrne i území dnešního letiště Berlín-Schönefeld. Budoucí letiště má být největším a nejdůležitějším osobním i nákladním letištěm ve spolkových zemích Berlín a Braniborsko (jejichž leteckou dopravu  má koncentrovat) s počáteční kapacitou kolem 25 milionů pasažérů, jež může být zvýšena až na 40 - 45 milionů. Za hodinu by mělo být schopno odbavit až 6500 cestujících. Nové letiště je největším stavebním projektem města, jeho náklady se odhadují na 2 miliardy eur. Celkově má zaujmout plochu odpovídající 2000 fotbalových stadionů. Budova jeho centrálního terminálu, odkud se má odlétat do destinací v Německu,  Evropě i na jiných kontinentech, bude umístěna mezi dvěma rovnoběžnými startovacími a přistávacími dráhami, u letiště bude vybudováno také zbrusu nové nádraží. Předpokládaný termín zahájení provozu letiště, pro něž se používá zkratka BBI, je 30. říjen 2011.
  • Na berlínském letišti v Schönefeldu jsou nejvýznamnějšími leteckými společnostmi easyJet, Germanwings (pro tyto dvě aerolinky je letiště také jednou z jejich základen),  Condor a Ryanair. Kromě toho letiště využívá i německý Červený kříž pro své logistické centrum, aby byl schopný spěšně zasáhnout v případě katastrofy v Německu nebo i v cizině. Každé dva roky se na letišti Berlín-Schönefeld také koná mezinárodní aerovzdušná výstava či veletrh ILA (Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung), jejíž součástí je i letecká show.
  • Kromě prázdninových destinací se z letiště létá také do většiny evropských metropolí, do Moskvy, Minsku, Petrohradu, Ankary i Tel Avivu.

Oficiální webové stránky

Vzdálenost letišť

Letiště Berlín Schönefeld

Letiště Berlín Schönefeld