Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s podmínkami použití cookies. Rozumím
Ve Vašem prohlížeči není povolen javascript.
Aby bylo dosáhnuto plné funkčnosti stránek, je třeba jej povolit.

Letiště Praha

PRGlogo

prglupa
  • Letiště Praha-Ruzyně zahájilo provoz 5. dubna 1937, aby převzalo civilní leteckou dopravu od staršího letiště Praha-Kbely (otevřeno 1919), které již přestalo kapacitně vyhovovat. Na svou dobu bylo nové pražské letiště velmi moderní, jeho odbavovací budova byla např. oceněna na mezinárodní výstavě v Paříži 1937. V letech 1960 - 1968 byla vybudována nová severní část letiště včetně nové odbavovací budovy. Události v historii tehdejšího Československa pohnutého roku 1968 procházely i pražským letištěm - to bylo obsazeno  v noci z 20. na 21. srpen sovětskými parašutisty, kteří připravovali přistání sovětských vojsk a techniky. Po roce 1989 se ruzyňské letiště úspěšně snažilo dohnat zpoždění za západními letišti. V roce 1997 byl vybudován terminál 3, v roce 2006 otevřen terminál 2. Letiště s výbornou polohou poblíž velkého evropského hlavního města a ve středu Evropy s možností územního rozšiřování patří k nejvýznamnějším ve střední a východní Evropě jak co do počtu přepravených osob, tak co do kvality služeb. Když byl natáčen také v Praze film s Jamesem Bondem Casino Royale byly některé záběry "mezinárodního letiště v Miami" pořízeny na ruzyňském letišti.
  • Mezinárodní kód IATA pro letiště v Ruzyni je PRG.
  • V roce 2009 obsloužilo letiště Praha-Ruzyně 11,6 milionů cestujících (byl to mírný pokles oproti letům 2007 a 2008, kdy množství překročilo 12 milionů), což jej staví na 32. místo mezi letišti v Evropě.
  • Letiště v Ruzyni leží 10 km severozápadně od centra Prahy.
  • Ruzyňské letiště má starou (jižní) a novou (severní) část. Běžné lety jsou většinou vypravovány ze severní části z terminálů 1 (lety mimo schengenský prostor) a 2 (lety v rámci schengenského prostoru). Ze starší jižní části odlétají jednak charterové a soukromé lety (terminál 3) a dále letecká taxislužba a lety všeobecného letectví. Stará část ruzyňského letiště slouží také významným státním návštěvám.
  • Dopravní dosažitelnost letiště není ideální. V současné době je k cestě na letiště a zpět do centra potřeba použít kombinaci prostředků MHD, např. autobusu 119 a trasy metra A (přestup ve stanici Dejvická) nebo autobusu 100 a trasy metra B (přestup ve stanici Zličín). Od zhruba 6 do 21 hodin vyjíždí také z letiště každých 30 minut Airport Express mířící na Hlavní nádraží. V noci obsluhuje letiště autobusová linka 510 projíždějící Prahou na jihovýchod.
  • Pro zlepšení dopravní obsluhy letiště se uvažuje o prodloužení trasy metra A k letišti nebo o napojení letiště na železniční síť (formou "rychlodráhy" s expresními vlaky nebo napojením na budované koridory Praha - Plzeň - Norimberk / Praha - Ústí n. Labem - Drážďany). Tyto plány komplikuje odpor obyvatel, jichž by se příslušné stavby dotkly. Obdobné problémy zdržují i výstavbu nové ranveje, jež by zvýšila kapacitu letiště a umožnila letecký provoz i za nepříznivých povětrnostních podmínek. Nyní se počítá s uvedením ranveje do provozu v roce 2014.
  • Pražské letiště je především domovským letištěm společnosti České aerolinie, která zajišťuje téměř 50 % letů. Dále z letiště hojně létají nízkonákladové letecké společnosti jako SmartWings, Travel Service a Wizz Air. Letiště dále využívá asi 50 aerolinek, jež odlétají do 128 destinací. Kromě evropských hlavních měst a letištních křižovatek také do Středomoří a Severní Ameriky, do Ruska, na Blízký i Dálný východ.
  • 5.října 2012 změní svůj název na Letiště Václava Havla

Oficiální webové stránky