Info
Info

Letiště Lipsko

LEJ logolupa
LEJlupa
  • Letectvív okolí Lipska dlouhou tradici - od konce 18. století se odsud vznášely do vzduchu balony, od počátku 20. století i vzducholodě. Tehdy také vznikala v oblasti první letiště v městských částech Lipska Lindenthal (1911) a Mockau (1913),  po nich následovala letiště v Halle - Mötzlich (vojenské, 1913) a Nietleben (civilní, 1925). Poté bylo rozhodnuto o postavení společného letiště pro aglomeraci měst Lipsko a Halle, umístěného mezi oběma městy ve Schkeuditz. Nové letiště v Lipsku bylo otevřeno roku 1927 s kruhovou přistávací plochou, jež umožňovala přistávání a vzlétání podle povětrnostní situace. Význam letiště rychle vzrůstal, ve 30. letech získalo nové reprezentativní budovy, roku 1937 bylo co do provozu čtvrté největší v Německu. Druhá světová válka přinesla ukončení civilního leteckého provozu a přeměnu na vojenské letiště, v jejím závěru přišlo zničující letecké bombardování. Letiště se ke svému původnímu určení vracelo jen pomalu, bylo nejdříve továrním letištěm, pak začalo být využíváno alespoň v době konání lipského veletrhu, jeho budova sloužila dokonce jako dálniční odpočívadlo. K celoročnímu provozu dopravního letiště se lipské letiště vrátilo až roku 1972. Od té doby rostlo, zvyšoval se i počet cestujících, kteří jím procházeli (na konci 80. let kolem půl milionu, roku 1992 již 1 milion, o rok později dokonce 1,5 milionu). A letišti přibývaly i další funkce, stalo se důležitým uzlem nákladní letecké přepravy (společnost DHL) se zařízením pro přepravu zvířat a rostlin, včetně veterinárních hraničních kontrol, a také místem s důležitým vojenským posláním (přeprava nadměrných vojenských nákladů s případným využitím k humanitárním účelům a také jako letiště, odkud odlétají vojáci, především armády Spojených států, na vojenské mise).
  • Mezinárodním kódem je letiště Lipsko/Halle označováno jako LEJ.
  • V roce 2008 prošlo lipským letištěm téměř 2,5 milionu pasažérů. Letiště je tak v tomto ohledu na dvanácté příčce mezi německými letišti, v počtu tun přepraveného zboží je však v rámci Německa již třetí.
  • Letiště je situováno 16 km severozápadně od Lipska a 22 km jihovýchodně od Halle.
  • Letiště má centrální terminál a terminály A a B.
  • přímo v areálu lipského letiště se nachází i vlakové nádraží, jež nabízí častá spojení s oběma městy z názvu letiště regionálními expresy (RE5) a vlaky kategorie IC. Kromě toho zastavují v letištní stanici i vlaky ICE, roku 2015 má být otevřena rychlodráha do Erfurtu. Plánuje se také nahrazení regionálních expresů příměstskou dráhou S-Bahn (S5) roku 2012.
  • Autem se na letiště dostanete po silnici A9/A14, k dispozici je na 5000 parkovacích míst. Můžete si místo rezervovat on-line na stránkách letiště, pak ale počítejte, že do parkovacího domu vjíždíte na Vaši platební kartu. 
  • K plánům do budoucna patří rovněž zapojení letiště Lipsko/Halle do sítě berlínských letišť vzhledem k relativně nevelké vzdálenosti (vzdušnou čarou necelých 100 km) a k výhodnému umístění letiště v Lipsku, umožňujícímu další rozšíření (na rozdíl např. od letiště Berlin Tegel). Kapacita moderního centrálního terminálu z roku 2003 (4,5 milionu pasažérů) by pak mohl být zvýšena až na 7 milionů.
  • Kromě Lufthansy jsou na letišti v Lipsku významnými dopravci v osobní dopravě ještě Air Berlin, Condor Airlines a Sun Expres (lety do prázdninových destinací - Kanárské ostrovy, Turecko, Portugalsko, Egypt, Mallorka), German Wings, Austria Airlines, Turkish Airlines, Ryan Air, Germania, Darwin Airline.
  • Vedle letů do vzdálenějších německých vnitrozemských destinací a několika okolních evropských metropolí se z Lipska létá především za dovolenou do okolí Středozemního moře.

Oficiální webové stránky

Vzdálenosti letišťlupa
Letiště Lipskolupa
Nahoru